میهن صنعت :

افزایش 70 درصدی فروش نفت و احتمال مشارکت توتال در پروژه ال.ان.جی ایران

افزایش 70 درصدی فروش نفت ایران به مشتریان آسیایی، تمایل اندونزی به توسعه 2 میدان نفتی در ایران، مذاکره توتال با ایران برای خرید سهام پروژه «ایران.ال.ان جی» و پیش بینی عملیاتی شدن 94 درصد توافق اوپک، مهم ترین خبرهای جهان انرژی در 24 ساعت گذشته بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،«واگیت الکپروف»، مدیر عامل «لوک اویل» روسیه ابراز امیدواری کرد که در ماه آوریل (فروردین – اردیبهشت) سال جاری میلادی با شرکت ملی نفت ایران برای توسعه دو میدان نفتی «آب تیمور» و «منصوری» به توافق دست یابد.
در صورت توافق ایران با طرح های توسعه این شرکت، گفت و گوهای اولیه درباره مفاد قرارداد آغاز خواهد شد. به گفته الکپروف، لوک اویل می خواهد بدون حضور شریکان دیگر، میدان‌های یاد شده را توسعه دهد.

**افزایش 70 درصدی فروش نفت ایران به 4 مشتری عمده آسیایی
آمارهای دولتی و اطلاعات حاصل از رفت و آمد کشتی‌ها نشان می‌دهد که واردات روزانه نفت چین، هند، کره جنوبی و ژاپن از ایران در ماه ژانویه (دی-بهمن) با 67.6 درصد افزایش نسبت به سال پیش در همین مقطع به یک میلیون و 640 هزار بشکه رسید.
بیشترین میزان صادرات نفت ایران به این چهار کشور مربوط به ماه اکتبر (مهر-آبان) 2016 و با میزان یک میلیون و 990 هزار بشکه در روز بود.

**توتال در اندیشه خرید سهام پروژه «ایران ال ان جی»
توتال فرانسه در حال مذاکره با ایران برای به دست آوردن بخشی از سهام تاسیسات نیمه کاره صادرات ال ان جی به نام «ایران ال.ان.جی» (گاز طبیعی مایع) به ارزش چند میلیارد دلار است تا بتواند به ذخایر عظیم گازی این کشور دست یابد.
این شرکت به عنوان نخستین شرکت غربی که پس از تحریم ها با ایران قرارداد نفتی امضا کرده است، قصد احیای پروژه ایران ال.ان.جی را دارد.

**تمایل اندونزی به توسعه دو میدان نفتی در ایران
«دارمین نسوتیون» وزیر هماهنگی اقتصادی اندونزی، اعلام کرد که شرکت دولتی «پرتامینا» این کشور مایل به توسعه میدان‌های نفتی آب تیمور و منصوری در ایران است و وی قصد دارد پیشنهاد این تصمیم را در سفر به تهران ارائه دهد.

**توافق اوپک تأثیری بر عرضه نفت به بازار آسیا نداشت
با وجود توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش عرضه جهانی نفت، در آمارهای واردات نفت کشورهای چین، هند و ژاپن نشانه چندانی از این کاهش عرضه دیده نمی شود.
برای مثال میزان واردات نفت چین در ماه ژانویه (دی-بهمن) امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 27.5 درصد افزایش به 34 میلیون و 30 هزار تن رسیده که معادل هشت میلیون و 10 هزار بشکه در روز است.

**عربستان می‌خواهد قیمت نفت در سال جاری میلادی به 60 دلار برسد
پنج منبع آگاه عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کردند که عربستان می خواهد قیمت نفت در سال جاری میلادی به حدود 60 دلار به ازای هر بشکه برسد.
این منابع گفتند این رقمی است که عربستان، امارات، کویت و قطر معتقدند می تواند موجب تشویق سرمایه گذاری در میدان‌های جدید شود، بدون اینکه جهش تولید نفت شیل آمریکا را در پی داشته باشد.

‎**عراق، نفت کرکوک را به جای صادرات در داخل مصرف می کند
یک مقام ارشد رسمی اقلیم کردستان عراق گفت: دولت تصمیم گرفته است به منظور پایبندی به توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تأمین بیشتر نیازهای نفت داخلی، صادرات نفت میدان های کرکوک را کاهش دهد و این کالا را در داخل عرضه کند.
عراق در هفته های اخیر روزانه حدود چهار هزار تا پنج هزار بشکه نفت میدان کرکوک را به جای صادرات به خارج از کشور به یک پالایشگاه داخلی عرضه کرده است.

**پیش بینی عملیاتی شدن 94 درصد توافق اوپک در ماه فوریه
‎تحقیقات رویترز پیش بینی کرد که تولید نفت ١١ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه فوریه (بهمن-اسفند) به ٢٩ میلیون و 870 هزار بشکه در روز برسد.
این درحالیست که تولید روزانه اعضای این سازمان در ماه ژانویه (دی-بهمن) ٢٩ میلیون و 960 هزار بشکه بود. به گفته یکی از نمایندگان اوپک، پایبندی کشورهای عضو و غیرعضو این سازمان به توافق اخیر کاهش تولید بسیار بالاست و گمان می‌رود قیمت نفت در سال جاری به 60 دلار برسد.

**امیدواری بی پی و شل به آینده صنعت نفت
با توجه به افزایش اخیر قیمت‌های نفت در پی توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم (بی.پی) برآورد خود را از جریان نقدینگی در پنج سال آینده افزایش داد.
شرکت انگلیسی – هلندی شل نیز پس از دو سال توقف نخستین پروژه نفت فراساحلی خود در خلیج مکزیک، برای ساخت آن پیشقدم شد.

**انرژی‌های تجدیدپذیر عمده‌ترین منبع تولید برق در 3 سال آینده
آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد که انرژی‌های تجدیدپذیر تا پایان دهه جاری (2020 میلادی) اصلی‌ترین منبع تأمین برق خواهند بود و میزان سرمایه‌گذاری‌ های جهانی در این بخش تا این سال، به بیش از 350 میلیارد دلار خواهد رسید.

**‎اداره اطلاعات انرژی آمریکا: تولید نفت آمریکا در ماه دسامبر سقوط کرد
اداره اطلاعات انرژی آمریکا از کاهش ٩١ هزار بشکه در روز از تولید نفت این کشور در ماه دسامبر (آذر-دی) ٢٠١٦ میلادی و رسیدن آن به میزان روزانه ٨ میلیون و 780 هزار بشکه خبر داد. به گزارش اداره یادشده، این کاهش در پی دو ماه متوالی رشد تولید به وجود آمد./ایرنا/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=115429
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه