میهن صنعت :

انتقاد خودروسازان نسبت به اختصاص ارز مبادله ای به خودروهای بالای 2500 سی سی

میهن صنعت : پس از حذف غیر رسمی ارز مرجع در واردات بسیاری از کالاها، حالا نوبت به عرضه گسترده تر ارز مبادله ای برای ثبت سفارش لیست جدیدی از کالاها فرا رسیده است چنانچه معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت از بهره مندی اولویت 10 کالاهای وارداتی از خدمات مرکز مباد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از حذف غیر رسمی ارز مرجع در واردات بسیاری از کالاها، حالا نوبت به عرضه گسترده تر ارز مبادله ای برای ثبت سفارش لیست جدیدی از کالاها فرا رسیده است چنانچه معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت از بهره مندی اولویت 10 کالاهای وارداتی از خدمات مرکز مبادلات ارزی خبر داده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ممنوعیت ها به محدودیت تبدیل می شوند، عنوان کرده که اولویت دهم کالاهای وارداتی نیز از اردیبهشت ماه سال جاری ارز مبادله ای می گیرند.

حمید صافدل ، گفته که به دنبال آن هستیم تا از اردیبهشت ماه سال جاری، ممنوعیت ها به محدودیت تغییر یافته و کالاهای اولویت دهم نیز ارز مبادله ای دریافت کنند این در حالی است که خودروهای با حجم بالای 2500 سی سی در اولویت دهم قرار دارند که پیش از این واردات این دسته خودروها ممنوع اعلام شده بود اما به نظر می رسد با لغو این ممنوعیت و تعیین تعرفه 75 درصدی برای این مدل خودروها و اختصاص ارز مبادله ای دولت به افزایش واردات و کسب در آمد بیشتر از محل واردات خودروهای لوکس است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در این راستا به خبرنگار خبر خودرو گفت : جای تعجب است که دولت می خواهد ارز مبادله ای برای خودروهای وارداتی بالای 2500 سی سی اختصاص دهد.

احمد نعمت بخش افزود : سال گذشته که سال حمایت از تولید ملی بود ارز مبادله ای که به شرکتها اختصاص یافت بسیار محدود بود به طوری که اغلب شرکتها به ناچار از ارز آزاد استفاده کردند در حالی که امسال که سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده است باید اقتصاد داخلی رونق گیرد.

وی تصریح کرد : انتظار می رود در این شرایط ابتدا نیاز داخل و شرکتهای خودروساز و قطعه ساز به ارز مبادله ای تامین شود و پس از آن به واردات خودروهای با این حجم، ارز مبادله ای اختصاص یابد.

وی گفت : اصلا مناسب نیست که تولید کننده داخلی از ارز آزاد استفاده کند اما ارز مبادلهای که اختلاف قیمت زیادی با ارز آزاد دارد به واردات خودروهای CBUاختصاص یابد.

وی افزود : البته ممنوعیت واردات بر اساس قانون خلاف است و دولت نمی تواند موانع غیر تعرفه ای را برای واردات ایجاد نماید.

وی تصریح کرد : دولت در بودجه امسال با توجه به کاهش تعرفه خودروهای سواری به 40 درصد ،درآمد 2 هزار میلیارد تومانی را از محل واردات  پیش بینی کرده است اما نکته مهم اختصاص ارز مبادله ای به این قیبل کالاهاست که که در شرایطی که ارز مبادله ای به تولید داده نشده است چگونه است این ارز برای واردات اختصاص می یابد؟

وی افزود : با این روند قطعا کارگران بیشتری در کشور بیکار خواهند شد متقابلا رونق کسب و کار در سایر کشورها را موجب خواهد شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=17301
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه