میهن صنعت :

ایران در بازار جهانی گاز چه باید انجام دهد؟ /صادرات LNG بر خط لوله مقدم است

ایران با وجود آنکه دارای بزرگترین ذخایر گازی جهان است، اما در زمنیه صادرات تنها توانسته به کشورهای اطراف،گاز صادر کند و برنامه‌ها بر آن است تا گاز به صورت LNG در کشور تولید شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، ایران به عنوان دارنده بزرگترین مخازن گازی جهان شناخته می‌شود اما طبق آمار ایران در تولید، فرآوری و انتقال جایگاه هجدهم جهان را به خود اختصاص داده است.

 
برداشت گاز در نهایت می‌تواند برای کشور به چهار صورت به مصرف برسد که از آن‌ها می‌توان به فرآوری، تزریق در چاه‌های نفت و گاز، مصرف داخلی کشور و صادرات اشاره کرد.
 
گاز در حال حاضر به عنوان یک سوخت پاک شناخته می‌شود که تولید مصرف آن در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی تولید و مصرف به شدت اقتصادی است.
 
کشورها در حال حاضر برای صادرات گاز و فرآورده‌های آن از خط لوله، گاز CNG و گاز LNG استفاده می‌کنند و این در حالی است که ایران برای صادرات گاز به کشورهای همسایه تنها از خط لوله استفاده می‌کند و رئیس جمهور در مراسم افتاح میادین غرب کارون تاکید کرد که باید کارخانه تولید LNG هرچه سریعتر راه اندازی شود.
 
در کنار آن علی محرابی مدیر طرح‌های CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، از آمادگی ایران برای صادرات گاز به صورت CNG به عراق خبر داده است.
 
حال جای سوال دارد که ایران با دارا بودن بزرگترین منابع گازی جهان برای حضور پررنگ در بازار جهانی گاز چه اقدام و رویه‌ای را باید در پیش بگیرد.
 
در این رابطه حمید حسینی، فعال بخش خصوصی در زمینه نفت و گاز به میزان، گفت: میزان تولید، برداشت و صادرات گاز ارتباط مستقیم با ظرفیت‌ها و توانایی‌های هر کشور دارد.
 
وی با بیان اینکه بازار صادراتی گاز ایران محدود به کشورهایی همچون ترکیه، افغانستان، پاکستان و عراق است، افزود: بازارهای صادراتی گاز ایران محدود است و پیش بینی می‌شود با دفع خطر داعش بازار لبنان و سوریه برای ایران فراهم شود.
 
این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: ایران در راستای آنکه بتواند بازارهای مناسبی را از آن خود کند، باید قیمت و شرایط برتری را برای خود ایجاد کند و در کنار آن نیاز است تا محصولات متنوع در سبد صادراتی ایران وجود داشته باشد.
 
حسینی، بیان کرد: از مصارف گاز می‌توان به تولید فرآورده‌های گاز، تزریق گاز به چاه‌ها، مصرف داخلی و صادرات اشاره کرد که در در شرایط فعلی با اقتصادی شدن گاز LNG مصرف گاز در جهان افزایش یافته است.
 
وی گفت: باید در زمینه تولید LNG برنامه ریزی بلند مدت صورت گیرد که پیش بینی می‌شود با تکمیل فاز 11 پارس جنوبی شرایط گاز LNG ایران بهتر از گذشته شود.
 
به گزارش میزان این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: صادرات از طریق خط لوله یک بازار منطقه‌ای است و گاز LNG یک بازار جهانی محسوب می‌شود و این در حالی است که قیمت LNG در بازار جهانی تعیین می‌شود و باید برای دستیابی به بازار LNG نرخ خوراگ آن را منطقی تعیین کرد.
 
حسینی بیان کرد: در زمینه تولید و صادرات گاز LNG باید از سرمایه بخش خصوصی استفاده کرد و در کنار آن به نظر می‌رسد افغانستان و پاکستان خواهان گاز LNG ایران هستند.
 
وی تاکید کرد: قطر با تولید و صادرات 75 میلیون تن گاز LNG خود را در بازار مطرح کرده و این در حالی است که ترکیه به دنبال آن است تا از سوآپ گازی و ترانزیت گاز در منطقه بیشترین بهره را ببرد.
 
این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: در حال حاضر ایران با وجود آنکه بیشترین مخازن گازی جهان را دارد، در بازار جایگاه مناسبی ندارد و باید برنامه بلند مدتی را برای حضور در بازار گاز جهان تدوین کند.
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=102071
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه