"اختصاصی میهن صنعت"

باز هم تنور دلالهای خودرو را داغ نکنیم

میهن صنعت : بازار خودرو این روزها بازار واقعی نبود این را می شد از رشد بی سابقه ی قیمت آن در بازار فهمید.

به گزارش میهن صنعت برخی از خودروها افزایش قیمت  تا مرز 15 یا 20 میلیون تومان را داشته اند، در این شرایط که خبری از تسهیلات جدید برای خرید خودرو نیست باالطبع خیلی ها توان خرید خودرو را نخواهند داشت.

قیمت خودرو  آزاد شده ولی از آنجا که ظرف دو هفته ی گذشته قیمتها بی سابقه ترین رشد خود را داشته اند کنترل این بازار و بازگشت آن به حالت تعادل چندان کار آسانی نیست. بازار عرضه و تقاضا با هم سازگاری ندارند و این یعنی علیرغم این تقاضای کم، خودرو در بازار نیست یا به بیان دیگر دست عده ای است که دوست دارند خودروها را در هفته های پایانی سال که بازار تقاضا افزایش می یابد عرضه کنند.

در چند هفته ی گذشته که سرنوشت تعیین قیمت خودرو با اما و اگرهای زیادی روبرو بود و تولید کننده حاضر به ریسک در این شرایط نبود دلالها و واسطه ها با خرید خودرو و پنهان کردن آن نبض بازار را دست خود گرفتند و آب بیار آتش بیار معرکه شدند.

به گزارش میهن صنعت، اما حالا که پس از هفته ها کش و قوس سرانجام درباره ی نحوه ی قیمت گذاری خودرو تصمیم گرفته شد باید دید چه برنامه ای برای کنترل حاشیه ی بازار در دست خواهد بود؟ تولیدکنندگان که سالها بود دوست داشتند این اتفاق در صنعتشان بیافتد حالا باید این تصمیم را تبدیل به حرکتی برای تسهیل خرید مصرف کننده بکنند.

زیرا در غیر اینصورت بازار تغییر چندانی نمی کند و واسطه ای که  قبلاً کمی دو به شک بود حالا با خاطری آسوده بازار خوبش را خوبتر می کند. سازمان حمایت در این شرایط باید نقش حیاتی خود را برای هردو گروه تولیدکننده و مصرف کننده ایفا کند و نگذارد که دکان بازار جدیدی برای دلالها باز شود.

دولت تصمیم گرفته که تعرفه ی واردات خودرو از سال آینده سالی پنج درصد کاهش یابد و این یعنی خودروهای وارداتی می توانند برای این افراد(دلالها و واسطه ها) سفره ی جدیدی پهن کند. سیاست قیمت گذاری خودرو که قیمت خودروها را تقریباً آزاد کرده از نظر اقتصادی کاری مقبول و معقول است اما این تصمیم می باید به تغییرات بازار کمک کند و در جهت یاری رساندن به مردم باشد که در این بین دولت می تواند با تقویت بازار عرضه به این اوضاع خاتمه دهد.

در نظر گرفتن تسهیلات برای خرید آسان بعد از این نحوه ی قیمت گذاری می تواند دل مصرف کننده را در سال جدید شاد کند و عیدی خوبی از طرف دولت برای آنان باشد. سازمان حمایت نیز به قول شیمیدانها این وسط نقش کاتالیزور را خواهد داشت تا دوسوی واکنش روی هم اثرگذاری داشته باشد. از یاد نبریم که نباید این تصمیم جدید فقط یک کار اجرایی صرف باشد بلکه باید زمینه را برای خوب عملیاتی کردن آن مهیا کرد. زیرا جز این فقط تنور دلالها داغ میشود و مصرف کننده نمی تواند از آماده باش به آسوده باش دربیاید. امیدواریم که این اتفاق خوب هرچه زودتر بیفتد تا همه به مراد دلشان برسند

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=10761
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه