«میهن صنعت» بررسی کرد؛

اهمیت روابط تجاری ایران و پاکستان/ گام های موثر وزارت صنعت در ایجاد بازارهای منطقه ای

توسعه روابط اقتصادی با پاکستان یکی از سیاست های اصلی ایران است که شاید طی سال های گذشته کمتر در مسیر تحقق آن گام برداشته شده و نیاز به آن، باتوجه به تحریم های ایران و شعار رونق تولید در سال جاری بیشتر احساس می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  نخستین سند مکتوب دوجانبه ایران و پاکستان در بهمن ماه 1326 امضا شد و تا به امروز، ارتباط از طریق خلیج گواتر و احداث خط لوله صلح برای صدور گاز ایران از پاکستان به هند از مهمترین مناسبات اقتصادی دو کشور محسوب می شود.


خلیج گواتر و بندر چابهار دو منطقه کلیدی برای تجارت آزاد ایران و پاکستان هستند که در فاصله 400 کیلومتری از یکدیگر قرار گرفتند و پیوندهای اقتصادی این دو منطقه می تواند زمینه ساز توسعه روابط تجاری دو کشور باشد.


حجم تجارت دوسویه ایران و پاکستان از سال 1395 روند روبه رشدی را ثبت کرده است و در حال حاضر به بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون دلار می رسد اما این رقم می تواند تا 5 میلیارد دلار افزایش یابد و با توجه به ظرفیت های موجود، 1.300 میلیارد دلار حاکی از سطح پایین مبادلات تجاری دو کشور است.


ایران و پاکستان علیرغم گستردگی مرزها، نتوانسته اند آن طور که شاید و باید روابط اقتصادی خود را ارتقا دهند اما انتخاب عمران خان به عنوان نخست وزیر پاکستان و رایزنی های میان دو کشور طی یک سال اخیر نتیجه بخش بوده و روابط دو کشور وارد فاز جدیدی شده است.


نخستین وزیر پاکستان، عمران خان بارها بر توسعه روابط دو کشور تاکید کرده است و به همین منظور در اردیبهشت سال جاری طی سفر خود به ایران، نشستی را با رییس جمهور کشورمان برگزار کرد.


عمران خان در نشست خود با تاکید بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی خود با ایران عنوان کرد:«  ایران در حوزه‌های مختلف از جمله مراقبت اولیه بهداشتی بهترین نظام‌ها را از زمان انقلاب در دنیا دارد. در حوزه انرژی و حوزه‌های دیگر از جمله علوم و فناوری هم، تیم خوبی را همراه خودم آوردم. وزیر صنعت و تجارت در این جا هست تا بتواند روش و ترتیباتی را برای ارتقا مناسبات تجاری پیدا کند.»


توسعه روابط اقتصادی با پاکستان یکی از سیاست های اصلی ایران است که شاید طی سال های گذشته کمتر در مسیر تحقق آن گام برداشته شده و نیاز به آن، باتوجه به تحریم های ایران و شعار رونق تولید در سال جاری بیشتر احساس می شود.


رضا رحمانی، وزیر صنعت نیز به منظور ارتقای روابط تجاری دو کشور و برگزاری هشتمین نشست مشترک با عبدالرزاق داود، مشاور نخست وزیر پاکستان در تجارت، صنعت و سرمایه‌گذاری خارجی به اسلام آباد سفر کرد که در جریان این نشست، فصل تازه ای از روابط تجاری دو کشور گشوده شد.


افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور، ایجاد خطوط منظم کشتیرانی میان ایران و پاکستان و سرمایه گذاری در بخش نساجی از جمله مواردی بود که طی این سفر مطرح شد.


این سفر وزیر صنعت دستاوردهای زیادی به همراه داشت و به نوعی گام بزرگی در راستای تحقق شعار رونق تولید تلقی می شود.


وزیر صنعت، معدن و تجارت در روزهای گذشته با اشاره به سفر 2 روزه خود به پاکستان عنوان کرد: « همه باید همت کنیم تا امسال افزایش صادرات و گسترش مناسبات تجاری با کشورها را به عنوان یکی از راه های کاملا کارگشای رونق تولید تحقق ببخشیم.»


ایران می تواند با صادرات انواع مصالح ساختمانی و پوشاک ایرانی به پاکستان زمینه را برای ارتقا مبادلات تجاری دو کشور فراهم کرده و از طرفی دیگر، از فعالان بخش خصوصی حمایت کند.


رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی کشور عنوان کرد: «ایران ظرفیت‌های مهمی در زمینه تولید انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی از قبیل فولاد، شیرآلات، چینی ساختمانی، کاشی و سرامیک، گچ و خصوصاً دو کالای مهم قیر و سیمان داراست و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان در این عرصه است.»


یکی از برنامه های اصلی وزارت صنعت برای تحقق شعار تولید افزایش صادرات به کشورهای همسایه است که می تواند زمینه را برای تولید کالاهای داخلی فراهم کند.


وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته نیز در دیدار با احمد بن محمد الفطیسی«وزیر حمل و نقل و ارتباطات سلطنت عمان» با اشاره به روابط برادرانه و نزدیکی جغرافیایی دو کشور ایران و عمان، بر ضرورت تقویت و تحکیم همکاری‌های حمل و نقلی و زیر ساختی و ارایه تسهیلات در جهت توسعه حجم روابط دو کشور تاکید کرد.


به گزارش خبرنگار «میهن صنعت»، ضرورت ایجاد بازارهای منطقه ای با اولویت بندی مناسب در انتخاب کشورهای همسایه می تواند نقش اساسی در عبور از جنگ اقتصادی پیش رو ایفا کند چنانکه تجارت با همسایگان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و  به معنای گره خوردن سایر تعاملات سیاسی و حتی امنیتی است. ایران هم از این قاعده کلی مستثنی نبوده و حتی در شرایط تحریمی امروز می‌توان به وضوح مدعی شد که اهمیت تجارت با همسایگان، برای ایران به مراتب بیش از گذشته است و امضای سندهمکاری میان ایران و پاکستان سرآغازی برای موفقیت در مناسبات اقتصادی و سیاسی است.

انتهای پیام/
 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=180215
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه