میهن صنعت :

افزایش 33 درصدی سرقت لوازم داخل خودرو/ کشف 91 درصدی خودروهای مسروقه

میهن صنعت : معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی با بیان اینکه 52 درصد از پرونده‌های این معاونت مربوط به سرقت وسایط نقلیه است، گفت: خودروسازان امنیت را فدای اقتصاد می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی با بیان اینکه 52 درصد از پرونده‌های این معاونت مربوط به سرقت وسایط نقلیه است، گفت: خودروسازان امنیت را فدای اقتصاد می‌کنند.

 

سرهنگ خالقی فرد  با بیان اینکه 93 درصد از مجموع جرایم و پرونده‌هایی که در پلیس آگاهی نیروی انتظامی رسیدگی می‌شود، مربوط به سرقت است،‌ گفت: از نظر کمی شاهد آن هستیم که آمارها در حال افزایش است، لذا با برنامه ریزی می‌توانیم کشفیات را افزایش دهیم.

 

وی با بیان اینکه جرم سرقت قابل کنترل است و می‌توان با برنامه ریزی، مشارکت مردمی و همچنین اقدامات سازمان‌ها و نهادها آمار وقوعات را کاهش دهیم، افزود: تجربه پلیسی نشان می‌دهد که هرجا مردم و سازمان‌های دیگر در زمینه تامین امنیت مشارکت داشته ‌اند امنیت ارتقا یافته است.

 

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه اهداف سازمان‌ها در بستر امنیت جامعه ارتقا یافته است، گفت: با این حال شاهد هستیم که سازمان‌ها و نهادها با وجود پتانسیل و استعداد خوب،‌ به صورت جزیره ای عمل کردند و یکدیگر را در راستای ارتقای امنیت یاری نکرده‌اند و با این حال تنها از پلیس خواسته می‌شود که با معلول‌ها برخورد شود و این در حالی است که علت‌ها همیشه مغفول مانده و در نتیجه اهدافی که تعریف شده است حاصل نمی‌شود.

 

وی با بیان اینکه تمام مسوولان سعی می‌کنند که در راستای کاهش و کنترل سرقت‌ها اقدامات تامینی مناسبی انجام دهند، اظهار کرد: در معاونت مبارزه با سرقت نیز در راستای مقابله با این جرم، اقدامات مناسبی صورت گرفته است؛ اما همچنان شاهد احساس ناامنی در میان مردم هستیم، چرا که کوچکترین سرقت بلافاصله تسری یافته اما در مورد کشفیات، پس از وقوعات بازتاب اجتماعی که موجب افزایش احساس امنیت می‌شود، نیست.

 

خالقی فرد با بیان اینکه بایستی هزینه ارتکاب جرم را در جهت بازدارندگی افزایش داد، گفت: از آنجایی که اقدامات سازمان‌ها و نهادهای موثر در این امر به صورت پراکنده و جزیره‌ای است شاهد افزایش وقوعات در جامعه نیز هستیم.

 

وی با بیان اینکه بررسی تجارب اکتسابی که بر اثر فعل و انفعالات مجرمان به دست می‌آید، نشان می‌دهد که علاوه بر انگیزه، وجود زمینه مساعد برای سرقت نیز لازم است، تصریح کرد: در این راستا ضمن شناسایی و حذف زمینه‌های مساعد برای ارتکاب سرقت‌ها، باید به برخورد با علل وقایع نیز بپردازیم.

 

معاون مبارزه با سرقت پلیس ناجا با بیان اینکه برخورد با علت‌ها (انگیزه و زمینه مساعد) نقش بسیار موثری در پیشگیری و کاهش وقوعات سرقت دارد، گفت: سرقت به سه طبقه سرقت وسایط نقلیه (خودرو، موتورسیکلت و لوازم داخل خودرو)، اماکن (منزل، مغازه، بانک و …) و سرقت‌های خاص (کیف قاپی، جیب بری و …) تقسیم می‌شود که بالغ بر 52 درصد از پرونده‌ها مربوط به سرقت وسایط نقلیه است.

 

به گفته خالقی فرد تنها 19 درصد از پرونده‌ها مربوط به سرقت از اماکن و 22 درصد از پرونده‌ها نیز مربوط به سرقت‌های خاص است.

 

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه بالغ بر 30 درصد از پرونده‌های مربوط به سرقت وسایط نقلیه، مربوط به سرقت قطعات و داخل خودرو است، افزود: اگر قطعه سازان شماره سریال قطعات را بر روی آنان حک کنند و در سوابق، نرم افزاری به ثبت برسانند، در صورت سرقت پلیس به راحتی می‌تواند آنرا رصد کند.

 

وی با بیان اینکه آمارهای سرقت نشان می‌دهد که در بحث وسایط نقلیه نیازمند برنامه ریزی خاصی هستیم، گفت: باید با این موضوع به صورت ریشه‌ای برخورد شود.

 

خالقی فرد با بیان اینکه اگر بخواهیم در بحث مبارزه با سرقت وسایل نقلیه به صورت ریشه‌ای و با علل برخورد کنیم باید سازندگان خودرو نیز وارد عمل شوند، خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر همکاری و تعامل خوبی میان خودروسازان و پلیس صورت گرفته است، اما بنا به دلایل مختلف آنان، از ارتقا و اعمال نقطه نظرات کارشناسی پلیس در تولید سازه خودرو کم توجهی می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه خودرو سازان امنیت را فضای اقتصاد می‌کنند، گفت: با اینکه مهندسان سازه خودرو نیز در سخنان حضوری خود عنوان کردند که به کارگیری نقطه نظرات پلیسی می‌تواند در راستای کاهش سرقت موثر باشد، اما در مجموعه مدیران و تصمیم گیران هنوز دلایل و علل عدم اقدام و بی توجهی به نظارت پلیس برای ما نیز مبهم دارد.

 

به گفته وی امنیت مقوله‌ای است که تمامی آحاد جامعه به آن احتیاج دارند تا امور معیشتی آنان به روال طبیعی در گردش باشد.

 

خالقی در تشریح وضعیت سرقت وسایط نقلیه گفت: ربودن لوازم داخل خودرو در 10 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 33 درصد افزایش داشته است، همچنین سرقت موتورسیکلت 0.6 درصد رشد نشان می‌دهد که البته این رقم در نیمه دوم سال به دلیل شرایط جوی کاهش می‌یابد.

 

به گفته معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا با آنکه در 10 ماهه گذشته شاهد افزایش 41 درصدی سرقت خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم؛ اما بالغ بر 91 درصد از خودروهای ربوده شده کشف می‌شود به گونه‌ای که از هر 20 خودروی سرقتی، 19 مورد آن کشف شده است.

 

وی با بیان اینکه دلایل مختلفی برای افزایش سرقت وسایط نقلیه می‌توان عنوان کرد، افزود: افزایش تولیدات خودرو، رشد چند درصدی رانندگان و همچنین تغییر شیوه و شگرد ربودن وسایط نقلیه و سهل الوصول بودن برخی از مدل‌های تولیدی برای سارقان و عدم توجه به نظرات کارشناسی پلیس آگاهی در ارتقا ضریب امنیتی خودروها از جمله دلایل افزایش این جرم در جامعه است.

 

 

وی با بیان اینکه آمار وقوعات کل کشور 20 درصد افزایش یافته است، گفت: این در حالی است که آمار کشف به کشف نیز به همین میزان 20 درصد افزایش یافته است و این نشان می‌دهد پلیس از حداکثر توان خود بهره می‌گیرد تا با فعالیت مضاعف با سارقان برخورد و اموال مردم را کشف کنند.

 

 

وی با بیان اینکه در بین دستگیر شدگان در بحث سرقت 44 درصد از آنان سابقه دار بودند، به ایسنا گفت: این رقم نشان می‌دهد که اقدامات تنبیهی و تأمینی بازدارنده نبوده و افراد مجددا پس از دستگیری به انجام اعمال مجرمانه روی می‌آورند.

 

به گفته خالقی فرد 56 درصد از سارقان دستگیر شده نیز فاقد سابقه بودند که این نشان می‌دهد زمینه مساعد برای سرقت وجود دارد و باید به جای برخورد با معلول‌ها، علت‌ها را بررسی کرد و زمینه‌های مساعد و ترغیب کننده افراد به سرقت را از بین برد.

 

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا در مورد وضعیت سرقت خودروهای خارجی نیز با بیان اینکه سارقان تنها به ربودن خودروهای داخلی علاقمند نیستند، گفت: غالبا خودروهای خارجی به روشهای خاص ربوده می‌شوند و عمدتا برای اوراق و استفاده از قطعات آنان به سرقت می‌روند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=13212
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه