میهن صنعت :

ایران رقیب روسیه می‌شود؟/ ایران نقطه مهم سوآپ و ترانزیت انرژی جهان

فصل سرد سال رفته رفته جای خود را در ایران پیدا می‌کند و در این فصل میزان مصرف گاز افزایش می‌یابد از این رو فعالیت شرکت گاز دو چندان می‌شود و در کنار نگاه و برنامه ریزی برای بازارهای صادراتی باید نگاه ویژه به خطوط انتقال گاز در کشور وجود داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، فصل سرد سال نزدیک است و همواره در این فصل میزان مصرف گاز افزایش می‌یابد و برخی موارد احتمال قطعی گاز افزایش می‌باید، در مجموع در نیمه دوم سال فعالیت شرکت ملی گاز ایران دو چندان می‌شود که در این راه وجود خطوط انتقال گاز نقش مهمی را ایفا می‌کند و از سوی دیگر ایران با داشتن گنجی در پارس جنوبی توان تولید قابل توجه گاز را دارد و می‌تواند مازاد مصرف داخلی را به بازارهای هدف صادر کند.

در چند وقت اخیر به جزء خط لوله صلح خط انتقال به عراق در دست اجرا است که به عقیده برخی کارشناسان این خط لوله در آینده نه چندان دور زمینه ساز صادرات گاز ایران به اروپا خواهد بود و این در حالی است که روسیه برای صادرات بیش از گذشته خود به اروپا با ترکیه قرارداد همکاری به امضا رسانده و اگر شرایط به همین روال پیش برود ایران در بازار اروپا از روسیه عقب می‌ماند.

در این رابطه رضا الماسی مدیرعامل سابق شرکت انتقال گاز ایران، به میزان، گفت: دو خط انتقال گاز ایران به بصره و عراق طراحی شده که کارهای سخت افزاری همچون تولید، پالایش، انتقال و ایستگاه‌های خط لوله انجام شده که بهره برداری و انتقال نهایی گاز ایران به عراق از لحاظ اقتصادی و سیاسی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه کشور عراق مسائل نرم افزاری این انتقال را انجام داده است، افزود: هر دو قرارداد انتقال گاز به عراق جزء اولویت‌های صنعت گاز محسوب می‌شود و گاز صادراتی از خط لوله اهواز- لرستان انشعاب دریافت می‌کنند.

ایران باید به محل ترانزیت انرژی بدل شود
این کارشناس حوزه گاز، بیان کرد: باید مصرف کننده جدید همچون کویت، امارات، عمان و افغانستان به عنوان مشتری جدید ایران در شناخته شود و این در حالی است که موقعیت سرزمینی ایران برای سوآپ و ترانزیت گاز بسیار مناسب است که با سوآپ و ترانزیت گاز می‌توان درآمد مناسبی متصور بود و از سوی دیگر ضریب اطمینان خطوط انتقال لوله را افزایش می‌دهد.

وی در رابطه با تولید گاز در جنوب کشور گفت: تولید در جنوب افزایش یافته و باید سیستم انتقال گاز فعلی تقویت شود و سیستم انتقال جدید برای شمال شرق و غرب کشور طراحی شود.

بهینه سازی در مصرف گاز بسیار مهم است
الماسی صرفه جویی در مصرف را بسیار مهم دانست و بیان کرد: در حال حاضر هر چقدر که گاز در کشور تولید می‌شود به همان میزان مصرف می‌شود که باید بهینه سازی مصرف گاز در کشور جزء اولویت‌های اصلی قرار گیرد و باید حاکثر استفاده از گاز برای تبدیل به دیگر فرآورده‌ها را در دستور کار قرار داد.

سایه ناامنی‌های عراق بر سر صادرات گاز به اروپا
وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد از خط لوله انتقال گاز به عراق برای صادرات گاز ایران به اروپا استفاده شود، خاطرنشان کرد: این موضوع در گذشته مورد بررسی قرار گرفت و جزء اهداف بود اما در آن زمان شرایط امنیتی کشور عراق بهتر بود.

این کارشناس حوزه گاز تاکید کرد: از مسیر عراق به ترکیه می‌توان گاز ایران را به اروپا صادر کرد که مسیر شمال ایران به ترکیه و در نهایت اروپا نیز برای صادرات گاز می‌توان استفاده کرد، اما مشکل اصلی در صادرات گاز ایران به اروپا مسیر خط لوله نیست.

الماسی یادآور شد: زمانی که قرارداد فروش گاز وجود داشته باشد، از هر مسیری گاز به مقصد انتقال داده می‌شود و می‌توان گفت که مسئله اصلی در صادرات گاز انعقاد قرارداد فروش گاز است.

با این تفاسیر می‌توان گفت که با وجود آنکه ایران دارای ذخایر بسیار مناسب گاز است اما باید بهینه سازی مصرف سوخت در دستور کار قرار گیرد و از سوی دیگر برای انتقال مناسب گاز تولید در جنوب کشور به دیگر نقاط کشور خطوط لوله فعلی تقویت و خطوط لوله جدید طراحی شود.

و اما مسئله صادرات گاز به اروپا، در حالی که روسیه در صادرات گاز به اروپا یکی از رقیبان سرسخت ایران به حساب می‌آید و در شرایط فعلی مسیر خود را برای صادرات گاز به اروپا هموار می‌کند، ایران باید یک قرارداد قابل توجه با اروپا به امضا برساند و مسیر امنی برای خط لوله انتقال گاز خود به اروپا طراحی کند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=91459
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه