میهن صنعت:

افزایش ۶۰ درصدی صادرات سنگ‌آهن ایران در مدت تحریم‌های نفتی

میهن صنعت: رویترز طی گزارشی نوشت: همزمان با اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران و کاهش درآمدهای نفتی این کشور، صادرات سنگ‌آهن ایران ۶۰ درصد افزایش یافته و به ۲۵ میلیون تن در سال به ارزش ۳ میلیارد دلار رسیده است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نقل از رویترز، ایران در حال افزایش صادرات سنگ‌آهن و محصولات آهن خود به چین و هند است تا بتواند بخشی از کاهش درآمد نفتی خود به علت تحریم‌ها را از این طریق جبران کند.

درحالی‌که صادرات نفتی ایران در سال‌های اخیر به علت تحریم‌های غرب به نصف کاهش یافته است، صادرات سنگ‌آهن در همین مدت حدود 60 درصد افزایش یافته و به 25 میلیون تن در سال رسیده است. این میزان با قیمت‌های کنونی، ارزشی حدود 3 میلیارد دلار دارد.

اما درآمدی که ایران از صادرات سنگ‌آهن به دست می‌آورد در مقایسه با کاهش درآمد نفتی این کشور که حدود 35 میلیارد دلار در سال است، ناچیز است.

مهدی ورزی یک مقام سابق در شرکت ملی نفت ایران که در حال حاضر، یک مرکز مشاوره انرژی در انگلیس دارد، در این‌باره گفت: تحریم‌ها سبب شده است تا ایران به دنبال راه‌های دیگری برای کسب درآمدهای صادراتی در کنار نفت و گاز باشد و بخش معدن در این زمینه به خوبی عمل کرده است. من می‌دانم که افزایش قابل‌توجهی در مواردی مانند صادرات سنگ‌آهن به وجود آمده است.

بر اساس برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، درآمد نفتی ایران در سال 2012، بالغ بر 69 میلیارد دلار بوده است.

ایران در سال گذشته از هند پیشی گرفته و به چهارمین تامین‌کنند بزرگ سنگ‌آهن چین تبدیل شده است. صادرات ایران به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن جهان در 7 ماه منتهی به جولای 35 درصد افزایش یافته و به 13.4 میلیون تن رسیده است.

رویترز به نقل از یک منبع صنعتی در ایران که نخواست نامش فاش شود، نوشت: ما سنگ‌آهن بیشتری به هند و چین می‌فروشیم. به علت مسائل مربوط به ارز (تجارت با دلار)، هیچ پولی مستقیما به ایران نمی‌رسد، درنتیجه در برخی موارد مبادلات تهاتری صورت می‌گیرد و درغیراینصورت، پول محموله‌ها به صورت نقدی پرداخت می‌شود.

خریداران چینی سنگ آهن ایران را به عنوان یک جایگزین مناسب به جای استرالیا و برزیل می‌دانند.

در حالی که چین عمدتا سنگ‌آهن خام از ایران می‌خرد، ایران صادرات آهن اسفنجی به هند را نیز افزایش داده است.

بر اساس اطلاعات انجمن جهانی فولاد، ایران دومین تولید کننده بزرگ آهن اسفنجی در جهان است و امسال تولید محصولات آهن خود را حدود 50 درصد افزایش داده است.

پراکاش تاتیا، مدیر یک شرکت تولیدکننده آهن اسفنجی در بمبئی گفت: صادرات آهن اسفنجی ایران به هند در ماه‌های آوریل تا جولای از 45 هزار تن کل سال مالی منتهی به مارس، به 80 هزار تن رسیده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=23762
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه