میهن صنعت :

افزایش قیمت خودرو علاج کار نیست

میهن صنعت : عضو کمیسیون صنایع و معادن با انتقاد از مصوبه هیات وزیران در مورد افزایش قیمت خودرو،‌ تاکیدکرد: کاهش قیمت خودرو تنها با افزایش تولید امکان پذیر است.

به گزارش «میهن صنعت» به نقل از اکونیوز، الیاس طاهری با بیان مطلب فوق افزود: همیشه بحث ثبات قیمت خودرو مطرح بوده است که تنها راه برای رسیدن به آن تعادل میان عرضه و تقاضاست.
وی اضافه کرد: در شرایط کنونی که تقاضا برای خودرو افزایش یافته است و تولید در حد مطلوب قرار ندارد افزایش مجدد قیمت خودرو علاج درد خودروسازی نیست چراکه در بحث قیمت گذاری خودرو که سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده نادیده گرفته شده است، دولت خودروسازان را برای تعیین قیمت خودرو آزاد گذاشته است و قطعا این مسائل بی حاشیه نخواهد بود و دلالان در قیمت خودرو نقش خواهند داشت، به این معنی که به ثبات بازار خودرو تحت تاثیر این مصوبه امیدوار نیستم.
نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازار انحصاری و غیر رقابتی دو غول خودروساز ایران گفت: ما می دانیم که این دو خودروساز بخش زیادی از بازار کار ایران را به خود اختصاص داده اند و نمی خواهیم با واردات، اشتغال کشور در این حوزه کاهش یابد اما ممنوعیت واردات و غیررقابتی بودن بازار خودرو ایران و تعیین قیمت غیرمنطقی توسط آنها هم مشکلات را افزایش می دهد، بنابراین معتقدم یکی از راه های افزایش تولید و تنوع و به دنبال آن کاهش قیمت آزاد سازی واردات خودرو است.
طاهری به مصوبه اخیر برای تعیین قیمت خودرو اشاره کرد و افزود: از نظر من این افزایش قیمت منطقی نیست چراکه تولیدات خودروسازان 85 تا 90 درصد داخلی است و تاثیر آن از نرخ ارز و تحریم تا این حد مطرح نیست، در واقع این تصمیم و مسائل روانی ناشی از به بازار خودرو دامن می زند.
طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان؛هفته آینده
وی افزود: مردم هرروز با ما تماس می گیرند و از این اوضاع نگران هستند، به همین دلیل نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته های آینده با خودروسازان جلساتی خواهند داشت تا به دغدغه های مردم رسیدگی شود و بحث تحیقیق و تفحص از خودروسازان در دستور کار هفته اینده مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
گفتنی است قرار است 500میلیارد تومان به خودروسازان تعلق گیرد که به ظن بسیاری از کارشناسان اقتصادی این تسهیلات کمکی به افزایش تولید خودرو نمی کند اما باید دید این تسهیلات در جهت افزایش تولید خودرو و در نهایت کاهش قیمت آن عمل می کند یا خیر.
گویا در این میان، تنها راه، انتظار برای ثبات بازار خودرو پس از اجرای مصوبه اخیر است، مصوبه ای که بسیاری از کارشناسان به آن خوشبین نیستند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=11230
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه