میهن صنعت :

افزایش 20 میلیونی قیمت پرادو

در حالی که به گفته جواد تقوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکنون افزایش قیمت هیچ خودرویی در کمیته خودرو مصوب نشده است، اما خودرو در بازار، جدا از موافقت یا مخالفت کمیته خودرو، با قیمت‌هایی بالاتر از قبل به فروش می‌رسد.


در حالی که به گفته جواد تقوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکنون افزایش قیمت هیچ خودرویی در کمیته خودرو مصوب نشده است، اما خودرو در بازار، جدا از موافقت یا مخالفت کمیته خودرو، با قیمت‌هایی بالاتر از قبل به فروش می‌رسد، ضمن آنکه افزایش مجدد قیمت ارز در بازار، یک بار دیگر برخی خودروها را با رشد قیمت مواجه کرد.

به گزارش میهن صنعت به نقل از آرمان، در حالی که کاهش عرضه خودرو در بازار، خود زمینه را برای افزایش قیمت‌ها در این بخش فراهم آورده است. تا جایی که به گفته فعالان بازار، نوسان نرخ ارز طی هفته‌های اخیر و افزایش قابل توجه قیمت ارز در بازار باعث رشد یک تا 20 میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی و خارجی شد.

همچنین جلال ریخته‌گر قدیمی، رئیس اسبق صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل، در گفت‌و‌گو با ایلنا افزایش قیمت در این بخش را از فروردین ۱۳۹۰ تا شهریور ۱۳۹۱ نزدیک به ۳۵ درصد عنوان کرده و افزایش حباب گونه قیمت دلار و کاهش تولید داخلی را از مهم‌ترین عوامل آن ذکر کرده است. به گفته او، افزایش قیمت خودرو ممکن است تا پنج درصد قیمت کنونی ادامه داشته باشد.

در عین حال افزایش قیمت خودرو در حالی در بازار رخ داده است که جدا از کاهش تولید، برخی کارخانه‌های تولیدکننده خودرو به دلیل کمبود نقدینگی و مشکلات جابه‌جایی پول برای واردات قطعات با احتمال تعطیلی مواجه شده‌اند. در عین حال، عدم پرداخت بدهی کارخانه‌های خودروسازی به کارخانه‌های تولید قطعات خودرو در کشور نیز که عامل مهم آن همان کمبود نقدینگی خودروسازان عنوان شده است، برخی کارخانه‌های تولیدکننده قطعات را نیز با مشکل مواجه کرده است. همچنین خبرهای رسیده از برخی خودروساز‌ها و قطعه‌ساز‌های داخلی از کم شدن کار حکایت دارد.

آمار رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از کاهش 38 درصدی تولید خودرو طی پنج ماهه ابتدای سال جاری خبر می‌دهد که خود بازگوکننده وضعیت این بخش از تولید کشور و حدود 700 هزار کارگر فعال آن است.

اما در حالی که مسئولان این وزارتخانه پیش‌بینی‌کرده‌اند طی نیمه دوم سال جاری، وضعیت تولید را بهبود بدهند که دو هزار میلیارد تومان وعده داده شده به دو خودروساز بزرگ کشور به هزار میلیارد تومان کاهش یافت و اخذ این تسهیلات از بانک‌ها نیز به‌نوعی با سخت‌ترین اخذ ضمانت‌ها از خودروسازان همراه شد تا به‌نوعی آنها عنوان کنند که چندان امیدوار به دریافت این تسهیلات نباشند.

البته غلامرضا شافعی، رئیس ایدرو نیز در این میان، خواستار توجه ویژه سیستم بانکی به قطعه سازان و خودروسازان برای تامین منابع مورد نیاز شده است. اما با این احوال معلوم نیست که چگونه وعده‌ها برای جبران کسری تولید در نیمه دوم سال جاری، محقق خواهد شد؟

جمع‌بندی نکرده‌ایم

هر چند جواد تقوی، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز به توقف در برخی از خطوط یا کندی تولید به دلیل نرسیدن قطعه، اشاره دارد اما تاکید می‌کند که تاکنون جمع‌بندی نهایی در خصوص افزایش قیمت خودروها صورت نگرفته و تصمیم‌گیری در چارچوب ضوابط خواهد بود.

تقوی گفت: نکته مهم این است که امروز بیشتر تقاضاها از ناحیه نوسانات نرخ ارز و مشکلاتی که برای واردات قطعات خودرو وجود دارد، مطرح می‌شود؛ بنابراین با توجه به شرایط حاضر و بر این اساس تصمیم بر افزایش قیمت یا عدم آن خواهیم گرفت، البته این طور هم نیست که همزمان همه خودروسازان درخواست افزایش قیمت داشته باشند. در این میان، شرایط اخیر بازار ارز باعث افزایش قیمت خودروها شد به طوری که قیمت پژو 206 تیپ 2 با یک میلیون و 300 هزار تومان افزایش نسبت به هفته گذشته، به 22 میلیون تومان برسد و قیمت پژو 206 تیپ 5 نیز با یک میلیون تومان افزایش به 5/25 میلیون تومان برسد.

هر دستگاه پژو 405 و پژو پارس سال نیز با یک میلیون تومان افزایش به ترتیب 18 و 5/22 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. به گزارش فارس، قیمت تندر 90
ایران خودرو نیز در بازار با افزایش یک میلیون تومانی به 20 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. در مورد محصولات پراید نیز می‌توان به رشد 650 هزار تومانی سایپا 111 اشاره کرد. به طوری که در حال حاضر این خودرو 11 میلیون و 100 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. قیمت سایپا 131 و سایپا 132 نیز با رشد 600 هزار تومانی به ترتیب به 10 میلیون و 100 هزار تومان و 11 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است.

قیمت هر دستگاه تندر 90 پارس خودرو با افزایش یک میلیون و 800 هزار تومانی به 22 میلیون تومان رسید. در مورد خودروهای خارجی نیز می‌توان به افزایش 20 میلیون تومانی قیمت پرادو اشاره کرد، به طوری که در حال حاضر این خودرو با قیمت 165 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. گفتنی است پیش از این رییس کل گمرک ایران از افزایش 29 درصدی واردات خودروهای سواری در پنج ماهه امسال خبر داده بود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=3230
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه