میهن صنعت :

برداشت گاز از فاز 15 و 16 پارس جنوبی در سال 92 منتفی شد

میهن صنعت : با توجه به پیشرفت ساخت و ارائه برنامه جدید زمان بندی به منظور نصب اولین سکوی فاز 15 و 16 پارس جنوبی، آغاز برداشت گاز از این فاز مشترک گازی دست کم تا پایان سالجاری منتفی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، با گذشت حدود 74 ماه (بیش از 6 سال) از آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی، پیش بینی می شود اذر ماه سالجاری ساخت اولین سکوی این فاز مشترک گازی در بندرعباس به پایان برسد.

از این رو در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی و همچنین عدم وجود تاخیر در مراحل ساخت سکو، پیش بینی می شود اولین سازه غول پیکر فاز 15 و 16 پارس جنوبی دی یا بهمن ماه سالجاری در آب های خلیج فارس نصب و راه اندازی شود.

در حال حاضر پیشرفت ساخت سکوی فاز 16 پارس جنوبی به وزن تقریبی دو هزار وو 800 تن حدود 92 درصد اعلام شده است که باید تا پایان ابان ماه امسال ساخت این سازه غول پیکر گازی تکمیل و نهایی شود.

از سوی دیگر در صورتی که ساخت اولین سکوی فاز 15 و 16 پارس جنوبی تا آذر ماه تکمیل و تا بهمن ماه سالجاری در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی عملیات بارگیری، حمل دریایی و نصب آن در خلیج فارس انجام شود، این احتمال وجود دارد که از سال آینده امکان تولید گاز از این سکو فراهم شود.

با این وجود در کنار شرط ساخت، نصب و راه اندازی به موقع اولین سکوی فاز 16 پارس جنوبی ابید عملیات حفاری 11 حلقه چاه دریایی این سازه هم همزمان با ساخت و نصب سکو تکمیل شود.

بر این اساس با توجه به روند پیشرفت اجرایی ساخت اولین سکوی دریایی، عملا افزایش تولید و استخراج گاز از سکوی فاز 16 پارس جنوبی در سالجاری منتفی است.

مطابق با استانداردهای تعریف شده در شرکت ملی نفت یک فاز استاندارد پارس جنوبی شامل حفاری چاه در خلیج فارس، طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی سکو و خطوط لوله دریایی به‌منظور انتقال و پالایش اولیه گاز و سپس احداث پالایشگاه ساحلی شامل مخازن ذخیره‌‌سازی، ردیف‌های شیرین سازی و واحدهای یوتیلیتی برای تامین آب، بخار و سرویس‌های جانبی است.

در حال حاضر پیشرفت ساخت پالایشگاه فاز 15 و 16 پارس جنوبی به بیش از 92 درصد رسیده است به طوری‌که تاکنون تعدادی از مخازن ذخیره سازی، برخی واحدهای یویتیلتی و یکی از ردیف‌های شیرین سازی گاز این پروژه در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

به گزارش مهر، هدف‌ از طرح توسعه نهایی فاز 15 و 16 پارس جنوبی توليد روزانه‌ 50 ميليون‌ متر مكعب‌ گاز طبيعي‌، 80 هزار بشكه‌ ميعانات‌ گازي‌، 400 تن گوگرد، سالانه بیش از یک میلیون تن گازمایع و یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=25175
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه