بانک ها 2500 میلیارد تومان سود از صنعت خودرو بلعیدند

ميهن صنعت : بانک ها تاکنون مصوبه پرداخت تسهیلات 2 هزار میلیاردی به خودروسازان را اجرا نکرده اند این در حالی است فعالان صنعت خودرو از کم کاری شدید بانک ها از پرداخت های عادی هم خبر می دهند، اقدامی که تعطیلی موقت خطوط تولید را تهدید می کند.


 به گزارش «ميهن صنعت »، 27 تیرماه سال جاری محمدرضا رحیمی مصوبه پرداخت تسهیلات 2 هزار میلیاردی به دو شرکت ایران خودرو و سایپا را به بانک مرکزی ابلاغ کرد با این حال خودروسازان همچنان در انتظار پرداخت آن از سوی 11 بانک عامل هستند.
این موضوع جدای از بحث بوروکراسی اداری که همه مسائل را تحت شعاع خود دارد به قضیه قدرت بی نهایت بانک ها بر می گردد.
با وجودی که در سال حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی به سر می بریم و تاکید مقام معظم رهبری همواره بر وحدت و حمایت همه جانبه بخش های مختلف از تولید کشور بوده است با این حال بانک ها ساز خود را می زنند. این مساله باعث شده بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز پس از سه ماه تلاش برای حل مشکلات نقدینگی تولید و رایزنی با بانک مرکزی برای تزریق پول به این بخش در نهایت رییس کل بانک مرکزی تزریق پول به صنعت را به ریختن آبمیوه در دهان مرده تشبیه کرد.
هر چند بعدها گفته رییس کل در جمع صنعتگران در روز صنعت و معدن اصلاح شد اما به گفته فعالان صنعتی و تولیدی کشور چیزی از منابع بانکی دست آن ها را نگرفته و عملا وعده ها در حد همان حرف باقی مانده اند.
حداقل 1000 میلیارد تومان دیگر سهم خودروسازان است
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با تایید این مطالب اظهار می کند که با وجود ابلاغ اعطلای تسهیلات اخیر از سوی رییس کل به بانک ها، عملا اقدامی صورت نگرفته است و بانک ها در اقدامی دیگر در جهت خلاف حمایت از تولید ملی، از سقف تسهیلاتی که قبلا به شرکت ها برای نقدینگی سالانه یا پوشش هزینه های تولید پرداخت می کردند، کاسته اند.
وی علت این اقدام را نامعلوم توصیف می کند اما اظهار می کند که هر دلیلی داشته باشند نمی توانند از سقف تعیین شده در سال حمایت از تولید ملی چیزی کم کنند.
وی افزود: برای مثال امسال بانک ها اعلام کرده اند امسال500 میلیارد تومان از میزان اعتباری که سال گذشته به ایران خودرو پرداخت کرده اند و تسویه شده را کمتر پرداخت می کنند که این مساله بر مشکلات دامن زده است.
نعمت بخش تصریح کرد: وضعیت سایپا هم بهتر از ایران خودرو نیست و این در حالی است که اگر این مبالغ پرداخت می شد شاید نیازی به این مصوبه دولت نبود چرا که نصف این مبلغ اکنون در جیب خودروسازان بود.
نعمت بخش در پاسخ به این پرسش که چرا شرکت های خودروسازی مستقیم علیه بانک ها موضع گیری نمی کنند یادآور شد: نمی توان منکر قدرت بانک ها در اقتصاد ایران شد به هر حال ریش خودروسازان در دست بانک ها گیر است و این اظهارنظر ها بعدها در ارائه تسهیلات و نگاه بانک ها به این شرکت ها تاثیر گذار است.
این در حالی است که ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه سازان هم نظری همانند نعمت بخش بیان می کند.
وی در گفتگو با شبکه ایران با تایید گفته های نعمت بخش افزود: یک مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که وقتی که خودروسازها نمیتوانند از منابع بانکی استفاده کنند عواقبش دامنگیر قطعه ساز هم می شود.
وی با انتقاد از رویه ای بانک ها در پرداخت تسیهلات به تولید اتخاذ کرده اند خاطرنشان کرد: دلیلی ندارد مصوبه ای که با حضور مقام دوم اجرایی کشور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، نایب رییس مجلس شورای اسلامی و چند تن دیگر از نمایندگان مجلس با حضور مدیران شرکت های خودرسازی و قطعه سازی تهیه شده است پس از گذشت حدود 3 ماه به نتیجه مطلوب نرسد.
وی تاکید کرد: نظام بانکی ما نظام تولیدگرا و پشتیبان تولید نیست. بانک ها تمایل شگفت انگیزی به خدمات، بازرگانی، واسطه گری دارد. به دنبال سودهای لحظه ای هستند و از منافع دراز مدت کشور و اقتصاد چشم پوشی می کنند.
وی در بیان مشکلاتی که خودروسازان با بانک ها دارند اعلام کرد: اکنون سقف تسهیلات دریافتی خودروسازان پر نیست و به جز این دو هزار میلیارد تومان هم می توانند تسهیلات دریافت کنند اما بهانه بانک ها این است که فلان شرکت خودروسازی در زیرگروه فلان شرکت به بانک بدهکار است و چون ذی نفغ واحد به شمار می روند به آن ها وام تعلق نمی گیرد.
ساسان قربانی اظهار کرد: ایران خودرو حدود 700 میلیارد به صورت طبیعی و روال سال های گذشته می تواند وام بگیرد و سایپا هم همینطور.
بانک ها 2500 میلیارد تومان سود برده اند
دبیر انجمن قطعه سازان هم در بیان مشکلات این صنعت، تصریح کرد: اگر گردش مالی سالانه خودروسازی را 20 هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم60 درصد آن در قطعه سازی می چرخد ک از این 12 هزار میلیارد تومان حداقل 50 درصد توسط قطعه سازان و 50 درصد دیگر باید از بانک ها تامین شده باشد.
وی تاکید کرد: حتی یک سوم مبالغ مورد نیاز قطعه سازی از سوی بانک ها تامین نشده است و این در حالی است که در دنیا استاندارها در این زمینه تامین 70 درصد نقدینگی مورد نیاز بنگاه و صنعت توسط سیستم بانکی است.
وی البته از پرداخت سالانه حدود حدود 2500 میلیارد تومان از طرف شرکت های خودروسازی به بانک ها خبر داد و گفت کمکی که صنایع خودرو و قطعه سازی از طریق واردات و صادرات و پرداخت مالیات و اینگونه پول ها و پرداخت ها به اقتصاد کشور می کنند در جای دیگری مشاهده نمی شود حال آنکه کمترین حمایتی از این صنعت از سوی بانک ها صورت نمی گیرد.
این فعال عرصه قطعه سازی نظام بانکی را سیستم بیماری توصیف کرد که با بهره 25 درصد و فعالیت های غیر مولد ارتزاق می کند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2502
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه