برای قیمت “دلار” یکی از این سه اتفاق رخ می دهد

ميهن صنعت: عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: سه سناریوی احتمالی در خصوص قیمت ارز در ایران قابل پیش بینی است که بر اساس دو مورد آن قیمت ارز کاهش خواهد یافت.

 
به گزارش ميهن صنعت، میثم موسایی در گفت وگو با فارس اظهارداشت: در خصوص قیمت ارز در ایران طی ۶ ماه آینده سه سناریو محتمل است که براساس سناریو اول، توافقاتی در حوزه بین‌الملل حاصل شود که به این ترتیب قیمت دلار قطعا به زیر ۲هزار تومان خواهد رسید.
 
وی افزود: سناریو دوم این است که تحریمها تشدید شود و تنشها افزایش یابد که در این صورت بازار ارز نیز دچار نوسان می شود.
 
این استاد تمام دانشگاه تهران گفت: براساس سناریو سوم نیز شرایط مبتنی بر روند فعلی پیش رود و حرکت جدیدی صورت نگیرد که در این صورت نرخ ارز روال فعلی را داشته و با اندک کاهشی نیز روبرو می شود.
 
* قیمت واقعی دلار زیر ۲هزارتومان است
 
موسایی گفت: قیمت فعلی دلار با با قدرت خرید واقعی ارز فاصله زیادی دارد. اگر سبد کالایی ایران با کشوری که پول اصلی آن دلار است مقایسه شود در خواهیم یافت که به نسبت دستمزدها و قدرت خرید، نرخ واقعی دلار زیر ۲هزار تومان است. براین اساس انتظار این است که طی ۵ یا ۶ماه آینده قیمت دلار با اندکی کاهش روبرو شود.
 
* ایران توافق تاکتیکی کند
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر ایران مبتنی بر هزینه و فایده ها و احتساب هزینه ها، به انجام توافق تاکتیکی اقدام کند، قطعا قیمت ارز در کشورها کاهش خواهد یافت گفت: گرچه خواسته های غرب در قبال ایران فراتر از بحث انرژی هسته ای است که با اصل جمهوری اسلامی در تضاد است همچون عدم حضور فعال ایران در خاورمیانه، فلسطین و لبنان، اما ایران می تواند با حفظ مواضع خود با توافقات تاکتیکی، از میزان فشار تحریمها بکاهد.
 
* تحولات داخلی موثر در قیمت ارز
 
وی افزود: از دیگر مسایلی که در قیمت ارز طی ماه‌های آینده در ایران موثر است بحث انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و فضای حاکم بر کشور و تأثیر آنها بر تغییر تاکتیکها است.
 
موسایی گفت: غرب از اعلام آمادگی خود برای توافق با ایران خبر داده و باید منتظر باشیم ببینیم که تغییرات صورت گرفته در دولت و… چه تغییرات تاکتیکی را به دنبال خواهد داشت که در این صورت بر بازار ارز نیز موثر است.
 
* رسانه ها مردم را به آرامش دعوت کنند
 
موسایی گفت: رسانه ها باید مردم را به سمت آرامش و کاهش انتظارات دعوت کنند، در عین حال که مسائل تقابل با غرب را مورد تأکید خود قرار ندهند.
 
وی افزود: اقتصاد کشور در حال حاضر با ارز و به ویژه دلار گره خورده و لازم است تا در این حوزه حساب شده تر عمل کرد. اگر بحث تحریمها نبود، آثار برخی سوء مدیریتها ، خود را طی ۲سال آینده نشان می داد ولی تحریمها سرعت بروز آنها را افزایش داد.
 
* اولویت دولت و مجلس بر کاهش تورم باشد
 
این اقتصاددان با بیان اینکه بانک مرکزی باید بر اعمال سیاستهای انقباضی و دولت بر بودجه انقباضی تأکید کنند، گفت: مجلس نیز باید این مسأله را مورد دقت جدی خود قرار دهد، چرا که اولویت اصلی کنونی کشور کنترل تورم است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=5862
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه