يك عضو كميسيون اقتصادي:

بايد از مزيت‌هاي نفت در اقتصاد كشور استفاده كنيم

يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفت: نمي‌توانيم نقش نفت را در اقتصاد كشور را كمرنگ كنيم به جاي اين كار بايد تلاش كنيم از مزيت اين دارايي خدادادي استفاده كنيم.


به گزارش ميهن صنعت محمد حسن‌نژاد در گفت‌وگو با ايسنا، در مورد لزوم عدم وابستگي كشور به نفت گفت:‌ نمي‌توانيم نقش نفت را در اقتصاد كشور كمرنگ كنيم بلكه بايد از مزيت اين دارايي خدادادي استفاده كنيم و اقتصاد كشور را به وسيله آن رونق بدهيم.

حسن‌نژاد ادامه داد: لازم است به جاي اينكه خام فروشي نفت را ادامه دهيم نحوه استفاده ازنفت را اصلاح كنيم تا ارزش افزوده حاصل از فروش فرآورده‌هاي نفتي چندين برابر شود.

اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس اظهار كرد:‌ بايد به جاي اينكه ما نفت را به صورت خام عرضه كنيم به فكر بهره‌وري باشيم و به جاي واردات كالا با درآمد نفت، پتروشيمي و صنايع پايين‌دستي را توسعه دهيم.

نماينده مردم مرند و جلفا با بيان اينكه صادارت محصولات پتروشيمي مي‌تواند ارز مورد نياز كشور را به ميزان چندين برابر ارز حاصل از فروش نفت خام تامين كند، گفت:‌ در آن صورت بهاي تمام شده كالاهاي پتروشيمي در ايران كاهش پيدا خواهد كرد ضمن اينكه كشور به دليل دارا بودن مزيت نسبي در توليد كالاهاي پتروشيمي مي‌تواند ارزش افزوده بيشتري توليد كند. يعني اگر در حال حاضر درآمد نفتي كشور 2 ميليون دلار است با صادرات محصولات پتروشيمي مي‌تواند به 10 ميليون دلار برسد.

اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به اينكه در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني قرار داريم، گفت: تقويت صنايع پتروشيمي و پايين دستي، حمايت از توليد ملي و سرمايه داخلي است؛ ضمن اينكه اشتغال ايجاد خواهد كرد و ارزش افزوده آن هم بسيار بالاتر خواهد رفت.

حسن‌نژاد با ابراز تاسف از اينكه متاسفانه اغلب در مسائل اقتصادي به دنبال ميان‌بر هستيم، گفت: اين مساله كه به جاي حل مشكل به دنبال ساده‌ترين راه حل بگرديم تبديل به يك عادت شده است. براي ما بسيار راحت‌تر است كه نفت را استخراج كنيم و به صورت خام بفروشيم اين مساله منجر به تنبلي ما شده است و به همين دليل قطع كردن يكباره درآمد نفتي در بودجه كار سختي است.

نماينده مردم مرند تاكيد كرد: البته در بودجه سال‌هاي اخير و به خصوص در بودجه امسال تلاش شده است وابستگي به نفت كاهش پيدا كند و درآمد‌هاي مالياتي جايگزين شود اما اگر بخواهيم يكباره نقش نفت را در اقتصاد از بين ببريم اين امكان وجود نخواهد داشت.

وي در مورد راه‌حل‌هاي ممكن براي كاهش بيشتر نقش نفت در اقتصاد كشور،‌ گفت: مي‌توانيم با فروش شركت‌ها و معادن غير حياتي پول مورد نياز دولت را تامين كنيم و همه درآمد نفت را به توسعه پتروشيمي‌ و پالايشگاه‌ها و صنايع پايين‌دستي اختصاص دهيم تا مشكل را حل كنيم اما چنين برنامه‌اي احتياج به يك طرح طولاني مدت دارد تا بتوانيم مجوز ساخت پتروشيمي و پالايشگاه‌‌ها را راحت‌تر به بخش خصوصي بدهيم و قيمت نفت را به قيمت فوب خليج فارس برسانيم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2552
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه