میهن صنعت:

اقدامات وزارت نفت در زمینه بهینه‌سازی حمل و نقل عمومی

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به بند ق و ماده ۱۲ بودجه اظهار کرد: به طور کلی ۷ مصوبه از شورای اقتصاد پخش شد و وزارت نفت اقدامات مختلفی را در زمینه‌های مختلف برای بهینه‌سازی حمل و نقل عمومی بر اساس بند ق و ماده ۱۲ انجام داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، علی وکیلی در مراسم امضا و مبادله ۱۰ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی‌های گازسوز با اشاره به قانون بند ق اظهار کرد: این قانون بسیار مطلوب بوده و باید از آقای زنگنه که مبدع این قانون بودند، تشکر ویژه‌ای کنیم. با توجه به مصرف زیاد انرژی در کشور این قانون می‌توان راه فراری برای مصرف بهینه باشد.

وی با بیان اینکه در ماده ۱۲، هفت مصوبه از شورای اقتصاد اخذ شد، گفت: اولین مصوبه جایگزینی ۶۵ هزار کامیون فرسوده بود که سقف مصوبه برای پرداخت یارانه این جایگزینی، ۲.۷ میلیارد دلار تعیین شده که از طرف وزارت نفت در ازای صرفه‌جویی پرداخت می‌شود. تاکنون برای تهیه 5000 دستگاه کامیون با یک شرکت قرارداد امضا شده است که تعدادی از آنها نیز تحویل داده شد و قرارداد ۱۶ هزار دستگاه دیگر با تولیدکنندگان در حال نهایی شدن است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه داد: همچنین توسعه حمل و نقل ریلی بار و مسافر با سقف هفت میلیارد دلار امضا شد و تاکنون ساخت ۷۰۰ واگن باری امضا شده که تعدادی از آنها آماده تحویل است. همچنین شیوه‌نامه قطعی با راه‌آهن بین وزارت راه و وزارت نفت آماده و امضا شد.

وکیلی با بیان اینکه طرح سوم افزایش کارایی ۶۰۰ هزار موتورخانه بود، توضیح داد: سقف این قرارداد ۲ میلیارد دلار است که وزارت نفت پرداخت می‌کند که قراردادهای آن نهایی شده است. مطالعات فنی ساختمان‌های دانشگاه تهران، دانشگاه شریف و ساختمان‌های اداری شرکت ملی نفت در حال انجام است. همچنین دانشگاه تهران زمین‌ها را برای احداث موتورخانه جدید تحویل گرفته است و سعی می‌شود بهره‌بری به بالای ۹۰ درصد برسد. همچنین در مورد ساختمان وزارت دفاع مذاکرات نهایی شده و بلافاصله انجام می‌شود . اولویت ما ساختمان‌هایی است که ۲۴ ساعته مصرف انرژی دارند.

وی ادامه داد: طرح دیگر جایگزینی ۱۷ هزار اتوبوس فرسوده با اتوبوس گازسوز است و طرح دیگر برق‌دار کردن چاه‌ها و پمپ‌های کشاورزی با همکاری وزارت کشاورزی بوده که به نقطه خوبی رسیده‌ایم.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ادامه با اشاره به نامه وزیر نفت به وزیر صنعت، در مورد ساخت ماشین‌های گازسوز اظهار کرد: اخیرا نامه‌ای با امضای وزیر نفت به وزیر صنعت، فرستاده شده و در آن از وزیر صنعت خواسته شده که کارخانه‌ها، پلت‌فرم‌های جدید بر مبنای پایه گازسوز کردن تاکسی‌ها داشته باشد.

وکیلی ادامه داد: در حال حاضر ۳۱۶ هزار تاکسی در کشور در حال تردد هستند که ۱۱۶ هزار تاکسی از ۳۱۶ هزار فرسوده هستند. یعنی سن بالای ۱۰ سال دارند و ۷۰ درصد آنها از بنزین استفاده می‌کنند و در واقع بنزین‌سوز محسوب می‌شوند. طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده به این صورت برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود. در طرح‌های قبلی راننده از سه طریق آورده خود، تسهیلات بانک و ارزش لاشه باید خودروی خود را نوساز می‌کرد، اما در این طرح از کمک دولت که میانگین ۱۲ میلیون تومان برای هر دستگاه طی ۵ سال است، استفاده می‌کند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=109843
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه