میهن صنعت :

المانیتور: آیا خودروسازان فرانسوی صنعت خودروسازی ایران را بهبود می بخشند؟

میهن صنعت : پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی به بررسی تأثیر توافق با خودروسازان فرانسوی بر صنعت خودروسازی ایران پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی نوشت: "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران پس از اجرای توافق هسته ای، نخستین سفر خود را به ایتالیا و فرانسه انجام داد تا بتواند معاملات عمده ای با شرکت های ایرباس، پژو سیتروئن و رنو امضا کند. توافق با شرکت ایرباس — که هنوز نهایی نشده است –می تواند به ایران در نوسازی ناوگان هوایی فرسوده اش کمک کند. توافق با شرکت های خودروسازی فرانسه نیز پیشرفتی برای تولیدکنندگان خودرو در ایران خواهد بود. در نتیجه از سرگیری همکاری ایران و خودروسازان فرانسوی، حرکتی به سوی افزایش تقاضای داخلی و بهبود بازار اشتغال در این کشور است.


به نوشته المانیتور، صنعت خودروسازی در ایران پس از نفت و گاز، بزرگترین بخش اقتصادی ایران است و 10 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور محسوب می شود. در سالهای اخیر، تحریم های اقتصادی و کاهش ارزش ریال، قیمت قطعات وارداتی خودروها را افزایش داد و درنتیجه صنعت خودروسازی را با مشکلاتی روبرو کرد.

به نوشته این وبسایت، گزارش سال 2015 بانک جهانی نشان می دهد تولید سالانه خودرو در ایران از 1.6 میلیون پیش از تشدید تحریم ها به 700 هزار خودرو در سال 2012 کاهش یافت. به دنبال کاهش تولید خودرو در ایران، مشاغل زیادی در بخش خودروسازی از دست رفت و حدود 4 درصد از نیروی کار این حوزه بیکار شدند. بانک جهانی همچنین پیش بینی کرده است تولید خودرو در ایران در دو سال آینده به سطح پیش از تحریم ها بازگردد.

در ادامه این گزارش آمده است: بهبود بخش خودروسازی در ایران می تواند همزمان از برخی مشکلات بکاهد. "مسعود نیلی،" مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی معتقد است تقاضای پایدار، پیش نیاز رشد پایدار است. بنابراین، تشویق مقامات برای احیای صنعت خودروسازی می تواند راهکار سریعی در حل مشکلات اقتصادی ایران باشد. نیلی همچنین سال گذشته میلادی از دولت خواست در نوعی فناوری که به مصرف زیاد انرژی مرتبط است، سرمایه گذاری کند. این فناوری می تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند؛ زیرا 80 درصد از آلودگی تهران و دیگر کلان شهرها را خودروها ایجاد می کنند. در واقع ایده های وی به ایران کمک خواهد کرد در دوران پساتحریم با یک تیر چند نشان بزند.

در ادامه این گزارش آمده است: اگر این فناوری نو بدست بیاید، می تواند در خودروهای جدید استفاده شود و به ایران در حل معضل آلودگی هوا و ایجاد هزاران شغل کمک کند. دولت ایران در مذاکره با شرکت های پژو سیتروئن و رنو اعلام کرد اگر خودروسازان فرانسوی می خواهند وارد بازار ایران شوند، باید فناوری خود را در اختیار شرکای ایرانی نیز قرار دهند. این درحالیست که بسیاری از مردم تهران به قابل اعتماد بودن این شرکت های فرانسوی مشکوک هستند. حتی یک روزنامه ایرانی این دو خودروساز فرانسوی را خائنانی خواند که در دوران تحریم به ایران پشت کردند.

شرکت پژو سیتروئن فرانسه موافقت کرده است به منظور بهبود تجهیزات کارخانه ایران خودرو، طی 5 سال مبلغ 439 میلیون دلار در این کارخانه سرمایه گذاری کند. به دنبال آن، تا اواخر سال آینده میلادی ایران خودرو قادر خواهد بود سالانه 100 هزار خودرو پژو 208، 301 و 2008 تولید کند. توافق با شرکت رنو هنوز نهایی نشده است؛ اما همین روند را طی خواهد کرد./باشگاه خبرنگاران/

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع داخلی کشور و همچنین تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران از طریق تلگرام به کانال اختصاصی میهن صنعت (https://telegram.me/mihansanat ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.


لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=80967
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه