«میهن صنعت» بررسی کرد؛

افزایش کیفیت شاهین و کوییک؛ تلاش برای کاهش خسارت در تصادفات

به رسم هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و نوروز جاده های کشور با افزایش سفرها و تصادفات مواجه می شوند. یکی از عوامل نیز خودرو اعلام می شود. در این راستا خودروسازان اقدامات زیادی انجام داده اند. به عنوان مثال افزایش کیفیت شاهین و کوییک را می توان تلاش برای کاهش خسارت در تصادفات به شمار آورد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  با افزایش سفرهای آخر سال، تصادفات و خسارات ناشی از آن به یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم و مسئولین تبدیل می شود.چرا که هر ساله در این ایام از یک سو شاهد بالا رفتن میزان سفرهای برون شهری هستیم و از سوی دیگر به همان میزان با افزایش تصادفات همراه می شویم. تصادفات باعث به وجود آمدن خسارات و تلفاتی جبران ناپذیری می شوند.

شاید بسیاری از ما در کنار خود افرادی را می بینیم که عضوی از خانواده خود را در این گونه تصادفات از دست داده اند یا نقص عضو شده اند.افرادی را می بینیم که تنها سرمایه آنها یک خودرو بوده است که آن را هم در تصادف از دست داده اند.

با این حال هر ساله و به رغم توصیه ها و تاکیدات باز هم با موارد مشابه روبه رو می شویم.اما نکته قابل تامل این است که در اکثر موارد خودروسازان مقصر شناخته می شوند. یعنی گزارش ها به گونه ای منتشر می شود که سهم دو عامل اصلی دیگر؛ راه ها و خطای انسانی به شدت کمرنگ نشان داده می شود.

از یک سو به نظر می رسد این گزارش ها با توجه به سابقه خودروسازان برای مردم باور پذیرتر است و از سوی دیگر متولیان مرتبط غیر خودرویی می خواهند نقش خود را انکار کنند.با این حال به رغم تمام تلاش ها متاسفانه عامل انسانی همچنان بیشترین سهم در افزایش تصادفات را دارد.

با این حال طی سال های اخیر اقداماتی در راستای فرهنگ سازی صورت گرفته است.اما آنچنان که باید و شاید نتوانسته اند اهداف را محقق کنند.چرا که همچنان آماری که از تصادفات جاده ای در کشور منتشر می شود بسیار بیشتر از نرم جهانی است.

در این شرایط به خصوص اگر حوادث منجر به فوت شده و یا حجم بالایی داشته باشند، انگشت اتهام به سوی خودروسازان نشانه می رود.این در حالی است که حداقل مسئولان می دانند که خطای انسانی سهم بالایی در این وضعیت دارد. اما نه در گزارش ها و نه در انتقادات اشاره ای به این موضوعات نمی شود.

این در حالی است که از یک سو بسیاری از جاده های کشور فاقد استانداردهای لازم هستند و از سوی دیگر همچنان فقدان علائم و حتی فرهنگ سازی در این زمینه به چشم می خورد.با این حال خودروسازان از یک طرف با توجه به دیوار کوتاهی که دارند و از طرف دیگر مسئولیت که بر عهده دارند، سعی کرده اند که طی سال های اخیر تمام توان خود را برای افزایش کیفیت تولیدات داخل به کار ببرند.

البته آنها بر خلاف سایر نهادهای مرتبط همواره زیر تیغ انتقادات قرار داشته و دارند و در غیاب حضور موثر نهادهایی مانند پلیس راهور و صدا و سیما در فرهنگ سازی، تلاش کرده اند که از نظر کیفی محصولات تولید داخل را ارتقاء بدهند.

هر چند همچنان در دیدگاه جامعه نقش خودرو در ایجاد تصادفات بسیار بیشتر از دو عامل خطای انسانی و جاده دیده می شود.با این حال حرکت هایی را آغاز کرده اند که باعث کاهش تصادفات جرحی و فوتی شده است.به عنوان مثال از افزایش سطح کیفی خودروهایی مانند کوییک و شاهین می توان نام برد.

بررسی تست های تصادف این دو محصول به خصوص شاهین نشان می دهد که سطح کیفی و مقاومت این خودرو در تصادفات از سطح بسیار بالایی برخوردار شده است.

در واقع به رغم تمام موانع می توان رویکرد خودروسازان به سمت کیفی سازی و مقاوم سازی خودروهای جدید را قابل تحسین دانست.به بیان دیگر تغییر نگاه به استانداردها در طراحی و تولید خودروهای جدید مانند شاهین به منظور حفظ ایمنی بیشتر سرنشینان در حین استفاده نشان می دهد که نگاه خودروسازان نیز به این مقوله تغییر کرده است.

به بیان ساده آنها به جای اینکه توپ را به زمین سایر نهادهای مرتبط بیندازند، تلاش کرده اند که وظیفه خود را به بهترین نحو انجام بدهند.نتیجه اینکه در حال حاضر بسیاری از خودروهای جدید تولید داخل نه تنها از نظر فنی ارتقاء یافته اند بلکه از نظر ایمنی و کیفیت نیز به سطح قابل قبولی رسیده اند.

با این حال به نظر می رسد فرهنگ سازی در مهم نشان دادن خطای انسانی بازهم می تواند تمام این تلاش ها را بی اثر کرده و همان قصه همیشگی را تکرار کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=259687
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه