میهن صنعت:

ایران و چین در جاسک شهرک صنعتی می‌سازند

میهن صنعت: وزیر صنعت، معدن و تجارت از مکان یابی 9 پروژه تبدیل گاز به الفین و پروپیلن و ایجاد شهرک صنعتی مشترک با چین در زمینه پتروشیمی، پالایش، صنایع فولاد و آلومینیوم در آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نقل از ایسنا، محمدرضا نعمت زاده امروز – دوشنبه – اظهار کرد: این موضوع در قالب کتابچه‌ای هفته پیش به وزیر نفت ارائه شد که درباره جانمایی آن با شرکت گاز مشورت و مسائل آب و برق آن نیز در نظر گرفته شده است.

 

وی با اشاره به راه‌اندازی شهرک صنعتی مشترک بین ایران و چین گفت: این شهرک صنعتی در زمینی به مساحت 3000 تا 4000 هکتار در جاسک ایجاد خواهد شد که امروز این زمین لم یزرع مطلق است.

 

نعمت‌زاده با اشاره به رشد 22 درصدی تولید محصولات پتروشیمی از سال 1368 تاکنون گفت:‌ در این مدت صادرات محصولات پتروشیمی نیز 38 درصد رشد داشته که در صنعت کشورمان بیشترین رشد را به خود اختصاص داده است.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که در سال 1390 میزان صادرات محصولات پتروشیمی به 15 میلیارد دلار رسید، اظهار کرد: امسال با کمی کاهش صادرات روبرو هستیم و احتمالا حدود 12 تا 13 میلیارد دلار خواهد شد.

 

وی افزود: جای تبریک دارد که با احتساب شش – هفت میلیارد دلار عرضه محصولات پتروشیمی، تولید این محصول به بالای 20 میلیون دلار رسیده است.

نعمت‌زاده با بیان این‌که صنعت پتروشیمی باعث گسترش دانش و فناوری در زمینه‌های مختلف در کشور است، تصریح کرد: این صنعت سبب توسعه صادرات و فعالیت‌های برون مرزی از یک سو و از سوی دیگر اشتغالزایی در کشور می شود.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشرفت صنایع پتروشیمی را نیازمند دانش فنی نسبتا پیشرفته دانست و گفت: در حال حاضر صنایع میانی اغلب در انحصار شرکت‌های بین المللی است که با توجه به شرایط سیاسی دسترسی ما به آن‌ها محدود شده است؛ بنابراین باید از تحقیقات و پژوهش های داخلی استفاده کنیم و در عین حال خیز برداریم که بعد از تحریم بتوانیم این دانش خارج از کشور را تصاحب کنیم.

 

نعمت زاده خاطر نشان کرد: یک بار برای این کار خیز برداشتیم اما با این که در مزایده برنده بودیم عذر سیاسی برای ما آوردند و شرکت بازل را به یک شرکت آمریکایی دادند.

 

وی با بیان این‌که اگر فقط در داخل مرزها بمانیم در حد خودمان رشد می کنیم، تصریح کرد: این صنعت قابلیت رشد، صدور و ایجاد فناوری و عرض اندام مقابل رقبای خارجی را دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که فقر، رکود و تورم در شان جمهوری اسلامی نیست، اظهار کرد: باید دست به دست هم داده و کشور را از این موضوعات نجات دهیم.

نعمت‌زاده با اشاره به عملکرد خوب کشور در زمینه سیاست خارجی گفت: وزیر امور خارجه ایران با شش وزیر امور خارجه دیگر سر یک میز نشسته و مشغول بحث است و این یعنی اقتدار. فحش دادن و داد و بیداد اقتدار نیست این که ما بگوییم برتریم اما مدیر کل‌مان را به جلسه راه ندهند اقتدار نیست.

 

نعمت‌زاده ضمن ابراز امیدواری نسبت به تامین خوراک پتروشیمی‌ها اظهار کرد: امسال وزیر نفت قول داد که مشکلی پیش نیاید چرا که ما منبع خدادادی را داریم و فقط باید آن را استخراج،‌ تصفیه و استفاده کنیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=67801
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه