میهن صنعت:

ایران رتبه برتر بیوتکنولوژی کشاورزی در خاورمیانه دارد/تولید غذا برای ۹ میلیارد نفر تا ۴۰ سال آینده

میهن صنعت: دنیا با سرعت زیادی به دنبال استفاده از فناوری در بخش کشاورزی است،ایران با داشتن رتبه برتر بیوتکنولوژی کشاورزی خاورمیانه، هنوز نتوانسته این فناوری را به بخش کشاورزی منتقل کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، کشورهای جهان با سرعت بیشتری تولیدات کشاورزی خود را به علوم و فناوری‌های جدید تجهیز می‌کنند، بنابراین به هر میزان از قطار پر شتاب تکنولوژی فاصله بگیریم، نه ‌تنها امنیت غذایی کشور به خطر می‌افتد، بلکه ارز اقتصاد کشور نیز صرف واردات خواهد شد و شاهد هجوم میوه‌های ریز و درشت خارجی به کشور خواهیم شد.

فائو در جدیدترین بررسی اعلام کرده است: تامین غذای 9 میلیارد نفری جمعیت 40 سال آینده جهان تنها با علوم و تکنولوژی کشاورزی میسر خواهد بود،  سازمان خواروبار جهانی اضافه کرده است تولید 90 درصد غذای آینده دنیا تنها از طریق اصلاح نژاد و به زراعی و استفاده از جدیدترین تکنولوژی کشاورزی فراهم می‌شود و تنها 10 درصد از غذای مورد نیاز از طریق توسعه کشت انجام می‌شود.

جدیدترین شیوه تولید استفاده از تکنولوژی هسته‌ای در کشاورزی است که  در بخش کشاورزی کاربردهای فراوانی دارد است، تکنولوژی  که در خدمت علم اصلاح نژادی و به نژادی می‌تواند باشد و ره 13 ساله محققان را یک ساله بپیماید،‌گیاهی که از این طریق اصلاح می‌شود، پرمحصول، مقاوم به خشکی، بیماری، شرایط تنش آب و هوایی، کمی مصرف آب و غیره می‌شود و به عبارتی میزان بهره‌وری و درآمد کشاورز بالا می‌رود، تولید داخل تقویت می‌شود، ضریب امنیت غذایی بالارفته و وابستگی به خارج کم می‌شود.

کارشناسان معتقدند، در صورتی که 14 دقیقه از علم روز عقب بمانیم دیگر دسترسی به آن علم نخواهیم داشت، شاید برخی بگویند پس چرا علمی را سالها پیش یک کشوری استفاده می‌کرد، الان ما هم استفاده می‌کنیم؟ اما کارشناسان می‌گویند همان علم تبدیل به سطح پیشرفته‌ای شده است و از دسترس ما خارج شده است.

به هر حال کشورها برای رقابت به تحصیل غذا در آینده با تکنولوژی‌های مدرن کشاورزی خود را به جلو می‌برند و در این رهگذر اگر عقب بمانیم، در آینده با دنیایی روبه‌رو خواهیم شد که کشورها انواع محصولات کشاورزی اصلاح شده را با قیمت تمام شده پایین تولید می‌کنند و مجبور خواهیم شد، اول برای تامین غذا و دوم برای واردات ارزان محصول وارد کنیم.

قیمت تمام شده بالا در کشور باعث خواهد شد واردات ارزان‌تر از تولید داخل شود و به‌ همین دلیل میل به واردات بیشتر خواهد شد، همچنان که اکنون نیز محصولی مانند موز که از قاره دیگر به کشور وارد می‌شود، بسیار ارزان‌تر از میوه‌های داخل تمام می‌شود.

اگرچه به گفته رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی رتبه ممتاز در غرب آسیا و شمال آفریقا را دارد،  اما هیچوقت این علوم به بخش کشاورزی وارد نشده است، استفاده از این علوم می‌تواند تحولی شگرف در بخش کشاورزی و تولید غذای کشور ایجاد کند.

تولید علم فقط تولید مقاله نیست و اگر علم تأثیری در وضعیت معیشت و زندگی اجتماعی مردم یک جامعه نداشته باشد، به درد نمی خورد. علم یا باید منجر به افزایش ثروت ملی‌شود، یا مشکلاتی که مردم با آن دست به گریبان هستند، را برطرف کند.

40 درصد غذای تولیدی کشور به دلایل مختلف قبل از رسیدن به دست مصرف کننده از بین می‌رود، در حالی که می‌توان با استفاده از تکنولوژی هسته‌ای جلوی فساد و تباه شدن این میزان غذا را گرفت.

به نقل از فارس هنوز برخی مسئولان تولیدات بخش کشاورزی را با 33 سال گذشته مقایسه می‌کنند و فراموش می‌کنند که در افق 1404 بنابه چشم انداز 20 ساله باید مقام نخست منطقه را داشته باشیم، مسئولان باید نگاه به آینده داشته باشند و شتاب تولیدات  کشاورزی خود را با کشورهای منطقه مانند ترکیه بسنجند و از هر گونه تکنولوژی و علوم جدید برای عقب نماند، از این قطار پیشرفت بکار گیرند که اگر دیر بجنبند فردا خیلی دیر است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=39293
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه