قائم مقام وزیر نیرو خبر داد

افزایش 10 درصدی قیمت برق با تاخیر اعمال شد/ هزینه 40 میلیارد تومانی خدمات آب و برق به زائران اربعین

میهن صنعت : محمودی گفت: مجوز افزایش 10 درصدی قیمت برق از ابتدای سال جاری دریافت شده بود که این قانون با تاخیر هم اکنون درحال اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، ستار محمودی در نشست خبری صبح امروز در خصوص افزایش قیمت برق در سال جاری گفت: از ابتدای سال جاری و با اخذ مجوزهای لازم، 10 درصد به قیمت برق افزوده شد که اعمال این قانون بروی قبوض برق با تاخیر صورت گرفت و در قبوض صادر شده آبان ماه این افزایش قیمت مشاهده شده است.

وی در ادامه به قیمت حق انشعاب اشاره و بیان کرد: درکنار افزایش قیمت تمام شده برق هزینه انشعاب نیز افزایش داشته است.

محمودی با اشاره به اینکه بنا بر قانون هدفمندی اجازه افزایش ۲۰ درصدی قیمت ها را داشتیم تصریح کرد: با تمام این اوصاف قیمت برق تنها ۱۰ درصد افزایش از ابتدای سال داشته و امکان افزایش قیمت تا پایان سال وجود ندارد.

قائم مقام وزیر نیرو درادامه در خصوص وضعیت بارش ها از ابتدای سال ابی جاری گفت:میزان بارش ها تا روز گذشته ۱۳ میلیمتر گزارش شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۱ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت ۵۵ درصد کاهش داشته است.همچنین روان آب ها نیز با کاهش ۵ میلیارد مترمکعبی روبه رو هستیم.

وی عنوان کرد: با توجه به کاهش بارندگی های پاییزی که از قبل نیز پیش بینی شده بود،سال پیش رو از لحاظ منابع آبی با مشکل روبه رو حواهیم شد که این امر تاثیر خود را بر روی تولید برق نیز خواهد گذاشت، از همین رو به دنبال مدیریت مصرف هستیم.

قائم مقام وزیر نیرو در پاسخ به خبرگزاری میزان در خصوص نقش پژوهشگاه نیرو در تعریف پروژه های تحقیقاتی برای وزارتخانه نیرو گفت: پژوهشگاه نیرو با استفاده از توان داخلی، نیروهای انسانی خارج از پژوهشکده و شرکتهای دانش بنیان درگذشته کارهای متعددی در حوزه های تولید و انتقال برق، کاهش تلفات و افزایش راندمان انجام داده است.

وی افزود: تحقیقات صورت گرفته در این مرکز تماماَ کاربردی است و با تحقیقات علمی صورت گرفته در دانشگاه ها تفاوت دارد. گفتنی است، پژوهشگاه نیرو با معاونت تحقیقات وزارت نیرو ارتباط نزدیک دارد.

محمودی در خصوص شرایط بارندگی در سایر استانها نیز گفت: میزان بارندگی در استانهای دیگر نیز رضایت بخش نبوده و امیدواریم در ماه پیش رو کاهش بارندگی در دو ماه گذشته تا حدودی جبران شود.

وی اظهار کرد: در سال گذشته با وجود بارندگی های مناسب 6 هزارو 60 هزار با تانکر آبرسانی می شد که این میزان در دو سال گذشته 6 هزار و 700 روستا بوده است.

قائم مقام وزیر نیرو در خصوص خدمات رسانی به زائرین اربعین درمرزهای کشور گفت: وزارت نیرو با تشکیل ستاد اربعین که درارتباط با ستاد اربعین کشوری بود توانست خدمات گسترده ای در زمینه آب و برق به این زائران ارائه دهد به طور مثال آبرسانی به حجم 40 لیتر در ثانیه از شهر مهران به پایانه مرز و روشنایی پارکینگ روباز 15 هزار متر مربعی از نمونه این اقدامات بود.همچنین 2.5 میلیون آب بسته بندی شده در مرز مهران و 2.5 میلیون بسته دیگر در مرز شلمچه و چذابه در میان زائران تقسیم شد.

محمودی با اشاره به اینکه در سالهای آینده نیازمند ساماندهی و گسترش زیرساختهای آب و برق هستیم، گفت: امسال در حدود130 هزار نفر روزانه از مرز مهران عبور می کردندکه این رقم برای بازگشت روزانه  400 تا 500 هزار نفرپیش بینی می شود و با توجه به افزایش تعداد زائران نیازمند اجرای کارعظیمی در پایانه های مرزی برای سالهای آینده هستیم.

وی خاطر نشان کرد: برای خدمات رسانی به زائران اربعین درسال جاری 40 میلیارد تومان هزینه صورت گرفت که قسمتی از آنها کمک های مردمی بوده است. همچنین برای اجرای کاری اساسی تر حداقل به 100 تا 120 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیازمندیم.

قائم مقام وزیر نیرو در خصوص احیای آبهای زیرزمینی عنوان کرد: آمار مدیریت منابع آب از ابتدای دولت یازدهم نشان دهنده احیای 1 میلیارد و 800 میلیون مترمکعب آب بوده است که این رقم را باید در افق پنج ساله و درمقایسه با دشتهای دیگر محک زد. همچنین درصورت جرم تلقی شدن حفر چاه‌های غیر مجاز می توانیم به احیای آبهای زیرزمینی کمک کنیم.

محمودی در خصوص کنترل و پایش آبهای مرزی گفت: در زمینه آبهای مرزی کمیته مشترکی با وزارت امور خارجه تشکیل شده و اقدامات دیپلماتیک با کشورهای همسایه از طریق این کمیته و اقدامات فنی از طریق وزارت نیرو پیگیری می شود. گفتنی است، تمام تغییرات آبهای مرزی به صورت دقیق مورد بررسی قرار می گیرد.

وی درخصوص طرح های نیمه تمام در وزارت نیرو گفت: در مجموع 300 طرح نیمه تمام در حوزه آب و برق وجود دارد که کل طرح های آبی نیازمند 160 هزار میلیارد تومان منابع مالی است که در صورت تأمین منابع تا 5 الی6 سال آینده به اتمام خواهد رسید.

قائم مقام وزیر نیرو در ادامه افزود: در برنامه ریزی های صورت گرفته 13 سد تا پایان امسال باید به پایان می رسید که از این تعداد 4 طرح تا پایان سال به بهره برداری می رسند همچنین برای سال 96 نیز 4 الی 5 سد دیگر باید تکمیل و به مدار بهره برداری وارد شود.

محمودی در خصوص سوخت نیروگاه ها وتاثیر آن بر آلودگی هوا گفت: نزدیک 35 درصد از سوخت نیروگاه ها تا حدود دو سال قبل از سوخت های فسیلی وغیر از گاز بوده که با تغییرات صورت گرفته از دو سال گذشته مصرف گاز 20 درصد در نیروگاه ها افزایش داشته و مصرف گاز به رقم 88درصد رسیده است.

وی در خصوص مصرف مازوت گفت: درحال حاضردر کلانشهرها و به دلیل بحران آلودگی هوا در نیروگاه ها کمتر از دو درصد از مازوت استفاده می شود به همین خاطر سهم نیروگاه ها از آلایندگی محیط زیست بسیار ناچیز است.

قائم مقام وزیر نیرو در خصوص راندمان نیروگاه ها نیز گفت: با ورود کلاس های مختلف نیروگاهی هم اکنون شاهد راندمان های متفاوت هستیم ولی به طور متوسط راندمان نیروگاه ها 32 تا 37 درصد بوده که اخیراَ با ورود نیروگاه های کلاس F این رقم به بیش از 50درصد رسیده است همچنین افزایش تعداد نیروگاه های سیکل ترکیبی نیز در افزایش راندمان بی تأثیر نبوده است.

به گزارش میزان، محمودی در خصوص منابع آب تجدیدشونده گفت: بر اساس محاسبات صورت گرفته 110 میلیارد متر مکعب منابع آب تجدید شونده کشور ما محاسبه شده که این رقم با توجه به برداشت بیش از 80 درصدی از منابع آب تجدیدشونده نشان دهنده بحران شدید آب درکشور است.

وی در انتها در خصوص تغییر و تحولات سیاسی کشورآمریکا و تأثیر آن بر روی سرمایه گذاری خارجی در زمینه آب وبرق گفت: تا به امروز قرارداد خارجی منعقد نشده که با تغییر وتحولات جهانی نگران از منحل شدن آن باشیم.گفتنی است ایران سخت ترین تحریم ها پشت سر گذاشته که این سبب شده ما به خودکفایی برسیم و از این ژست های انتخاباتی نگران نباشیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=97632
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه