میهن صنعت :

افزایش هزینه عملیاتی تولید خودرو+جدول

میهن صنعت : شاخصی به نام هزینه؛ این بار از نوع عملیاتی و البته در بخش صنعت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، هزینه های عملیاتی، بخشی از قیمت تمام شده را تشکیل می دهد و تاثیر بسزائی در تعین قیمتی دارد که محصول به دست مصرف کننده می رسد. هزینه های عملیاتی تولید یک دستگاه خودرو در ایران در یکسال گذشته یک میلیون و 375 هزار و 300 تومان بیشتر شده است.

در حالیکه جمع هزینه های عملیاتی برای تولید یک دستگاه خودرو در سال 90 حدود 22 میلیون و 700 هزار ریال بود؛ این رقم امسال با افزایش 61 درصدی به حدود 37میلیون ریال رسیده است.

بررسی ها نشان می دهد تاثیر اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و نیز افزایش نرخ بسیاری از پارامترهای اقتصادی در یک سال اخیر هزینه های عملیاتی واحدهای صنعتی به ویژه خودرسازان را به شکل قابل توجهی افزایش داده است. به عنوان مثال هزینه های حمل و نقل در مقایسه با سال گذشته حدود 115 درصد رشد داشته است.

از سوی دیگر عواملی مانند تحریم ها، تبادلات خارجی بانک ها، کمبود نقدینگی و … نیز اختلالاتی در تامین قطعه برای صنعت خودرو به وجود اورد که نخستین نتیجه آن کاهش تیراژ تولید و افزایش قابل توجه هزینه های ثابت خودروسازان بوده است.

به طور کلی در هزینه های عملیاتی تولید خودرو، یازده مورد تعیین شده که بررسی یک به یک این موارد نمایان می کند در تمام زمینه ها افزایش قیمت وجود داشته است. بر این اساس هزینه های پرسنلی و خرید خدمات برای تولید یک دستگاه خودرو در سال 90 حدود 870هزار تومان بود اما این عدد در سال جاری با افزایش 91درصدی به بیش از یک میلیون و 650 هزار تومان رسیده است.

استهلاک دارائی های ثابت نیز به عنوان یکی دیگر از هزینه های عملیاتی بنگاه های صنعتی در سال گذشته نزدیک به 312هزار تومان برای هر خودرو بود اما در سال جاری به 541 هزار تومان رسیده که از افزایش 74درصدی حکایت دارد.

کارمزد مونتاژ سایت های تولید خودرو در شهرستان ها نیز در یکسال اخیر با افزایش 35درصدی از 250هزار تومان برای تولید یک محصول به بیش از 338 هزار تومان در سال 91 رسیده است. این در حالی است که تقاضا برای ایجاد سایت ها و خطوط جدید تولید خودرو تقریبا در همه استان های کشور وجود دارد، چه آنکه ایجاد یک بنگاه خودروسازی سرمنشا ایجاد چرخه پررونق اقتصادی شده و زمینه حضور صنایع وابسته در آن منطقه را نیز فراهم خواهد کرد.

نرخ گارانتی، سرویس و خدمات نیز یکی دیگر از موارد تعیین کننده هزینه های عملیاتی است که بررسی این شاخص نشان می دهد 173هزار تومانی که سال پیش در این بخش برای تولید هر خودرو پرداخت می شد در سال جاری با رشد 28درصدی به حدود 180هزار تومان رسیده است.

با این حال تعمیر، نگهداری و لوزام یدکی هر خودرو در سال 90 هزینه ای برابر با 124 هزار تومان داشت اما این شاخص در سال جاری رشد 26درصدی داشته و به بیش از 156هزار تومان رسیده است.

ادامه مرور هزینه های عملیاتی بنگاه های صنعتی به ویژه خودروسازان در سال های اخیر نشان می دهد هزینه هایی مانند کمیسیون نمایندگی ها و لیزینگ ها، ملزومات و مشتقات نفتی نیز در مقایسه با سال پیش رشدهایی هر چند اندک داشته اند اما رشد 114درصدی در میان این هزینه ها به موضوع حمل و نقل باز می گردد. هزینه حمل یک خودرو به نمایندگی های فروش در سال گذشته 119هزار تومان بود اما این رقم در سال جاری با رشد 114درصدی به بیش از 255 هزار تومان رسیده است.

از سوی دیگر هزینه های عملیاتی مانند خدات پس از فروش، آب، برق، سوخت و … نیز در مقایسه با سال پیش افزایش داشته اند به گونه ای که جمع هزینه های عملیاتی برای تولید یک واحد محصول از 2 میلیون و 268 هزار و 997 تومان به 3 میلیون و 643 هزار و 636 تومان در سال 91 رسیده و رشد 61درصدی را ثبت کرده است.

نمایش فایل مرتبط

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=12854
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه