آرش محبی نژاد خبر داد:

ایجاد کمیته ملی خودرو راه حل مشکلات است/ زیان خودروسازان به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسید

رئیس کمیته قیمت گذاری و قراردادها در نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان با اشاره به زیان ۸۰ هزار میلیارد تومان خودروسازان گفت : قیمت گذاری دستوری خودرو باعث می شود که خودروسازان قطعات مورد نیاز خود را با قیمت های نادرست تامین کنند که در نتیجه در قیمت نهایی خودرو تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، رئیس کمیته قیمت گذاری و قراردادها در نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت : قیمت گذاری دستوری خودرو باعث می شود که خودروسازان قطعات مورد نیاز خودرا با قیمت های نادرست تامین کنند که در نتیجه در قیمت نهایی خودرو تاثیرگذار است.

 
آرش محبی نژاد ادامه داد : جمع زیان انباشته خودروسازان تا این لحظه به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این در حالی است که سود شرکت های بالادستی که عمدتا دولتی هستن، به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. این منطقی نیست و دولت در هر صورت سود مورد نظر خودرا خواهد داشت اما شرکت های خصوصی در حال نابودی هستند.
 
وی گفت : باید قیمت ها اصلاح شود در غیر این صورت تولید متوقف خواهد شد و جهش تولیدی در کار نخواهد بود.بر اساس بررسی انجمن صنایع همگن قطعه سازی قیمت قطعات باید ۶۵ درصد افزایش یابد تا قطعه سازان به تولید ادامه دهند و مجبور به تولید با زیان نشوند.
 
محبی نژاد افزود : یکپارچه سازی قیمت گذاری باید صورت گیرد، نمی شود شرکت های بالادستی با قیمت دلار ازاد و قیمت محصولات خودروسازان دستوری باشد تا سود مورد نظر برای دولت کسب شود اما بخش خصوصی مانند قطعه سازی نابود شود.
 
وی گفت : دولت در شرکت های تامین مواد اولیه مالکیت صد در صد دارد و در خودروسازی حدود ۱۸ درصد مالک است که با تصدی گری صد در صدی‌ باعث می شود که تمام سود به جیب دولت برود.
 
محبی نژاد ادامه داد : همچنین قراردادهای قطعه سازی با خودروسازها نا عادلانه است و تا امروز تمام تلاش ها برای اصلاح قراردادها به مشکل خورده است. در این میان به ناحق قطعه سازان دچار مشکل شده اند و مردم قطعه ساز را مقصر می داند. التهاب بازار نتیجه تصمیمات غلط است که در نتیجه شاهد کاهش تولید و البته تولید با زیان است.
 
وی گفت : ما در صادرات قطعه و خودرو دچار مشکل هستیم و تحریم دست و پای‌مارا بسته است. در صادرات قطعه باید به یک خودروساز بزرگ دنیا متصل شویم اما در صادرات خودرو این مشکل وجود ندارد و باید سیاست های درستی برای صادرات به کشورهای همسایه اتخاذ شود. این مهم باعث افزایش تولید در خودروسازی و قطعه سازی خواهد شد.
 
آرش محبی نژاد در پایان افزود : تفرقه و ناهمانگی بین اجزای دولت اصلی ترین مشکل در عدم اتخاذ درست برای صنعت و اقتصاد کشور است. ایجاد کمیته ملی خودرو با حضور همه نهاد های تصمیم گیر به رفع مشکل صنعت خودرو و قطعه سازی کشور کمک خواهد کرد البته در شرایطی که تمام مصوبات فرا قوه ای بوده و برای همه نهادها لازم اجرا باشد.
 
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=201554
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه