میهن صنعت :

افزایش قیمت زمینه قاچاق سوخت/همه مجوزها الکترونیکی می‌شود

میهن صنعت : رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: افزایش اختلاف قیمت سوخت باعث رونق قاچاق می‌شود.

به گزارش میهن صنعت عباس معمارنژاد در گفت‌وگو با فارس در مورد کشف 12 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در گمرک ماهی‌رود خراسان جنوبی گفت:‌ تا زمانی که منطق اقتصادی یعنی اختلاف شدید قیمت یک کالا مانند حامل انرژی در داخل و خارج کشور وجود دارد، انگیزه قاچاق و منفعت برای قاچاق آن کالا بیشتر می‌شود.

وی گفت: قطعاً باید در قیمت موجود کالای سوختی تجدیدنظر شود، وگرنه قاچاق آن افزایش خواهد یافت.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: در حال حاضر قیمت بنزین آزاد در ایران ۷۰۰ تومان و قیمت آن در ترکیه ۵۰۰۰ تومان است که اختلاف این دو نرخ 4 هزار و 300 تومان در هر لیتر است، گرچه فاصله این نسبت هفت برابر است، اما زمانی که قیمت بنزین در کشور ایران 100 تومان بود، این نرخ در ترکیه هزار تومان بود، یعنی فاصله آن 900 تومان در هر لیتر بود، ولی نسبت آن قیمتها 10 برابر بود، پس باید به رقم مطلق اختلاف قیمت در هر لیتر بنزین توجه شود.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد:‌ در گمرک باشماق از یک ماه قبل دستگاه اشعه ایکس یا x-ray راه‌اندازی شده که به شدت جلوی قاچاق سوخت را می‌گیرد و کامیون‌ها و اتوبوس‌ها زیر دستگاه اشعه قرار گرفته و اضافه بار و یا باک اضافی این خودروها به راحتی شناسایی می‌شود.

معمارنژاد در مورد اینکه آیا همکاران گمرک که در کشف محموله‌ قاچاق سوخت فعالیت داشتند، تشویق می‌شوند، گفت: براساس مقررات کارمندانی که کالای قاچاق کشف کنند، حق کشف دریافت می‌کنند.

رئیس کل گمرک در مورد معطلی کالاها در گمرک اظهار داشت: کالاهایی که وارد گمرک می‌شوند، چند مجوز لازم دارند که مهم‌ترین آن مجوز ثبت سفارش است که وقتی یک کالایی این مجوز را داشته باشد، یعنی اینکه مجوز ورود رسمی به کشور دارد.

وی افزود: وقتی کالا وارد گمرک شد و مجوز ثبت سفارش داشت، علاوه بر آن سه دسته مجوز شامل مجوز فنی از سازمان استاندارد، سازمان تنظیم مقررات رادیویی و سازمان انرژی اتمی لازم دارد، همچنین برخی کالاها مجوز بهداشت از وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی و برخی کالاها نیز مجوز قرنطینه که شامل قرنطینه حفظ نباتات و سازمان دامپزشکی لازم دارد، البته این سه دسته مجوز برای همه کالاها لازم نیست و اکثر کالاها فقط یکی دو مجوز لازم دارند.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: اگر یک کالا مجوزهای لازم و مجوز بهداشت و قرنطینه داشته باشد، به راحتی ترخیص می‌شود که البته این مجوزها توسط سازمان‌های دیگر همکار گمرک کنترل می‌شود.

وی تأکید کرد: از دو ماه قبل سامانه الکترونیکی مجوزها به گمرکات وصل می‌شده و هم‌زمان که مجوز کاغذی از سوی استاندارد ارائه می‌شود، این مجوز در سامانه الکترونیکی نیز ثبت می‌شود و تا مجوز الکترونیکی نباشد، برای جلوگیری از جعل اسناد از مجوز کاغذی خودداری می‌شود.

*از اول سال ۹۲همه مجوزهای گمرک الکترونیکی می‌شود

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: در حال حاضر اکثر گمرکات کشور به غیر از یکی دو گمرک مجهز به سامانه الکترونیکی مجوزها شده‌اند و از ابتدای سال 92 همه مجوزهای گمرک فقط برمبنای مجوز الکترونیکی سازمان مربوطه عمل می‌شود و مجوز کاغذی دیگر لازم نخواهد بود.

معمارنژاد در مورد اینکه اگر اسناد یک کالا تکمیل باشد، آیا به راحتی از گمرک ترخیص می‌شود، گفت: کالایی که وارد گمرک می‌شود، دو گونه است، یا اموال واردکننده است و یا آن کالا به بانک تعهد و بدهی دارد که این تعهدات مانند گشایش اعتبار، برات وصولی و حواله بانکی است که تا بانک اسناد آن را پشت‌نویسی نکند، کالا ترخیص نمی‌شود، چون مالک کالا بانک است.

وی افزود: برخی از کالاها بدون انتقال ارز وارد می‌شود و از صرافی ارز تهیه شده است که به بانک بدهی ندارد و یا اینکه واردات در مقابل صادرات انجام شده است و اگر این اسناد از سوی صاحب کالا ارائه شود، به راحتی ترخیص می‌شود.

معمارنژاد در مورد اعلام منشأ ارزی کالای وارداتی گفت: براساس مصوبه سازمان توسعه تجارت منشأ ارز به گمرک ارائه شود که آیا ارز مبادله‌ای، ارز مرجع، ارز واردات در مقابل صادرات و ارز صرافی است و باید همه این منشأ‌ها به گمرک اظهار شود.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: گمرک براساس مقررات صادرات و واردات و هر قانونی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شود، عمل می‌کند.

وی در مورد اینکه آیا مجوز الکترونیکی علاوه بر مجوز کاغذی باعث معطلی ترخیص کالا نمی‌شود، گفت: هیچ معطلی در ترخیص کالا وجود ندارد و به محض اینکه فرم منشأ ارز و اظهار صاحب کالا ارائه شود، کالا ترخیص می‌شود، اما بعداً این اظهارنامه کنترل می‌شود.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد اسناد بانکی گفت: اگر مشکل اسناد بانکی وجود داشته باشد، این ربطی به گمرک ندارد که عده‌ای می‌گویند کالا در گمرک معطل مانده، چون برای ترخیص کالا باید همه اسناد از جمله بارنامه، ترخیصیه کامل باشد و کالا به نام صاحبش باشد و اگر به نام بانک بود باید از سوی بانک پشت‌نویسی شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=8245
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه