میهن صنعت:

بررسی شورولت اسپارک، ماتیز هزاره سوم

میهن صنعت: به گونه‌ای طراحی شده تا مصرف سوخت و شتاب‌گیری بهینه گردد و لذت تجربه رانندگی با خودرو دوچندان شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  به نقل از پدال در شرایطی که خودروسازانی مانند نیسان و هوندا استفاده از سیستم تغییر سرعت پیوسته را بسیار جدّی دنبال می‌کنند، ولی روند نامحسوس ارتباط بین پیشرانه خروجی از موتور و چرخ‌ها، گاهی باعث می‌شود که این تکنولوژی چندان موردتوجه علاقه‌مندان به هیجان در رانندگی قرار نگیرد. همچنین در بسیاری از مواقع مشاهده شده که آنچه در تخمین‌ها برای مصرف سوخت خودروهای با سیستم CVT بیان می‌شود، مطابقت چندانی با شرایط واقعی ندارد.

اسپارک مدل ۲۰۱۳ با سیستم گیربکس دستی را درنظر بگیرید که با موتور ۱/۲ لیتری چهار سیلندر و ۸۴ اسب‌بخاری خود، چقدر رانندگی لذت‌بخشی داشت؛ چیزی که حتی در مدل با سیستم گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک نیز چندان محسوس نبود. در همین حال گفته شورلت در مورد استفاده از یک سیستم جدید CVT در مدل ۲۰۱۴، تا قبل از انجام این تست امیدواری زیادی ایجاد کرده بود:

به گونه‌ای طراحی شده تا مصرف سوخت و شتاب‌گیری بهینه گردد و لذت تجربه رانندگی با خودرو دوچندان شود.

بر این اساس، یک مدل اسپارک مجهز به سیستم CVT آزمایش شده تا درستی این گفته شورولت ثابت شود.

تغییر در سیستم جدید CVT کاملاً محسوس است و اسپارک مجهز به این سیستم، کاملاً چابک‌تر شده است. نسبت به اسپارک با گیربکس دستی، اسپارک CVT در مدت‌زمانی به اندازه ۰/۲ ثانیه کمتر به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. البته هنوز هم برای رسیدن به این سرعت، ۱۱ ثانیه کامل زمان نیاز دارد. ولی در هر صورت، بهبود عملکرد در اینجا اهمیت دارد.

شاید یکی از موارد جالب‌توجه در مورد این خودرو، طراحی منحصر به فرد در سیستم گیربکس جدید CVT است. شورلت این نوع جعبه دنده CVT را «دو مرحله‌ای» نامیده است. این نام‌گذاری به خاطر این است که در انتقال قدرت جدید، دو چرخ‌دنده خورشیدی برای گرفتن خروجی به مجموعه «چرخ‌دنده و تسمه» اضافه شده‌اند. در نتیجه، سیستم می‌تواند گشتاور چرخ‌دنده خروجی را به نسبت کمتر استفاده کرده و باعث شتاب‌گیری سریع‌تر خودرو شود. همچنین در شرایط احتیاطی مانند شروع حرکت آرام در بزرگراه، این خروجی می‌تواند به چرخ‌دنده خورشیدی بزرگ‌تر منتقل گردد. فارغ از آن که کدام خروجی در CVT مورد استفاده قرار می‌گیرد، نسبت دنده در این سیستم بین 2.20:1 و 0.55:1 متغیر خواهد بود. ولی حدّ نهایی سیستم جدید 3.75:1 است. استفاده از CVT جدید باعث شده مصرف سوخت اسپارک به طور متوسط در شهر و جاده حدوداً ۴۰۰ سی‌سی کاهش یابد. شورولت اسپارک CVT مدل ۲۰۱۴ در شهر ۷/۸ لیتر و در جاده ۶ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. البته در تستی که انجام شد، این خودرو مصرف سوختی ترکیبی به میزان ۸/۷ لیتر نشان داد که شاید بیشتر ناشی از سبک رانندگی شخص تست‌کننده بود.

در زمینه راحتی، سیستم CVT شرایط به مراتب آرام‌تری نسبت به سیستم اتوماتیک قدیمی دارد. با این سیستم می‌توانید حداکثر استفاده را از پیشرانه اسپارک ببرید. با چسبیدن پدال گاز به کف، دور موتور که به صورت دیجیتالی نمایش داده می‌شود، به آخرین حدّ مجاز خود رسید و اینجاست که CVT نسبت مناسب انتقال قدرت را تنظیم می‌کند و خودرو رفته‌رفته شتاب می‌گیرد. انتخاب چرخ‌دنده خروجی بزرگ‌تر نیز در این سیستم چندان محسوس نیست و در عین‌حال باعث می‌شود که سیستم CVT شرایط اتوماتیک نرمال‌تری به خود بگیرد و مانند برخی مدل‌ها از خودروسازان دیگر، شرایطی مانند «دنده کاذب» نداشته باشد

در همین حال، در شرایطی که راننده به طور مستقیم در تعویض دنده‌ها نقشی ندارد و شرایط کابین اسپارک نیز بسیار ساکت و آرام است، فرصتی فراهم می‌شود که راننده تمرکز کافی بر روی رانندگی و واکنش‌های لحظه‌ای موردنیاز داشته باشد. طول مسافت توقف از ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت، ۵۳/۹۵ متر است که مسافت نسبتاً زیادی محسوب می‌شود. در تست لغزش در پیچ، اسپارک با نیروی 0.81g اندکی کم‌فرمانی نشان می‌دهد. البته درمجموع باید گفت که با وجود چابکی بیشتر اسپارک جدید در سطح شهر، رانندگی با آن به اندازه مدلی مانند مزدا 2 هیجان‌انگیز نیست

گیربکس CVT جدید را که کنار بگذارید، اسپارک ۲۰۱۴ اساساً هیچ تغییر دیگری نداشته است. این خودرو، همانند گذشته یک محیط راحت و دلپذیر در کابین خود دارد که می‌تواند شرایط خوبی را برای چهار سرنشینی فراهم کند. در همین حال، رنگ‌های «باطراوت و شاداب» زیادی وجود دارند که مشتری می‌تواند از میان آن‌ها انتخاب کند. خودروی تست شده در اینجا، بالاترین تریم اسپارک، یعنی 2LT بوده که بدون آپشن است و در آن امکاناتی مانند چرخ‌های ۱۵ اینچی آلومینیومی، سیستم جذاب «مای‌لینک» شورولت با نمایشگر لمسی و شش اسپیکر برای سیستم صوتی به صورت استاندارد عرضه شده‌اند. بدنه خودروی تست به رنگ لیمویی است که اسپارک را دوست‌داشتنی‌تر از قبل کرده است.

اسپارک 2LT مدل ۲۰۱۴ دارای قیمتی برابر ۱۷۲۱۰ دلار بوده که کمتر از مدل‌های بزرگ‌تر و بهتر شورولت سونیک، فورد فیستا و هوندا فیت است. این مدل‌ها به سختی می‌توانند از لحاظ به‌صرفه‌بودن با اسپارک CVT رقابت کنند؛ ولی در عین حال، امکان حضور پنج مسافر در کابین را دارند و هندلینگ بهتری را ارائه می‌کنند. ولی اگر قیمت پایین‌تر در اولویت باشد، شورولت اسپارک CVT گزینه مناسب‌تری است

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۴ سرنشین، ۵ در هاچ‌بک.
  • قیمت مدل تست: ۱۷۲۱۰ دلار (قیمت پایه: ۱۴۳۰۵ دلار)
  • نوع موتورDOHC 16-valve inline-4، بدنه فولادی و رویه آلومینیومی، انژکتور سوختمستقیم.
  • گنجایش: ۱۲۴۹ سی‌سی.
  • قدرت: ۸۴ اسب بخار در ۶۴۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۱۱۲/۵۳ نیوتن‌متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: تغییر سرعت پیوسته (CVT).

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۳۷۵ متر.
  • طول ماشین: ۳/۶۷۵ متر.
  • عرض: ۱/۵۹۸ متر.
  • ارتفاع: ۱/۵۴۹ متر.
  • وزن کلی: ۱۰۶۶ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۱۱ ثانیه.
  • صفر تا ۱۴۴/۸ کیلومتر بر ساعت: ۳۲ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۱۱/۲ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۸/۱ ثانیه با سرعت نهایی ۱۲۲/۳ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت دراگ) : ۱۶۵/۷ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۹۵ متر.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۷/۸۴ لیتر در شهر و ۶/۰۳ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۸/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=55127
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه