میهن صنعت :

ایران بازار مهم خودروسازان چینی

میهن صنعت : صنعت خودروسازی و بازار خودروی چین در سال های اخیر تحولات راهبردی به خود دیده است به گونه ای که از یکسو این کشور به بزرگترین بازار خودروی جهان تبدیل شده است و از دیگر سو شرکت های خودروساز چینی حضور رو به گسترشی در بازارهای خودرو کشورهای در حال

به گزارش «میهن صنعت»، صنعت خودروسازی و بازار خودروی چین در سال های اخیر تحولات راهبردی به خود دیده است به گونه ای که از یکسو این کشور به بزرگترین بازار خودروی جهان تبدیل شده است و از دیگر سو شرکت های خودروساز چینی حضور رو به گسترشی در بازارهای خودرو کشورهای در حال توسعه به ویژه در خاورمیانه یافته اند.

در سال 2012 برای نخستین بار صادرات خودروی شرکت های چینی به یک میلیون دستگاه رسیده است. افزون بر یافتن بازارهای جدید، دو عامل دیگر نیز در افزایش میزان صادرات خودروسازان چین موثر بوده است:
-حذف مشوق های مالیاتی دولت چین برای خودروسازان داخلی که رقابت این خودروسازان با شرکت های خارجی را در بازار داخلی چین به شدت دشوار کرده است، به گونه ای که این شرکت ها بخش مهمی از سهم خود در بازار داخلی خودرو چین را به شرکت های آمریکایی، اروپایی و کره ای واگذار کرده اند.

-کاهش روند تقاضای بازار داخلی خودروی چین و افت روند رشد آن به 6.9 درصد در سال 2012 که ناشی از کند شدن رشد اقتصادی چین بوده و رقابت را در این بازار دشوارتر از گذشته کرده است.
این عوامل موجب شده است تا سهم شرکت های خودروسازی چینی در بازار داخلی این کشور به کمتر از 30 درصد کاهش یابد.

از همین رو شرکت های خودروسازی این کشور برای مقابله با این روند تلاش کرده اند تا صادرات خود به کشورهای در حال توسعه را افزایش دهند.

از همین روست که در سال 2012، الجزایر، عراق، ایران، روسیه و شیلی مهمترین بازارهای صادراتی خودروسازان چینی بوده است.

صادرات خودروهای چینی به این بازارها در سال 2012، 43 درصد نسبت به سال 2011 رشد داشته است.

البته برخی کارشناسان این راهبرد شرکت های خودروساز چینی را پرریسک می دانند و استدلال می کنند که این شرکت ها برای گریز از مشکلات ساختاری که با آن مواجهند، صادرات خودروهای کم کیفیت و دارای قیمت ارزان را به بازارهای درجه2 جهان به عنوان گزینه اصلی خود قرار داده اند.
از منظر اینان حضور چینی ها در این بازارها از مشکلات ساختاری آنان در درازمدت نخواهد کاست.

اما نکته مهمی که در این تحول از منظر منافع ایران وجود دارد آنکه شرکت های خودروساز چینی بیش از گذشته به حضور در بازارهایی چون ایران نیازمندند و در شرایطی که صنعت خودروسازی ایران نیز به شدت از ناحیه تحریم ها با محدودیت مواجه است، فرصت های جدیدی برای همکاری در این حوزه می تواند شکل گیرد.

منبع:پرشین خودرو
– محسن شریعتی نیا عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=9200
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه