میهن صنعت :

ايكاپ، چرخ توسعه صادرات ايران خودرو را به حركت در می آورد

گروه صنعتي ايران خودرو درراستاي تحقق راهبرد مولتی برند، رويكرد اصلي خود را بر توسعه روابط بين‌المللي و دعوت از خودروسازان بزرگ و معتبر دنيا براي سرمايه گذاري در توليد محصولات جديد قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، اين گروه صنعتي براي دست يابي به اهداف تعيين شده در حوزه توسعه و تنوع محصول، در كنار ارتقاي كيفيت محصولات فعلي،‌ همكاري هاي بين‌المللي و شراكت با توليدكنندگان مطرح جهاني را به عنوان ره يافتي براي تامين نياز مشتريان پيش روي خود قرار داده است.

ايران خودرو در هر بازار هدف، بسته به سلايق، نياز ها، رقباي آن بازار و يك يا چند خودرو را به عنوان محصول صادراتي تعريف مي كند.

در راستاي سياست‌هاي مديريت ارشد ايران خودرو براي حضور مستمر در بازارهاي هدف، ايجاد تنوع در سبد محصولات صادراتي، حفظ برند ملي و مونتاژ خودروهاي رانا، دنا و سورن در سايت هاي فرامرزي در دستور كار قرار دارد.

حضور در بازارهای جهانی، در درجه اول با هدف ارزآوری صورت می‌گیرد. در این فرآيند بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی با سطح توقع بالاتری نسبت به انتظارات داخلی مواجه می‌شوند و در رقابت با کشورهای دارای تکنولوژی پیشرفته‌تر، تلاش می‌کنند تا کیفیت محصولات تولیدی را ارتقا دهند. قطعا در چنین روندی بهره‌وری افزایش و هزینه‌ها پایین می‌آید.

 

ايكاپ و توسعه صادرات

گروه صنعتي ايران خودرو براي همكاري با شركاي خارجي يك شرط اساسي را لحاظ كرده و آن صدور حداقل 30 درصد توليد محصول مشترك از طريق شبكه توزيع شركت خارجي است؛ به طور مثال در قراردادی که با پژو بسته شده، این موضوع قید شده است. ايران خودرو و پژو با تشكيل شركتي مشترك به نام ايكاپ، توليد محصولاتي از جمله پژو 208، 301 و 2008 را در دستور كار قرار داده که براساس آن 30 درصد توليدات آن از طريق شبكه پژو صادر خواهد شد.

 

بازارهاي صادراتي ايران خودرو

در مقطعی عمده بازار صادرات محصولات ايران خودرو عراق بود، اما براساس راهبردهاي مديريت ارشد ايران خودرو بازارهاي جديدی نیز در برنامه صادراتی مورد توجه واقع شده؛ از جمله شمال آفريقا  شامل الجزاير،‌ تونس و بازار هاي مشترك المنافع مانند آذربايجان، ‌قزاقستان و احياي بازار سوريه که این گستره روز به روز درحال توسعه است.

ايران خودرو در شش پايگاه توليدي در فراسوي مرزها از جمله بلاروس، سوريه، عراق، سنگال و ونزوئلا ظرفيت توليد 63 هزار دستگاه محصولات توليدي اين شركت را دارد. استراتژي صادرات ايران خودرو، فعال سازي و توليد محصولات جديد در اين سايت ها است. ايران خودرو به كشورهايي كه در آن سايت توليد راه اندازي كرده، با ارسال قطعات منفصله خودرو مونتاژ مي كند.

 

توليد بدون سرمايه گذاري

در سال هاي گذشته، ايران خودرو در برخي از كشورها به سرمايه گذاري و راه اندازي خط توليد اقدام كرده است، اما در برخي از سايت ها كه با سرمايه گذاري مستقيم ايران خودرو تاسيس شد، راهبرد این شرکت در زمينه توليد در ساير كشورها تغيير كرده و به سمت توليد بدون سرمايه گذاري مستقيم حركت مي كند. نزديك ترين مثال در اين زمينه راه اندازي خط توليد در كشور الجزاير بدون سرمايه گذاري مستقيم و صرفا با ارايه خدمات مهندسي و فني است و به اين ترتيب ايران خودرو خود را از چالش هاي احتمالي ناشي از شرايط سياسي و اجتماعي كشورهاي هدف مصون نگاه داشته و آينده صادرات محصولات خود را تضمين مي كند.

 

ساخت کارخانه تولید محصولات ایران خودرو در باکو

عملیات ساخت خط تولید محصولات ایران خودرو در جمهوری آذربایجان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان و مدیرعامل این گروه صنعتی آغاز شده است. این پروژه با سرمایه گذاری 14 میلیون دلاری طرف آذربایجانی، نیمه نخست سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و محصولات برند ایران خودرو شامل خودروهای دنا، رانا، سمند و سورن در آن تولیدخواهد شد.

بیش ترین سهم ايران خودرو در راه اندازی این خط تولید دانش فنی و انتقال تکنولوژی خواهدبود. ظرفیت تولید این سایت سالانه 10 هزار دستگاه در یک شیفت کاری است و برای 300 نفر، اشتغال زایی خواهد کرد. بررسی ها و آمارها نشان می دهند، خودروسازانی در سال های آینده موفق خواهند بود که علاوه بر بازارهای داخلی، با افزایش توان رقابتی، سهمی از بازار بین المللی را نیز در اختیار داشته باشند.

 

پارس پليس در تركمنستان

گروه صنعتي ايران خودرو صادرات محصولات تجهيز شده به كشور تركمنستان را با هدف افزايش سهم بازار كشورهاي CIS آغاز كرد. يكي از برنامه هاي ايران خودرو افزايش سهم در بازار كشورهاي آسياي ميانه و قفقاز از طريق اتحاديه گمرك اين كشورهاست و بر همين اساس صادرات به كشورهاي تركمنستان، بلاروس و راه اندازي سايت آذربايجان و قزاقستان را در دستور كار قرار داده است. برمبناي قراردادي كه با وزارت كشور تركمنستان منعقد شده تامين 200 دستگاه خودروي پليس اين كشور توسط ايران خودرو صورت مي گيرد كه در صورت تاييد، تامين ناوگان مورد نياز پليس تركمنستان از سوي ايران خودرو ادامه خواهد يافت. تركمنستان از كشورهاي مشترك المنافع است كه ايران خودرو آن را به عنوان دروازه اي براي صادرات به كشورهاي منطقه در نظر گرفته است.

 

نوسانات نرخ ارز و صادرات

در نگاه اول شاید این شائبه پیش بیاید که ارز گران به نفع صادرات است، اما در نگاه عمیق‌تر متوجه می‌شویم که بالابودن نرخ ارز، قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت ، ثبات در نرخ ارز، کمک می‌کندکه قیمت تمام‌شده محصول کنترل شود و به تبع آن، مزیت صادراتی هم حفظ شود.

 

كلام آخر

طبق سند توسعه خودرو قرار است طی سال 1404، یک سوم خودروهای تولید داخل (یعنی یک میلیون دستگاه) صادر شود. در این شرایط، کارشناسان معتقدند که خودروسازها باید علاوه ‌بر حفظ بازارهای خارجی خود، به‌ دنبال بازارهای جدید نیز باشند، هرچند در عین حال این کار را بسیار سخت می‌دانند. به گفته آن ها، نفوذ در بازارهای جدید صادراتی، اتفاقی نیست که به این زودی‌ها رخ دهد، اما به هر حال نمی‌توان از آن غافل شد. ارتباط طولانی با کشورهای هدف، ارتباطی که حداقل تا یک دهه آینده‌اش قابل‌پیش‌بینی باشد لازمه داشتن یک صادرات موفق است./افق تازه/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=91554
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه