ریاحی :

ایران از نیمه دوم سال ۹۶ صادرکننده بنزین خواهد شد/ قیمت بنزین به فوب نرسیده است

میهن صنعت : مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه، از نیمه دوم سال آینده به جمع کشورهای صادرکننده بنزین خواهیم پیوست، گفت: ابلاغیه حذف کارت سوخت دریافت نشده و قیمت بنزین هنوز به ۹۰ درصد فوب خلیج فارس نرسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، منصور ریاحی در نشست خبری خود در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه با توجه به گفته وزیر نفت از سال آینده ایران وارد کننده بنزین نخواهد بود و به جمع کشورهای صادر کننده بنزین وارد خواهد شد چه زمانی این مهم عملی می شود، اظهار کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سه فاز طراحی شده که هر فاز توانایی تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین را دارد که در انتهای سال جاری فاز یک وارد مدار خواهد شد.  
 
وی تصریح کرد: با ورود فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس فاصله میان مصرف و تولید رفع خواهد شد و با ورود فاز دوم این پالایشگاه بنزین تولیدی کشور صادرخواهد شد که این مهم در نیمه دوم سال آینده عملی می‌شود.  
 
مدیر عامل شرکت پخش فرآوردهای نفتی ایران گفت: روزانه ۱۰ میلیون لیتر گاز مایع در کشور مصرف می‌شود که نسبت به سال گذشته با رشد 0/6 درصدی مواجه شده و این در حالی است که میزان روزانه بنزین نسبت به سال گذشته با رشد 3/8 درصدی به 75/3 میلیون لیتر رسیده است.  
 
وی خاطر نشان کرد: روزانه در سراسر کشور ۱۷۶ میلیون لیتر فرآورده نفتی پخش می‌شود که در کنار آن ۲۲ میلیون لیتر فرآورده CNG نیز پخش و توزیع می‌شود.  
 
ریاحی با اشاره به اینکه روزانه 11/2 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد می‌شود گفت: یک فاصله میان میزان تولید و مصرف بنزین در کشور وجود دارد که روزانه پالایشگاه‌های کشور ۵۹-۶۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنند که بخشی از این فاصله از طریق واردات و ذخایر استراتژیک تامین می‌شود.  
 
وی همچنین در رابطه با مصرف سوخت در نیروگاه‌ها گفت: نسبت به سال گذشته سوخت مایع مصرفی در نیروگا‌ه‌ها با کاهش ۶۰درصدی مواجه شده و به همین میزان گاز طبیعی جایگزین آن شده است.  
 
ریاحی همچنین در رابطه با سوخت زمستانی گفت: مشکل خاصی برای تامین سوخت زمستانی وجود ندارد و وضعیت ذخایر استراتژیک مناسب ارزیابی می‌شود که در حال حاضر میزان ذخیره استراتژیک بنزین بیش از یک میلیارد لیتر است.  
 
مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: در حال حاضر روزانه ۲۴میلیون لیتر بنزین یورو۴ تولید می‌شود که در اوایل فروردین ماه ۶میلیون به این ظرفیت افزوده خواهد شد که ۳ میلیون از این میزان از طریق پالایشگاه بندرعباس و مابقی از طریق بندر لاوان تامین می‌شود که در مجموع ۴۰ درصد بنزین کشور دارای استاندارد یورو ۴ است.  
 
وی در رابطه با صادرات فرآورده‌های نفتی گفت: روزانه ۴۰۰هزار بشکه سوخت مایع از طریق ۴ اسکله لاوان، عسلویه، ماهشهر و بندرعباس صادر می‌شود و در حال حاضر به دنبال افزایش میزان صادرات بوده که برای این مهم مسیر انتقال سوخت از جنوب به مرکز ایران را برعکس خواهیم کرد که در ‌‌نهایت13/7 درصد از بازار جهانی فرآورده‌های نفتی از آن ایران خواهد شد.  
 
ریاحی همچنین در رابطه با صادرات سوخت هواپیما گفت: ۳میلیون و ۷۵۰هزار لیتر سوخت هواپیما در ۷ ماهه نخست سال جاری صادر شده که نسبت به مدت مشابه با رشد ۲۰درصدی مواجه بوده است و این در حالی است که ۱۹۰ میلیون لیتر سوخت LPG و ۴۰هزار تن گوگرد از ایران صادر شده است.  
 
وی با بیان اینکه قاچاق گازوئیل بسیار جذاب است گفت: به دنبال آن هستیم تا برای کاهش جذابیت قاچاق میزان فروش مرزی و صادرات نفت گاز را افزایش دهیم که طبق آخرین آمار ۳۸۹ میلیون نفت گاز به صورت فروش مرزی عرضه شده است.  
 
مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران خاطر نشان کرد: طی هماهنگی‌های انجام شده قرار بر آن است تا بدهی شرکت‌های هواپیمایی تا پایان سال تسویه شود که کل بدهی این شرکت‌ها تا به این امروز ۱۵۰۰میلیارد تومان است.  
 
وی افزود: ۷۷درصد بدهی‌ها مربوط به سه شرکت ایران ایر، آسمان و ماهان است که برای رفع این بدهی‌ها برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.  
 
ریاحی خاطر نشان کرد: در تبصره ۲۳ لایحه بودجه ۹۵ سه شرکت ایران ایر، آسمان و ماهان از دولت ۱۳۰۰میلیارد تومان طلب دارند و آن‌ها به دنبال آن هستند تا با اصلاح این تبصره از بودجه بدهی خود را با شرکت پخش رفع کنند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=92757
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه