میهن صنعت:

برای حمله نظامی به داعش از اختيارات لازم برخوردار هستم/ نیازی به اجازه کنگره ندارم

میهن صنعت: رئیس جمهور آمریکا به رهبران کنگره گفت برای اقدام علیه گروه تروریستی داعش و از بین بردن این گروه اختیار لازم را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» به نقل از باشگاه خبرنگاران "باراک اوباما "  رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه به رهبران کنگره گفت برای اقدام علیه گروه ستیزه جوی دولت اسلامی و از بین بردن این گروه اختیار لازم را دارد.


این اظهارات اوباما بار دیگر نشان می دهد کاخ سفید از کنگره درخواست نخواهد کرد طرح وی را برای مقابله ستیزه جویان داعش تصویب کند.

 اوباما این اظهارات را در نشستی با رهبران دموکرات و جمهوریخواه آمریکا در آستانه سخنرانی روز چهارشنبه خود به منظور ارائه طرح خود برای مقابله با  داعش بیان کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد اوباما به این رهبران کنگره گفت در سخنرانی چهارشنبه خود تاکید خواهد کرد برای اقدام علیه داعش از اختیار لازم برخوردار است و نیازی به تایید کنگره ندارد.


براساس قطعنامه اختیارات جنگ سال 1973 ، رئیس جمهور می بایست پیش از استفاده از نیروهای مسلح در جنگ ها با کنگره مشورت کند اما درعین حال به رئیس جمهور اجازه می دهد برای مدت 60 روز پیش از آنکه وی مجوز کنگره را برای اقدام بگیرد ، این نیروها به عملیات ادامه دهند.

اوباما که سال 2008 با وعده خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد در حال عملیات نظامی محدود در عراق به منظور محافظت از اقلیت ایزدی در این کشور و حمله به مواضع داعش نزدیک اربیل مرکز منطقه کردستان عراق و همچنین مناطق اطراف سدهای موصل و حدیثه بوده است.

اوباما اختیار دارد دستور حملات هوایی را علیه فهرستی گسترده از اهداف در داخل عراق صادر کند. وی همچنین سرگرم بررسی حملات در سوریه است البته مشروط بر آنکه شورشیان میانه رو سوریه قادر باشند کنترل مناطقی را که در این حملات از وجود جنگجویان دولت اسلامی پاکسازی می شود به دست بگیرند.

اوباما در مصاحبه ای با شبکه ان بی سی که روز یکشنبه منتشر شد گفت آمریکا رهبران این گروه ستیزه جو را در هر جایی که باشند هدف قرار خواهد داد.

نظرسنجی که روزنامه واشنگتن پست و شبکه ای بی سی انجام داده اند و نتیجه آن روز سه شنبه منتشر شد نشان داد 71 درصد از آمریکایی از حملات هوایی در عراق حمایت می کنند و 61 درصد از آنها از چنین حملاتی در سوریه حمایت کرده اند.

"جاش ارنست "سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه با خبرنگاران گفت تشکیل دولت وحدت ملی در عراق متشکل از اقلیت های سنی و کرد، درخواست های آمریکا را برآورده و زمینه را برای افزایش کمک نظامی آمریکا فراهم کرد.

سیاست گذاران طی چند هفته اخیر داعش را یک تهدید برای آمریکا توصیف کرده اند و جنگجویان خارجی که با این گروه سوگند وفاداری خورده اند ازجمله آمریکایی ها می توانند به آمریکا بازگردند و غیرنظامیان را هدف حملات خودشان قرار دهند.

یکی از دستیاران بونر که رئیس مجلس نمایندگان آمریکاست گفت وی در نشست کاخ سفید با اوباما از گزینه های پیشنهادی رئیس جمهور ازجمله افزایش کارآمدی نیروهای امنیتی عراقی و تجهیز برخی گروه های مخالف در سوریه حمایت کرد.

وی افزود :" بونر تاکید کرد داعش برای جنگ با ما آماده می شود و همانگونه که ما در سوریه یاد گرفتیم ، هر چه بیشتر منتظر بمانیم گزینه های ما دشوارتر خواهد شد."

واکنش ابتدایی اوباما به چالشی که گروه داعش به وجود آورده است با انتقاد شدید جمهوریخواهان و حتی برخی دموکرات ها روبرو شده است. اوباما اواخر اوت اعلام کرد :" ما هنوز راهبردی برای مقابله با دولت اسلامی در سوریه نداریم."
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=57995
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه