دبیر انجمن قطعه سازان در گفتگو با «میهن صنعت»:

بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات قطعه سازان همکاری نکرد

قرار بود سال گذشته و در بهمن ماه مبلغ 11 هزار میلیارد تومان به دو صورت ارزی و ریالی به قطعه سازان پرداخت شود که تا به امروز هیچ پرداختی صورت نگرفته و به همین دلیل تعداد زیادی خودرو در کف کارخانه‌ها منتظر قطعه مانده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از تحریم‌ها و بسته شدن واردات، ساخت برخی از قطعات بر دوش قطعه ساز ایرانی افتاد و آنها نیز با تلاش سعی بر آن داشتند تا بتوانند جای شرکای خارجی را به بهترین نحو پر کنند. این مهم اتفاق افتاد و قطعه سازان قطعات مورد نیاز خودروسازان را تکمیل کردند اما بر سر بازپرداخت این قطعات به مشکل جدی برخورد کردند.

قرار بود سال گذشته و در بهمن ماه مبلغ 11 هزار میلیارد تومان به دو صورت ارزی و ریالی به قطعه سازان پرداخت شود که تا به امروز هیچ پرداختی صورت نگرفته و به همین دلیل تعداد زیادی خودرو در کف کارخانه‌ها منتظر قطعه مانده‌اند.

بر همین اساس مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت و گو با خبرنگار «میهن صنعت» عنوان کرد: مجموع مطالبات در حدود 20 هزار ملیارد تومان است که نزدیک به 6 هزار میلیارد آن سر رسید شده که اگر خودرو‌های کف پارکینگ جمع بشود این پول به قطعه سازان بر خواهد گشت.

او در ادامه افزود: 98 درصد خودرو‌های ناقص در کف کارخانه‌ها، تکمیل شده‌اند و قطعاتی که از این خودرو‌ها برای نصب باقی مانده قطعاتی است که هایتک محسوب می‌شود و ارز بری بالایی دارد. علت این اتفاق نیز به دلیل عدم همکاری بانک مرکزی برای پرداختی است که باید انجام می‌داد اما تا به امروز یک سنت نیز به قطعه سازان پرداخت نشده و همین امر باعث شد این خودرو‌ها ناقص بماند.

بیگلو در خصوص حجم این عدد گفت : قرارداد بین دو طرف 120 روزه است و بر همین اساس عددی نزدیک به 14 تا 15 هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش باقی می‌ماند. عددی که در حال حاضر مورد نیاز است چیزی در حدود 5 تا 6 هزار میلیارد برآورد شده که دقیقا معادل تعداد خودروی منتظر قطعه در کف پارکینگ کارخانه‌ها است. اگر بانک مرکزی در همان ماه پرداخت را انجام داده بود دچار این وضعیت نمی‌شدیم.

دبیر انجمن قطعه سازن در ادامه افزود: قراردادی که امروز انجام شد مسئله جدیدی نیست و این قطعه سازان پیش از این نیز به تولید این قطعات مشغول بودند اما به علت اینکه در آن زمان وضعیت ارز مناسب بود ترجیح با وارد کردن این قطعات و استفاده از قطعات خارجی بوده است. اما حالا قطعه سازانی که ظرفیت و توان تولید این قطعات را داشتند و پیش‌تر نیز سرمایه‌گذاری را انجام داده بودند به میدان آمدند تا تولید این قطعات را جدی تر دنبال کنند.

بیگلو در پاسخ به این سوال که این قطعه سازان پیش‌تر با مشکل نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کردند و حالا با وجود این قرارداد آیا خودروساز به آنها تسهیلاتی می‌دهد و یا از نظر مالی کمکی به آنها می‌شود گفت: قطعا این اتفاق از سوی خودروسازان انجام می‌شود کما اینکه تا الان نیز انجام شده و تسهیلات خوبی برای آنها در نظر گرفته شده است.

او در ادامه افزود: عقد قرارداد امروز بدین معنا نیست که این قطعه سازان تازه شروع به کار بکنند و تا رسیدن به محصول نهایی و تولید انبوه یکسال زمان ببرد. بسیاری از این قطعات در حال حاضر نیز تولید انبوه می‌شوند و برخی از آنها به صورت جدید وارد چرخه تولید می‌شود.

بیگلو در خصوص آخرین وضعیت مصوبه گفت: اخرین جلسه برای 844 میلیون یورو چند روز گذشته اتفاق افتاد و متاسفانه این مصوبه در تاریخ 31 خرداد منقضی شده و اولین درخواست ما تمدید این مصوبه تا پایان بهمن ماه بود. بعد از تمدید، باید بانک این رقم را پرداخت کند و مشکل هم این است که ریسک این پرداخت به گردن بانک‌های عامل انداخته شده و آنها نیز این ریسک را نمی‌پذیرند.

خبرنگار: اشکان آثار

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=180941
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه