دبیر انجمن خودروسازان:

انجمن خودروسازان مخالف واردات خودرو نیست/ ایران خودرو و سایپا از قیمت گذاری دستوری صدمات زیادی دیده اند

دبیر انجمن خودروسازان در خصوص واردات خودرو عنوان کرد: انجمن خودروسازان مخالف واردات خودرو نیست زیرا منجر به ایجاد رقابت میان شرکت های داخلی و خارجی می شود و تنها تقاضای این انجمن معافیت از قیمت گذاری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دبیر انجمن خودروسازان در خصوص وضعیت خودروسازان و تامین قطعات عنوان کرد: دو خودروساز ایران خودرو و سایپاپس از قیمت گذاری دستوری از سوی شورای رقابت در سال های اخیر ضرر زیادی را متحمل شدند که سهم ایران خودرو در مقایسه با سایپا کمی بیشتر بوده و ضرر مالی این شرکت در سال گذشته به 15 هزار و 500 میلیارد تومان می رسد.

احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار «میهن صنعت» افزود: بدهی خودروسازان به قطعه سازان روز به روز بیشتر می شود و در واقع اختلاف قیمت کارخانه با بازار منجر شده تا حدود 80 درصد تقاضای کاذب ایجاد شود و تنها 20 درصد مصرف کننده واقعی در قرعه کشی های خودروسازان شرکت کنند.

احمد نعمت بخش در ادامه گفت: راهکارهایی برای حل مشکل خودروسازان در نظر گرفته شده و در این راستا نامه ای به وزارت صنعت ارسال شده است که تاکنون جوابی نگرفته ایم. عرضه خودرو در حاشیه بازار می تواند مانع از ایجاد تقاضای کاذب و رانت شود که البته لازمه این کار اختصاص حداقل 20 هزار میلیارد بودجه به ایران خودرو و سایپا برای پرداخت بدهی و تزریق قطعات به خطوط تولید است. در حال حاضر حدود 150 هزار خودرو ناقص به دلیل عدم تامین قطعات در کف کارخانه مانده که اختصاص این بودجه می تواند منجر به تولید مستمر دو شرکت خودروساز شود.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان، برنامه‌های پیش فروش باعث هجوم خریداران می‌ شود چرا که بالغ بر 4 میلیون میلیارد تومان پول سرگردان داریم. تولید مستمر، فروش تک نرخی و عرضه خودرو در حاشیه بازار همانند دهه هفتاد می تواند از ایجاد رانت و تقاضای کاذب 80 درصدی جلوگیری کند. علاوه بر این، کاهش تقاضا و افزایش عرضه براساس فرمول اقتصادی می تواند کاهش قیمت خودرو را به همراه داشته باشد.

احمد نعمت بخش در خصوص هدف گذاری وزارت صنعت برای افزایش تولید خودرو گفت: افزایش تولید پس از اصلاح قیمت خودرو و تک نرخی شدن خودرو  و در نتیجه از بین بردن رانت از بازار خودرو امکان پذیر است زیرا در حال حاضر خودروسازان با مشکل تامین قطعات مواجه هستند.

وی  عنوان کرد: رفع تحریم ها و تولید مشترک خودرو با شرکت های خارجی منجر به افزایش حضور پر رنگ تر در بازارهای صادراتی می شود و تا حدودی می تواند مشکل انتقال پول از کشورهایی مانند عراق و سوریه را برطرف کند که در نهایت افزایش تولید با توجه مواردی که اشاره شد امکان پذیر است.

احمد نعمت بخش در خصوص خودروهای فرسوده نیز گفت: مقرراتی باید برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تنظیم شود. در حال حاضر امکان خروج حدود 300 هزار خودرو فرسوده وجود دارد که دولت بابت خروج هر خودرو می تواند مبلغی را به دارندگان خودروهای فرسوده  اختصاص دهد که در نتیجه می توان کاهش آلاینده های هوا و رونق صنعت خودروسازی را انتظار داشت.

وی در پایان در خصوص واردات خودرو عنوان کرد: انجمن خودروسازان مخالف واردات خودرو نیست زیرا منجر به ایجاد رقابت میان شرکت های داخلی و خارجی می شود و تنها تقاضای این انجمن معافیت از قیمت گذاری است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=231405
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه