میهن صنعت :

ایران از طریق صنعت خودرو تحریم‌ها را دور می‌زند

میهن صنعت : دو هفته‌نامه اقتصادی فوربس طی گزارشی به شکست تحریم‌های غرب علیه ایران اذعان کرد و نوشت: ایران با کمک بخش‌های صنعتی خود ازجمله صنعت خودروسازی تحریم‌ها را دور می‌زند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دو هفته‌نامه اقتصادی فوربس طی گزارشی نوشت: طی 6 سال گذشته، آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی آن تحریم‌های بسیاری علیه ایران اعمال کرده‌اند که بر اقتصاد ایران فشارهایی وارد کرده و درآمدهای تهران را کاهش داده است،همچنین این تحریم‌ها مشکلاتی برای مردم عادی به وجود آورده است.

فوربس در ادامه اذعان کرده است اما تلاش‌های غرب برای تشخیص مبادلات تجاری قانونی با ایران و فعالیت‌های تجاری و مالی غیرقانونی با این کشور، موجب ترک برداشتن کشتی تحریم‌ها شده است و ایران نیز با استفاده از بخش‌های صنعتی که تحت تاثیر تحریم‌ها قرار ندارند، فناوری‌های حساس و مهم مورد نیاز برای پیشبرد منافع خود را به دست آورده است.

یکی از این بخش‌ها، صنعت خودروسازی ایران است. ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در خاورمیانه است. صنعت خودروسازی ایران از شرکت‌هایی مانند گروه خودروسازی بهمن، ایران خودرو و سایپا تشکیل شده است که از نظر مجموع خودروی تولیدی در جهان در رده سیزدهم و از نظر سرعت رشد در رتبه پنجم قرار دارد.

صنعت خودروسازی ایران با تولید سالانه 1.6 میلیون خودرو، 10 درصد تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می‌دهد و در شرایطی که فروش نفت ایران در نتیجه تحریم‌ها کاهش یافته است، اهمیت صنعت خودروسازی برای ایران در حال افزایش است.

فوربس در گزارش خود مدعی است که صنعت خودروسازی ایران با برنامه هسته‌ای این کشور مرتبط است از این‌رو 2 دلیل برای تحریم این صنعت که یک کالای اولیه متوسط است و معمولا هیچ نگرانی در زمینه برنامه‌های هسته‌ای ایجاد نمی‌کند، عنوان می‌کند:

نخست، هم فناوری و هم مواد خام برای تولید خودرو می‌تواند مصرفی دوگانه داشته باشد از این‌رو به نظر می‌رسد، که شبکه تامین تجهیزات و تهیه مواد اولیه خودروسازان ایرانی در جهان، تامین‌کننده برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور نیز باشند،دوم اینکه این صنعت بزرگراهی برای تامین مالی نهادهای مذهبی و نخبگان سیاسی ایران و درنهایت برنامه هسته‌ای آن است.

بنا بر ادعای این گزارش، شرکت ایرانی «اینترنشنال ام‌سی‌اس» تولیدکننده سیلندرهای گاز در آلمان از سال 2003 تا 2011، سیلندرهای گاز برای خودروهای هیبریدی تولید می‌کرده ، پیشنهاد فروش فناوری دوگانه برای طرح‌های هسته‌ای ایران به این کشور ارائه داده است.

این  پیشنهاد را شامل فیبرهای کربنی و فولاد سخت شده عنوان کرد که اجزای کلیدی در نسل دوم سانتریفیوژهای غنی‌سازی ایران بوده است. در فهرست محصولات تولیدی این کارخانه، ماشین‌آلات پیچیده‌ای وجود دارد که هم می‌تواند در ساخت سیلندر و هم در تولید سانتریفیوژ به کار رود.

بر اساس اسناد این شرکت، شرکت‌های خودروسازی ایران و کارکنان آنها به طور مستقیم در مالکیت و مدیریت این کارخانه دخالت دارند.

یک شرکت با سرمایه‌گذاری مشترک گروه خودروسازی بهمن و شرکت سرمایه‌گذاری ری در سال 2003 این شرکت که را در معرض ورشکستگی قرار داشت را خریداری کرد. آنها فردی با ملیت دوگانه ایرانی-آلمانی که همزمان مدیر نمایندگی ایران خودرو در آلمان را برعهده داشت را به عنوان مدیر این شرکت منصوب کردند.

شرکت «ام‌سی‌اس» برای دومین بار در سال 2011 ورشکسته شد و توسط 2 تاجر ایرانی-کانادایی که هرگونه ارتباط با حکومت ایران را انکار می‌کنند، خریداری شد اما صنعت خودروسازی ایران به سایر فعالیت‌های واردات صادرات خود در آلمان ادامه می‌دهد.

در ادامه این گزارش مدعی شده است که یک عضو سابق هیئت مدیره ایران خودرو که مدیریت شرکت «اینترنشنال ام‌سی‌اس» و نمایندگی ایران‌خودرو را برای بیش از یک دهه در آلمان به عهده داشته است، به انجام فعالیت‌های مرتبط با صنعت خودرو در آلمان، کرواسی و ترکیه می‌پردازد، همچنین سایر مسئولان ایران خودرو در آلمان با شبکه پیچیده‌ای از شرکت‌های خودروسازی در ارتباط هستند.

به نظر می‌رسد، ایران‌خودرو به منظور غلبه بر محدودیت‌های مالی و مشکلات تامین تجهیزات، خطوط تولیدی دیگری در خارج از ایران ایجاد کرده است.

سایپا، دیگر شرکت خودروسازی ایران، شرکت‌هایی برای تامین‌ تجهیزات در سوئیس دارد، در حالی که شرکت «سرمایه‌گذاری ری» شعبه‌هایی در کانادا و آلمان دارد و مالک یک شرکت دیگر در کرواسی است.

فوربس بار دیگر در گزارش خود اذعان می‌کند، درحالی‌که سیاست‌گذاران غربی به شدت در زمینه تحریمی ایران تلاش می‌کنند اما به نظر می‌رسد، صنعت خودروسازی ایران توانسته است محدودیت ها را دور بزند و به یکی از مجراهای اصلی تامین تجهیزات برنامه هسته‌ای این کشور تبدیل شود.

در پایان این گزارش آمده است، اکنون زمان آن رسیده تا این شکاف در تحریم‌ها علیه ایران بسته شود. آمریکا و اتحادیه اروپا که مناطق اصلی تامین‌کننده تجهیزات خودروسازان ایرانی هستند، باید صنعت خودروسازی ایران را به فهرست تحریم‌های ایران اضافه کنند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=18010
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه