میهن صنعت:

ایران هیچ نقطه امنی درباره آلودگی هوا ندارد

میهن صنعت: رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: اگر نصف پول طرح انتقال پایتخت را به شهرداری تهران بدهند در یک دوره سه تا پنج ساله مشکل آلودگی هوای تهران حل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، علی محمد شاعری در مراسم افتتاح فاز دوم طرح تعویض کاتالیست و کنیستر 1200 دستگاه خودروی پراید تاکسی و افتتاح سیزدهمین و چهاردهمین مرکز تک خط معاینه فنی خودروهای سبک اظهار کرد: اگر تمام فعالیت‌هایی که در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی صورت می‌گیرد، در جهت ارتقای سلامت، بهداشت و سطح زندگی مردم منجر نشده و زیرساخت‌هایی که برای رفاه مردم ساخته می‌شوند هوای پاک را از آنها بگیرد به نتیجه‌ای نخواهیم رسید و اقدامات ما مانند کسی خواهد بود که بر شاخه نشسته و ریشه درخت را می‌زند.

وی ادامه داد: در دهه 90 میلادی بارها متخصصان هشدار داده بودند که در سالهای آتی محیط زیست چالش اصلی همه کشورها خواهد بود و اکنون نیز مشاهده می‌کنیم که محیط زیست خود را به عنوان یک چالش اصلی به ما تحمیل کرده است؛ اما با اینحال هنوز هم در عمل این موضوع مهم در اولویت ما نیست.

شاعری ادامه داد: اینکه خودروسازان ما وعده می‌دهند و عمل نمی‌کنند و یا وزارت نفت به تعهدات خود در رابطه با کاهش آلودگی هوا بی توجه است، به همین دلیل است.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: تا زمانی که نگاه ما به توسعه اصلاح نشده و به کیفیت‌ها توجه نکنیم همین بلا به سر ما خواهد آمد. چرا که سایر کشورهایی که به توسعه اقتصادی و تولید محور و کمی نگر توجه کرده‌اند به همین بلا دچار شده‌اند. اما همین کشورها بعدها رویه‌ها را اصلاح کرده و اولویت‌هایشان را تغییر دادند که ما نیز باید همین کار را انجام دهیم.

شاعری افزود: اکنون زمان تصویب بودجه سال 93 شهر تهران و برنامه دوم شهرداری و همچنین تصویب لایحه بودجه 93 در مجلس شورای اسلامی است و بر همین اساس باید اولویت‌ها را بر اساس نیاز مردم تعیین کنیم. اگر از تک تک مردم راجع به اولویت اول زندگی‌شان سوال کنیم قطعا همه آنها موضوع آلودگی هوا را مطرح خواهند کرد.

وی با بیان اینکه موضوع حفاظت از محیط زیست باید در کل کشور مورد توجه قرار گیرد، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست با این پهنه گسترده نمی‌تواند کاری از پیش ببرد چرا که هیچ پولی در دست نداشته و بودجه به دستگاه‌های اجرایی تخصیص می‌یابد.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به فعالیت‌های در سازمان حفاظت محیط زیست با عنوان معاون محیط زیست انسانی و اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: از سال 89 که اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا آغاز شد با وجود کارشکنی‌های بسیار بخش‌های مختلف اجرای طرح را از خودروسازان آغاز کرده و بعد به سراغ سایر بخش‌ها مانند وزارت نفت رفتیم اما دیدیم که چگونه در دقیقه 90 سازمان حفاظت محیط زیست را دور زدند و سه ماه سه ماه مهلت استانداردها را تمدید کردند.

 

انتقال پایتخت پاک کردن صورت مساله است

شاعری با اشاره به طرح موضوع انتقال پایتخت در مجلس شورای اسلامی به دلیل آلودگی‌های زیست محیطی اظهار کرد: در ایران هیچ نقطه امنی در رابطه با آلودگی هوا وجود ندارد و انتقال پایتخت پاک کردن صورت مسئله است.

وی افزود: حتی اگر پایتخت را انتقال دهیم مردم تهران با این آلودگی باقی خواهند ماند و اصلا در این طرح مشخص نشده که مردم بعد از انتقال پایتخت باید چکار کنند.

به نقل از ایسنا رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تصریح کرد: شهرداری، دولت، سازمان حفاظت محیط زیست و بخش خصوصی باید با یکدیگر همکاری کنند تا چهار منبع اصلی آلودگی هوا شامل خودرو، سوخت، صنایع آلاینده و مصارف بی رویه انرژی را مهار کنیم.

به گفته وی شهرداری تهران اولویت اول خود را از سال آینده بر بهبود حمل و نقل عمومی گذاشته است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=39192
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه