رفتار روسیه بستر همکاری غیر اوپک و اوپک خواهد بود

اوپک عراق را از فریز مستثنی می‌کند؟

در حالی که اعضای اوپک چشم به راه جلسه آینده این سازمان بوده و دل به همراهی غیراوپکی‌ها خوش کرده‌اند وزیر نفت عراق ساز مخالف خود را کوک می‌کند و آینده بازار را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، حدود دو هفته گذشته بود که بعد از دو سال بی‌ثباتی در بازار جهانی نفت، اعضای اوپک توانستند در اجلاس الجزایر به توافق برسند تا بار دیگر مدیریت را به بازار نفت بیاورند، مدیریتی که سه کشور تا زمان دستیابی به سقف تولید مد نظر خود مستثنی بوده و ایران نیز جزء این سه کشور محسوب می‌شود.
 
طی چند روز گذشته با وجود خوش بینی‌ها در بازار نفت و رشد قیمت نفت از محدوده ۴٠ دلار به بیش از ۵٠ دلار دو کشور بزرگ تولیدکننده نفت همچون روسیه و عراق در هفته جاری رفتار و سخنانی را در پیش گرفتند که تا حدودی بازار نفت را دستخوش تغییر کرد و پیش بینی آینده بازار نفت را با اگر و اما همراه کرده است.

روسیه در چند وقت اخیر میزان تولید نفت خام خود را به بیش از ١١ میلیون بشکه در روز رسانده و توانست رکورد تولید نفت خام که در اختیار شوروی سابق بود را بشکند.
 
این موضوع تا حدودی نگاه افراد به همراهی غیراوپک با اوپک بر سر فریز نفتی را بدبینانه کرده و این احساس ایجاد شده است که روسیه به فریز نفتی نخواهد پیوست.

در سوی دیگر بازار نفت، وزیر نفت عراق خروج از فریز نفتی را خواستار شد و به دنبال آن است تا این کشور در فریز نفتی قرار نگیرد این اظهار نظر در حالی مطرح شده است که تولید نفت در عراق توسط شرکت‌ها و پیمانکاران خارجی صورت می‌گیرد و طبق قراردادهای عراق برای استخراج نفت، این کشور توان فریز نفتی را ندارد.

همچنین دراین رابطه یکی از مسئولان نفتی عراق فریز نفتی برای عراق را غیر ممکن دانسته است.

این موارد تماما در حالی مطرح می‌شود که تولید نفت عراق در حال حاضر بیش از حد قبل از اعمال تحریم‌ها بر کشور عراق است و برای آنکه عراق بتواند از فریز نفتی مستثنی شود دلیل منطقی برای اوپک وجود ندارد.
 
در این رابطه محمدعلی خطیبی طباطبایی کار‌شناس حوزه بین الملل نفت در گفت‌و‌گو با میزان، اظهار کرد: اخبار نشان از عزم جدی برای مدیریت در بازار وجود دارد و همچون سال‌های گذشته سقف تولید و مدیریت اوپک برای بار دیگر به بازار وارد خواهد شد.
 
وی افزود: برخی از کشور‌ها از فریز نفتی استثنا هستند اما این به معنای آزادی تمام نیست و تنها کشورهای مستثنی باید به سقف تولید مورد نظر برسند و بعد از آن به سقف مدیریت شده اوپک باز خواهند گشت.

طباطبایی تاکید کرد: عراق بیش از حد ممکن خود در حال حاضر نفت خام تولید می‌کند و دلیلی بر مستثنی قرار گرفتن عراق از فریز نفتی وجود ندارد و اگر اوپک تصمیم بر سهمیه بندی داشته باشد با سیستم‌های نظارتی خود این برنامه را مدیریت خواهد کرد.
 
این کار‌شناس حوزه بین الملل نفت در رابطه با روسیه گفت: به طور حتم روسیه در فریز نفتی شرکت خواهد کرد زیرا در چند وقت اخیر وزیر انرژی روسیه دیدارهای امیدوارکننده‌ای با اعضای اوپک داشته و تصمیم روسیه عاملی خواهد شد تا بستر همکاری‌های غیراوپک با اعضای اوپک فراهم شود.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا در چند روز آینده قیمت نفت به بیش از ۵٠ دلار در هر بشکه می‌رسد، بیان کرد: چنین صحبت‌هایی همچون خروج عراق از فریز نفتی تنها بر بازار بار روانی دارد و تصمیم نهایی از سوی اوپک و همراهی غیر اوپک با اوپک شرایط بازار را به نفع کشورهای تولیدکننده نفت تغییر خواهد داد.
 
با وجود آنکه در ساعات اولیه روز گذشته صحبت‌های وزیر نفت ٢٠ سنت از ارزش نفت در هر بشکه کاهش داده بود اما با گذشت زمان و تحلیل کار‌شناسان بر آینده بازار نفت، روند رو به رشد قیمت در این بازار بار دیگر به بازار بازگشت.

منبع: میزان

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=92682
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه