میهن صنعت :

افزایش مشکلات نقدینگی صنعت خودرو

میهن صنعت :دبیر انجمن قطعه سازان ایران معتقد است در آستانه سال نو مشکلات نقدینگی صنعت خودروسازی کشور تشدید شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، ساسان قربانی با اشاره به اینکه بحث های قیمتی مطرح شده طی روزهای اخیر، منجر به سردرگمی بازار و خریداران خودرو شده است، ادامه داد: بلاتکلیفی مردم در خرید خودرو و کاهش معاملات خودرو در ایام پایانی سال منجر به کاهش نقدینگی و ضربه اقتصادی قطعه سازان و خودروسازان شده است که این ضربه به سادگی قابل جبران نخواهد بود.

وی اظهار داشت: ایام پایانی سال بدترین زمان ممکن برای مطرح کردن چنین مباحثی بود چرا که این مباحث در زمانی مطرح شد که نیاز نقدینگی در صنعت خودروسازی به بالاترین حد خود می رسد و به دلیل پرداخت حقوق و عیدی پایان سال کارگران، نیاز خودروسازان و قطعه سازان به نقدینگی افزایش می یابد.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران با تاکید بر اینکه کاهش قیمت خودرو نیازمند افزایش تولید و حل مشکلات صنعت خودرو کشور است، ادامه داد: باید چندین معضل مهم خودروسازان حل شود تا بتوان با بهبود روند تولید قیمت خودرو را کاهش داد.

به گفته وی، اولین گزینه بلاتکلیفی نرخ ارز و عدم اختصاص ارز مبادله ای به خودروساز و قطعه ساز است که باید رفع شود. دومین مسئله مشکل تامین مواد اولیه داخلی است به طوری که در ماه های اخیر قیمت مواد اولیه به تناسب افزایش نرخ ارز، بین 2 تا 3 برابر افزایش یافته و این موضوع مشکلاتی را برای شرکت ها ایجاد کرده است .

ساسان قربانی به بیان اینکه بزرگ ترین مشکل صنعت خودرو کشور کمبود نقدینگی است، تصریح کرد: متاسفانه بر خلاف وعده داده شده در سال جاری مبنی بر اختصاص 2 هزار میلیارد تومان به دو شرکت بزرگ خودروساز، نه تنها این رقم پرداخت نشد، بلکه تعویق در این مسئله موجب شد که اغلب شرکت ها در انتظار اعطای آن اقدامی برای تأمین نقدینگی انجام ندهند و این مساله مشکلات را تشدید کرد.

به گزارش پرشین خودرو قربانی با اشاره به اینکه امور اقتصادی منطق خاص خود را دارد، تاکید کرد: شاید بتوان با قیمت گذاری دستوری برای مدتی قیمت خودرو را کاهش داد و یا ثابت نگه داشت، اما قطعاً این نحوه برخورد در دراز مدت جوابگو نخواهد بود، چرا که کنترل قیمت خودرو مستلزم برخورد منطقی، ریشه یابی و حل مشکلات و برنامه ریزی درست و اقدامات لازم در این زمینه است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=14480
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه