میهن صنعت :

با اصلاح نرخ تورم و بهره بانکی ، قیمت خودرو کاهش خواهد یافت

دبیر انجمن خودروسازان ایران ،افزایش نرخ بهره های بانکی را در قیمت تمام شده خودروها موثر دانست و گفت : قطعا با اصلاح نرخ تورم و بهره بانکی قیمت خودرو نیز کاهش خواهد یافت.


به گزارش میهن صنعت دبیر انجمن خودروسازان ایران ،افزایش نرخ بهره های بانکی را در قیمت تمام شده خودروها موثر دانست و گفت : قطعا با اصلاح نرخ تورم و بهره بانکی قیمت خودرو  نیز کاهش خواهد یافت.

احمد نعمت بخش افزود : در حال حاضر استدلال مسئولان بانکی در این زمینه نرخ تورم و عدم ارائه تسهیلات با بهره بانکی کمتر از نرخ تورم است. قطعا افزایش نرخ بهره تسهیلات به صنعت خودرو موجب افزایش قیمت تمام شده خودروهای تولیدی خواهد شد.

وی گفت : در سال گذشته ، هر یک از شرکت های ایران خودرو و سایپا ،هزار میلیارد تومان بهره به بانکها پرداخت کردندکه چنانچه این رقم تقسیم بر تعداد خودروهای تولیدی شود به طور متوسط بیش از یک میلیون تومان بابت بهره بانکها بر قیمت خودروها افزوده شده است.

وی تصریح کرد : البته نرخ بهره بانکی در ایران قابل مقایسه با سایر کشورهای دنیا نیست به طوری در این کشورها حداکثر نرخ بهره های بانکی بین 4 تا 5 درصد است در حالی که یکی از دلایل افزایش قیمت تمام شده خودروهای داخلی نرخ بالای بهره های بانکی است.

وی نرخ تورم 21 درصد را، استدلال سیستم بانکی کشور نسبت به تعیین نرخ بالای بهره بانکی عنوان کرد و اظهار داشت : البته هم اکنون تسهیلات با نرخ بالای بهره بانکی نیز به راحتی در اختیار خودروسازان قرار نمی گیرد که به نظر می رسد افزایش سخت گیری بانکها ، بیشتر به جهت اختلاس اخیری است که در سیستم بانکی کشور رخ داده است که در واقع این نوع سخت گیری در ارائه تسهیلات موجب شده صنایع به طور کلی و صنعت خودرو به ویژه از کمبود نقدینگی رنج ببرند.

دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : ایران همچنین به مشکل گشایش اعتبارات اسنادی صنایع در خرید مواد اولیه از خارج و به دنبال آن مشکل کمبود نقدینگی در این بخش ها  پرداخت و گفت : به جهت اینکه هم اکنون گشایش اعتبارات اسنادی (LC) صورت نمی گیرد صنعتگران مجبور به حواله وجوه نقدی جهت خرید مواد اولیه هستند در نتیجه باید صد در صد پول خرید مواد اولیه و اقلام خارجی حواله شود بنابراین نسبت به سیستم گشایش اعتبارات اسنادی بیش از 10 برابر نقدینگی ،برای خرید مواد اولیه و اقلام خارجی لازم خواهد بود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=3674
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه