انتقاد مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیها از منتقدان واردات تاکسی
میهن صنعت : مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور از واکنشهای تند و غیر منطقی منتقدان واردات تاکسی انتقاد کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بابک هاشمی ضمن انتقاد از واکنشهای تند و غیر منطقی منتقدان واردات تاکسی، اظهار داشت: با توجه به اینکه مجموعه تاکسیرانی محدود به استفاده از دو نوع خودرو غیر استاندارد از نظر کارشناسان اتحادیه است، که حتی نمیتواند مجوز شمارهگذاری پلاک "ت" را نیز اخذ کند، اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور نسبت به واردات خودرو با هدف ایجاد رقابت میان خودروسازان داخلی و خارجی مخالفتی ندارد.
وی با اشاره به هجمه رسانهای از سوی مخالفان واردات تاکسی، اظهار داشت: رویه فعلی به معنای حمایت از تولید ملی نیست، زیرا اقتصاد سالم، اقتصادی است که عرضه و تقاضا همپوشانی مناسبی با یکدیگر داشته باشند؛ اما در دوسال اخیر در قالب طرحهای توسعه و نوسازی، خودرویی از سوی خودرو سازان به ناوگان تاکسیرانی واگذار نشده است.
هاشمی با بیان اینکه بر اساس حمایت از تولید ملی، در سنوات گذشته خودروهای دو خودروساز داخل را به عنوان تاکسی پذیرفتهایم، گفت: در حال حاضر خودرو سازان از تحویل همان دو نوع نیز سرباز زدهاند. معرفی خودرو تیبا از گروه خودروسازی سایپا با توجه به اینکه از سایر محصولات تولید داخل از نظر قیمت تمام شده خودرو مناسبتر است از سوی اتحادیه برای برون رفت از وضعیت حاد کنونی به مقامات بالادستی مطرح شده اما به گفته این مقام مسئول تاکنون هیچ پاسخی مبنی بر تأیید یا رد این خودرو به اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور اعلام نشده است.
وی با ابراز تأسف از انحصاری بودن تولید خودرو تاکسی در کشور، اظهار داشت: افرادی که مخالف واردات تاکسی هستند و فریادهای آنان به افلاک رسیده است چرا طی دو سال گذشته هیچگونه فریادی برای حمایت از خانواده بزرگ تاکسیرانی با بیش از 50 هزار تاکسی فرسوده علیرغم فشارهای اقتصادی زیادی که تاکسیرانان متحمل شدهاند، برنیاوردند؛ و حداقل به فکر خانوارهای این رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی نبودند که چگونه هزینههایشان از درآمدهایشان پیشی گرفته است.
افت 8/46 درصدی تولید خودرو در ایران
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور اذعان داشت: بنابر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت در چهار ماهه منتهی به تیر ماه امسال تولید انواع سواری در کشور توسط خودرو سازان به 155 هزار و 435 دستگاه رسیده است که افت 8/46 درصدی را نسبت به سال قبل شاهد هستیم.
وی در تشریح مشکلات گریبانگیر مالکان تاکسیهای فرسوده، اظهار داشت :در حال حاضر بیش از 50 هزار تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که این خودروها به دلیل آلایندگی بالا و نداشتن توان خدماتدهی نمیتوانند در مدت موظفی کار کنند و متأسفانه تعادل و رابطه منطقی در کیلومتر بر هزینه و کیلومتر بر درآمد برای رانندگان ندارد، ضمن آنکه با اتلاف سوخت به یکی از حاملهای انرژی ضربه جبران ناپذیری خواهیم زد.
هاشمی افزود:هر تاکسی روزانه به طور متوسط بیش از 100 نفر را جابه جا میکند که این میزان برای صاحبان تاکسیهای فرسوده به دلیل فرسودگی خودرو کاهش مییابد و علاوه بر آسیب رساندن به اقتصاد رانندگان تاکسی باعث رشد فزاینده مسافربرهای شخصی غیر مجاز میشود و تبعات اجتماعی، فرهنگی زیادی نیز در پی خواهد داشت.
ترویج نگاه اقتصادی به معنای اقتصاد کارخانه ای نیست
به گفته این مقام مسئول بحث نوسازی خودروهای فرسوده به ویژه ناوگان تاکسیرانی از بنیادیترین مباحثی است که حل آن میتواند به مثابه کلیدی در حل معضلات آلودگی هوا نقش آفرینی کند.
هاشمی با بیان اینکه آلودگی هوا طی چند سال اخیر نه تنها عرصه را برای شهروندان شهرهای بزرگ تنگ کرده است بلکه همزمان با آغاز فصل سرما و وارونگی هوا، منجر به تعطیلی چند روزه کلانشهرها میشود که تبعات تقریبی800 میلیارد تومانی به ازای هر روز تعطیلی را در پی دارد، گفت: آمارها حاکی از آن است که 80 درصد آلودگیهای کلانشهرها ناشی از فعالیت خودروهای فرسوده است.
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور در پایان خاطر نشان کرد: اقتصاد و تولید اقتصادی تنها در کارخانهها معنا پیدا نمیکند بلکه اقتصاد به معنای نداشتن روزهای تعطیلی و تحمیل خسارات 800 میلیاردی است، اقتصاد داشتن این نگاه است که هر فرد، هر انسان سرمایه اقتصادی کشور محسوب میشود ونباید سرمایههای انسانی را به این راحتی از دست بدهیم.