«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

بازیگران اصلی بازار خودرو

پس از ما‌ه‌ها تنش و التهاب به نظر می‌رسد که بازار خرید و فروش خودرو کمی و فقط کمی آرام گرفته است. با فروکش کردن تب تند قیمت‌ها، حالا بهترین زمان برای آسیب‌شناسی وقایع اخیر و ترمیم زیرساخت‌های این حوزه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از ما‌ه‌ها تنش و التهاب به نظر می‌رسد که بازار خرید و فروش خودرو کمی و فقط کمی آرام گرفته است. با فروکش کردن تب تند قیمت‌ها، حالا بهترین زمان برای آسیب‌شناسی وقایع اخیر و ترمیم زیرساخت‌های این حوزه است.


مجموعه‌ای از چندین عامل دست به دست هم دادند تا وضعیت خودرو از اوضاع نابسامانی که داشت به شرایط بحرانی تغییر حالت بدهد. حوادث سونامی گونه‌ای که از ابتدای سال آغاز شد و پی در پی و بی‌امان مرزهای افزایش قیمت را درنوردید. کارشناسان بر این باورند که با شناخت دقیق این عوامل می‌توان از بروز مجدد بحران‌های بعدی جلوگیری کرد.


واسطه‌ها
هرجایی که بحث از تجارت و اقتصاد باشد، به هرگونه‌ای که هست دلالان نیز در آن حضور دارند. واسطه‌گری و یا آن‌طور که در ادبیات امروز از آن یاد می‌شود «سفته‌بازی» صرفا اقدامی مخرب نیست. نقش‌آفرینی به‌عنوان یک رابط بین خریدار و فروشنده حتی می‌تواند موجب به حرکت درآوردن چرخ اقتصادی باشد. ولی وقتی در شرایطی که عرضه و تقاضا دچار نقصان شده باشد، حضور واسطه‌ها نه‌ فقط سودمند نیست بلکه شکل خطرناکی به خود می‌گیرد. درست مانند اتفاقات شومی که در بازار خودرو روی داد و خودروهای ارزان دیروز تبدیل به گران‌های امروز شدند.


متقاضیان کاذب
با بروز برخی از ناآرامی‌ها در فضای اقتصادی کشور که ناشی از تحریم، احتکار، نوسان نرخ ارز، کمبود تولید، عدم عرضه و غیره می‌شد، جامعه نسبت به کم‌ارزش شدن سرمایه‌های خود حساس شدند. همین امر باعث شد که ماهیت خودرو از یک کالای مصرفی تبدیل به کالایی سرمایه‌ای شود. این امر در ادامه موجب شد تا خرید خودرو به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری پربازده و زودبازده قلمداد شود. با ظهور چنین تفکری است که حجم تقاضا از آنچه مربوط به نیاز مردم به‌منظور حمل و نقل است تبدیل به هجوم برای خرید می‌شود. حجم کنترل‌نشده تقاضا، عرضه را به هر شکلی که باشد از چهارچوب خارج می‌کند. مانند صف‌ کشیدن مقابل نمایندگی‌ها و از دسترس خارج شدن سایت‌ها.


خودروسازان
لفاظی، لج‌بازی و بهانه‌جویی خودروسازان که یک بار تقصیر را به گردن قطعه‌ساز می‌انداختند و یک بار گردن بانک‌ها، عاقبت منجر به بروز بی‌اعتمادی گسترده نسبت به آن‌ها شد. البته که در فضای بسته و انحصاری هیچ‌ ضرری متوجه آن‌ها نخواهد بود و هما‌ن‌طور که در پیش‌فروش خودروسازها هزار نفر از خرید بازماندند و نتوانست به خودروی موردنظر خود دست پیدا کنند. تعلل شرکت‌ها یا به عمد و یا به سهو آنقدر ادامه پیدا کرد که سرانجام مسئولین مجبور شدند به‌منظور کنترل حاشیه بازار به خودروسازان افزایش قیمت بدهند.

به گزارش خبرنگار «میهن صنعت» صنعت خودرو کشور سال های فراوانی است که دچار این آسیب های شناخته شده است و تا به امروز با وجود برگزاری جلسات فراوان دولتی ها و مجلسی ها برای رفع این مشکلات، هیچگونه اقدام عملی درستی انجام نشده و اکثر طرح های ارائه شده با شکست در مراحل نخست اجرا مواجه شده است. بازار خودرو نیازمند یک مدیریت چند سویه و البته هماهنگ از سمت دولت، مجلس، خودروسازان و البته خریداران است تا از بحران های پیش رو عبور کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=162161
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه