«میهن صنعت» گزارش می دهد:

بحران هویت در صنعت خودرو/ پلت فرم ملی را دریابید

التهاب، آشفتگی، نوسان، رکود، کسادی، تعطیلی، کاهش، افزایش و گرانی هر کدام از این کلمات گویای حال و روز اقتصاد کشور در ۴ سال اخیر بوده که این شرایط متاثر از فراز و فرود های است که بر صنعت و اقتصاد ایران تحمیل می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سال ۹۶ با تمام داستان های جالب توجه به پایان رسید و متاسفانه شعار این سال هم مانند سال های گذشته به فراموشی سپرده شد. سال اقتصاد مقاومتی سالی بود که در برنامه های دولت مردان تا مرحله شعار جلو رفت و جامه ی عمل به تن نکرد.

بیش از یک دهه است که مقام معظم رهبری شعار سال را با محوریت مسائل اقتصادی بر می گزینند و این موضوع نشان از اهمیت این بخش در کشور دارد. براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، نام سال جاری به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شد گرچه ایشان سابق بر این هم بر اهمیت حمایت تولید ملی و کالای ایرانی تاکید داشته و آن را بسیار مهم دانسته اند. علاوه بر این مورد بخش زیادی از کارشناسان نوش داروی درد اقتصاد کشور را حمایت و توسعه تولید دانسته اند. 

صنعت خودروی کشور که یکی از صنایع مهم ‌‌و استراتژیک کشور به شمار می رود طی سالهای اخیر مغلوب گرد باد های زیادی شده است که هر کدام به نحوی به آن آسیب رسانده اند. اگرچه نباید از این مورد چشم پوشی کرد که این طوفان ها صنعت کشور را آزار داده اما از طرفی در بخش قابل توجهی از موارد شاهد توفیقات بسیار در این صنعت بوده ایم. 
در راستای سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، ابلاغی مقام معظم رهبری “دست یافتن به جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوبی غربی با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم” صنعت خودرو به عنوان پیشتاز و لکوموتیو صنعت کشور از طریق ایجاد توانمندیها و قابلیتهای علمی، فنی و… میتواند در دستیابی به چشم انداز  کشور ایفای نقش نماید.
 
چشم انداز صنعت خودروی کشور بر این اساس باید دستیابی به جایگاه نخست صنعت خودروی منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه یازدهم در جهان از طریق رقابت پذیری مبتنی برتوسعه فناوری باشد که در این خصوص راهکار هایی هم مدنظر قرارگرفته است.
 البته لازم به ذکر است که دستیابی به اهداف مشخص شده مستلزم پشتیبانی و حمایت هدفمند منسجم و مدت دار دولت از فرآیند توسعه صنعتی کشور بوده و دولت با جلب همکاری سایر قوا ، بسترهای لازم برای تحقق اهداف و توسعه صنعتی کشور را باید فراهم کند. یکی از برنامه هایی که طی این سالها دیگر خبری از آن نبوده طراحی و ساخت پلت فرمی تماما ملی است اتفاقی که در سالهای نچندان دور شاهد آن بوده ایم. 
سمند تنها خودرویی است که عنوان اولین خودروی ملی را یدک می کشد و در سال ۱۳۸۱ توسط گروه خودروسازی ایران خودرو وارد بازار شد و مورد توجه مردم قرارگرفت پس از اینکه این خودرو در میان افراد جایگاه خود را پیدا کرد این شرکت به سراغ تولید نمونه لوکس این خودرو یعنی سورن و سپس دنا رفت که این ۲ خودرو هم با محبوبیت گسترده ای از طرف مردم مواجه شدند. 
 
فارغ از کارنامه ی درخشان این خودرو، محبوبیت این اتومبیل در میان مردم قابل توجه بوده و این موضوع نشان می دهد که مردم هم رغبت به خرید محصولات داخلی دارند البته لازم به ذکر است که میزان فروش این خودرو به عنوان خودروی ملی در بازار های خارجی قابل توجه است.
از طرفی طراحی پلت فرم ملی بستری مناسب برای توسعه صنعت قطعه سازی خواهد بود. باید قبول کنیم که صنعت خودرو کشور در حال حاضر فاقد یک شناسنامه ملی به نام پلت فرم داخلی است. موضوعی که اگر با جدیت تمام پیگیری شود راه برون رفت از بحران و کسب سهم بازار خوب صادراتی است.
طراحی پلت فرم داخلی فرایند رشد و توسعه صنعتی کشور را تسهیل خواهد کرد که به دنبال آن می توانیم یک خودرو تمام و کمال ملی را به بازارهای جهانی صادر کنیم. 
البته از یاد نبریم که ساخت و تولید پلت فرم در شرکت های بزرگ خودروسازی جهان بسیار پرهزینه است، به همین دلیل سازندگان مطرح دنیا در مواقعی ترجیح می دهند با سرمایه گذاری مشترک نسبت به این امر اقدام کنند، با این حال دولت می تواند با حمایت بیشتر شرایط ویژه ای برای خودروسازان داخلی کشور فراهم کند تا این پروژه پر هزینه برای صنعت کشور مفید واقع شود.
با توجه به گفته کارشناسان تولید تنها راه نجات از خروج بحران است. تولید پلت فرمی ملی امری منطبق با سیاست های شعار سال ۹۷ بوده که اگر دولت در راستای حمایت کالای ایرانی با برنامه ریزی و مشوق هایی خودروسازان را ترغیب به تولید و ساخت خودرو بکنند، اهداف صنعت خودروی کشور به مرحله تحقق خواهد رسید.
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=157215
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه