میهن صنعت :

بانک ها توان ارائه وام ازدواج 10 میلیونی را ندارند/ مجلس از افزایش سقف وام ازدواج صرف نظر کند

میهن صنعت :‌ مجلس در حالی رأی به افزایش سقف وام ازدواج داده که بانک‌ها توان ارائه وام ازدواج 3 میلیون تومانی را ندارند و کارشناسان براین باورند که در صورت تائید این مصوبه از سوی شورای نگهبان، صف دریافت وام ازدواج طولانی‌تر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مجلس در مصوبات مرتبط با بودجه سالجاری، قانونی مصوب کرد تا سقف تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به 10  میلیون تومان افزایش دهد، افزایشی که همواره از سوی شورای پول و اعتبار اتخاذ می‌شد و به نظر می‌رسید دراین رابطه تنها شورای پول و اعتبار حرف اول و آخر را می زند.

این قانون در حالی به تائید رسیده است که در دولت قبل در مدت زمان کوتاهی به بانک‌ها دستور داده شد سقف وام ازدواج را به 5 میلیون تومان افزایش دهند اما توان مالی بانک‌ها این افزایش را جوابگو نبود.

بانک‌ها در طی سال‌های اخیر حجم قابل توجهی از منابع خود را از دست داده‌اند و با توجه به شرایط اقتصاد که سرمایه‌های خرد به دنبال دریافت سود است، حجم حساب‌های قرض الحسنه پس انداز به شدت کاهش یافته است.

مدیرعامل بانک ملی سال گذشته را سال خشکسالی مالی بانک‌ها اعلام کرد و با توجه به این تفاسیر بانک‌ها توان پرداخت وام 10 میلیون تومانی ازدواج را ندارند و احتمال داده می‌شود صف‌های دریافت وام طولانی‌تر از گذشته شود.

در این رابطه مدیرعامل سابق بانک صادرات با اشاره به اینکه بانک‌ها توان ارائه وام 10 میلیون تومانی ازدواج را ندارند، گفت: هر مصرف مالی نیاز به منابع و درآمد دارد که در حال حاضر بانک‌ها منابع مالی برای ارائه تسهیلات قرض الحسنه را ندارند.

بهاالدین حسینی‌هاشمی در گفتگو با میزان، اظهار کرد: مصوبه اخیر مجلس در رابطه با وام 10 میلیون تومانی ازدواج که تکلیفی برای بانک‌ها است، از نگاه اجتماعی مناسب ارزیابی می‌شود، اما هر مصرفی نیاز به منابع و درآمد دارد که در حال حاضر بانک‌ها منابع مالی برای ارائه تسهیلات قرض الحسنه را ندارند.

وی ادامه داد: بانک‌ها توانایی پرداخت وام ازدواج 3 میلیون تومانی را ندارند و این در حالی است که تنها منبع تأمین وام ازدواج، حساب‌های قرض الحسنه است.

او با بیان اینکه حجم منابع قرض الحسنه به شدت کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: بانک‌ها نمی‌توانند از منابع کوتاه مدت برای وام‌های بلند مدت و پرریسک استفاده کنند، منابع وام‌های قرض الحسنه به واسطه رشد تورم، رشد بسیار کندی داشته و این در حالی است که صف درخواست وام رشد بسیار زیادی داشته است.

این کارشناس بانکی تاکید کرد: اگر مجلس تاکید بر افزایش سقف وام ازدواج دارد باید با نظر شورای پول و اعتبار منابعی در اختیار بانک‌ها قرارد دهد که این موضوع عاملی خواهد شد تا میزان نقدینگی رشد کند، اما در نهایت پیشنهاد می‌شود مجلس از مصوبه وام ازدواج خود صرفه نظر کند./میزان/

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع داخلی کشور و همچنین تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران از طریق تلگرام به کانال اختصاصی میهن صنعت (https://telegram.me/mihansanat ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=83300
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه