یک استاد اقتصاد مطرح کرد:

باید از ورود یکباره و تصادفی درآمدهای نفتی به اقتصاد جلوگیری کرد

یک استاد دانشگاه گفت: رشد بخش نفت و پایه‌گذاری اقتصاد بر مبنای درآمدهای نفتی، باعث شده است تا از سایر ظرفیت‌های اقتصاد به‌خوبی بهره‌برداری نشود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، شاهین معتمد در میزگرد سرنوشت صنعت نفت 38 سال پس از انقلاب که عصر امروز برگزار شد با اشاره به اینکه نمی توان به یکباره اقتصاد کشور را از نفت جدا کرد گفت: اما برای اینکه بتوانیم درآمدهای نفتی را از اقتصاد خارج کنیم چاره ای نداریم جر اینکه  از ورود یکباره و تصادفی درآمدهای نفتی به اقتصاد جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه این امر از طریق ایجاد صندوق‌های تثبیت، که درآمدهای نفتی به آن واریز می‌شود، امکان‌پذیر خواهد بود ادامه داد: در کنار صندوق‌های تثبیت، لازم است سیاست مالیِ دارای انضباط و سیاست پولی مستقل اجرا شود تا اقتصاد بتواند تا حدود زیادی ورودی درآمدهای نفتی به کشور را کنترل کند و در جهت استقلال از درآمدهای نفتی گام بردارد.
 
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد:در صورتی که مسوولان اقتصادی بتوانند ورود یکباره‌ درآمدهای نفتی به اقتصاد را کنترل کرده و از وابستگی به درآمدهای نفتی بکاهند، در مرحله‌ی بعد نیاز دارند تا با سیاست‌گذاری مناسب و هدفمند، از سایر ظرفیت‌های اقتصادی برای رشد و توسعه اقتصادی استفاده کنند که تاکنون در این زمینه هیچ اتفاق برجسته‌ای رخ نداده است.

وی تصریح کرد: رشد بخش نفت و پایه‌گذاری اقتصاد برمبنای درآمدهای نفتی، باعث شده است تا از سایر ظرفیت‌های اقتصاد به‌خوبی بهره‌برداری نشود و  این در حالی است که کشور ایران دارای مزیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه‌ی بالایی است که تقویت این ظرفیت‌ها می‌تواند رشد اقتصادی بالایی را برای کشورمان به‌همراه داشته باشد.

به گفته این استاد اقتصاد انرژی کشور ایران در زمینه‌ی گردشگری، کشاورزی، بهره‌مندی از موقعیت جغرافیایی استراتژیک به‌لحاظ قرار گرفتن در مسیر اتصال آسیا به اروپا، برخورداری از کشورهای همسایه‌ در حال رشد که می‌توانند بازار مناسبی برای صادرات کالا و خدمات ایرانی باشند و همچنین نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده دارای ظرفیت و توانایی بالقوه‌ی بالایی است که مطابق با توانشان مورد بهره‎برداری قرار نگرفته‌اند و رشد هرکدام از آن‌ها می‌تواند به‌عنوان موتور محرکه‌ای برای رشد اقتصادی باشد.

وی با تاکید براینکه باید توجه داشت در صورتی که بخواهیم به سمت اقتصاد بدون نفت و اقتصاد مقاومتی نیز حرکت کنیم، بهره‌برداری از همه‌ی ظرفیت‌های اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: در اقتصاد مقاومتی، محور تولید، توانمندی و ظرفیت‌های ملی است. بنابراین  توجه به خلق مزیت و افزایش بهره‌وری از مهم‌ترین محورهای اقتصاد مقاومتی است که برای تحقق آن  از یک طرف باید با ممانعت از ورود تصادفی و دفعی نفت به اقتصاد کشور و سرمایه‌گذاری منابع نفتی، وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش یابد و از طرف دیگر، با تغییر ساختارها، محور اقتصاد را تولید ملی قرار دهیم.

منبع:فارس

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=110878
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه