معاون طرح و برنامه وزیر صنعت:

بخش عمده ای از واردات در سال ۹۷ متعلق به قطعات منفصله خودرو بود

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت با اشاره به مشکلات پیش رو صنعت کشور در سال ۹۸ گفت : سال ۹۸ را با نگاه ویژه ای آغاز کردیم چراکه می دانستیم که سال سختی را پیش رو داشته و از همین رو سال ۹۸ را با هدف مقابله با تحریم و استفاده از فرصت تحریم برای رونق تولید آغاز کردیم.

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، معاون طرح و برنامه وزیر صنعت با اشاره به مشکلات پیش رو صنعت کشور در سال ۹۸ گفت : سال ۹۸ را با نگاه ویژه ای آغاز کردیم چراکه می دانستیم که سال سختی را پیش رو داشته و از همین رو سال ۹۸ را با هدف مقابله با تحریم و استفاده از فرصت تحریم برای رونق تولید آغاز کردیم.

دکتر زرندی در ادامه افزود: در سال ۹۸ اصلی ترین مشکلات به تامین مواد اولیه و موضوع ادامه روند تولید بر می گشت که سعی کردیم با برنامه ریزی های مناسب از تمامی ظرفیت های تولید به خوبی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: متاثر از شرایط بین المللی شرایط بخش تولید به نحوی پیش رفت که مشکل دیگری با عنوان تامین نقدینگی نیز به مشکلات تولیدکنندگان اضافه شد.

دکتر زرندی گفت : برخی از هزینه های تولید تا سه برابر افزایش داشته و ما در نگاه کلان به صورت پیش فرض وضعیت موجود را پایه و اساس برنامه ریزی های وزارت صنعت قرار دادیم.

وی گفت : وزارت صنعت در هفت محور برنامه ریزی های اصلی خودرا انجام داد تا از شرایط تحریم به خوبی بهره ببریم.

دکتر زرندی افزود : توسعه تولید داخل اولین محور وزارت صنعت بود. ما باید از پتانسیل های داخل به نحوی استفاده کنیم که از کشورهایی که مارا تحریم کرده اند بی نیاز شویم. در این مقوله باید نیازها شناسایی شوند که مهمترین راه شناسایی بررسی وضعیت واردات طی شش سال اخیر بود.

وی گفت : بر همین اساس از ۴۲ میلیارد دلار واردات سال ۹۷، ۳۵ میلیارد دلار مربوط به واردات کالاهای حوزه صنعت بوده است. در حوزه صنعت بیشترین نوع واردات مربوط به قطعات منفصله خودرو بوده است.

دکتر زرندی ادامه داد : همچنین در این بخش نیازهای دستگاه ها نیز مورد بررسی قرار گرفت. اولین چیزی که پس از تحلیل مشخص شد، نوع ارتباط و شکل برنامه ریزی داخلی بود. در همین رابطه به شناسایی واحدهای تعطیل و واحدهایی که با نیمی از ظرفیت خود کار می کنند پرداختیم.

وی گفت : رویکرد اصلی وزارت صنعت این است که واحدهای تولیدی جدید ایجاد نشود و از ظرفیت های موجود استفاده کنیم.

دکتر زرندی با اشاره به اینکه بخشی از صنعت کشور به خوبی از فرصت تحریم بهره برده اند، گفت : با توجه به افزایش نرخ ارز، صنایع پوشاک رشد خوبی داشته است و بررسی های وزارت صنعت این مهم را تصدیق می کند.

وی همچنین در خصوص محور توسعه صادرات در برنامه ریزی های وزارت صنعت گفت: در این زمینه ارتباط با ۱۵ کشور را محور اصلی فعالیت خود قرار دادیم چرا که از ۴۶ میلیارد دلار صادرات در سال ۹۷، ۲۳/۴ میلیارد دلار صادرات مربوط به این ۱۵ کشور بوده است بنابراین بخش عمده ای از تمرکز خودرا معطوف به این کشورها کردیم.

وی ادامه داد: در محور منابع معدنی نیز به اکتشاف و فعال سازی معادن کوچک پرداختیم چراکه این بخش می تواند با توجه به پتانسیل های موجود رشد چشمگیری داشته باشیم.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت ادامه داد: استفاده از شرکت های دانش بنیان، مدیریت بازار و لجستیک و همچنین بهبود فضای کسب و کار وزارت صنعت از دیگر محورهای مورد توجه ما خواهد بود. راه اندازی سامانه توزیع در بخش تایر یکی از فعالیت های مهم در بخش استفاده از شرکت های دانش بنیان بود که قرار است تا پایان سال  ۱۰۰ قلم کالا دیگر به این سامانه اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه سه استان در خصوص جذب سرمایه گذاری مدنظر قرار گرفته است گفت : تامین مالی و توسعه سرمایه گذاری از دیگر محورهای مورد توجه وزارت صنعت است. در این حوزه به دنبال جذب سرمایه گذاری های سرگردان هستیم چراکه معتقدیم راه نجات اقتصاد کشور در شرایط تحریم استفاده از همین سرمایه های سرگردان مردم است.
 
دکتر زرندی ادامه داد : در همین ارتباط سعی کرده ایم با برنامه ریزی های متفاوت جذابیت های بازار غیر مولد را کاهش دهیم تا سرمایه های سرگردان به صورت هدفمند مورد استفاده قرار گیرد.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت در خصوص مشکلات بخش تولید و رونق تولید عنوان کرد: تامین نقدینگی یکی از مهمترین معضلات مورد توجه وزارت صنعت است که گریبانگیر بخش تولید شده است. در همین ارتباط جلسات متعددی با بانک ها داشته ایم چراکه اعتقاد داریم اگر میخواهیم رونق تولید داشته باشیم‌، نیاز به همکاری بانک ها خواهیم داشت.
 

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=178320
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه