میهن صنعت :

برنامه‌ تامین ۴۰ درصد روغن کشور تا ۵ سال آینده/امسال ۳.۵ میلیون تن گندم وارد می‌شود

میهن صنعت : معاون امور تولیدات زراعی گفت: تا ۵ سال آینده ۴۰ درصد روغن کشور در داخل تأمین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عباس کشاورز امروز در نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر چشم‌انداز خوداتکایی در دانه‌هایی روغنی با اعلام این خبر گفت: طرح توسعه کشت و تولید دانه‌های روغنی از پائیز سال جاری آغاز می‌شود.

معاون امور تولیدات زراعی افزود: در این زمینه با شرکت‌های پیشرفته خارجی و فرانسه به توافق رسیده‌ایم.

کشاورز گفت: پیش‌بینی این است تا سال 97 نزدیک به 40 درصد روغن کشور در داخل تولید شود، اما انتظارات طرح نیز باید از سوی دولت فراهم شود.

وی در پاسخ به سئوال دیگر فارس مبنی بر برنامه تأمین خوراک دام و طیور گفت: با افزایش خوداتکایی دانه‌های روغنی به 40 درصد، بخشی از کنجاله مورد نیاز دام هم در داخل تأمین می‌شود.

کشاورز با تأکید بر اینکه امیدی به خودکفایی ذرت در داخل وجود ندارد ، گفت: تمام تلاش در این است که ارقام میان رس و زودرس را جایگزین ارقام بلند مدت کنیم، تا کشاورزان رغبت بیشتری به تولید داشته باشند.

همچنین برنامه این است که وابستگی به بذر ذرت نداشته باشیم.

وی در عین حال تحقق خودکفایی در ذرت را به دلیل محدودیت‌های تولید ناممکن خواند.

به گزارش فارس، سالانه بیش از 7 میلیون تن انواع خوراک دام و طیور وارد کشور می‌شود که مهمترین آنها کنجاله، ذرت و جو است.

*امسال 3.5 میلیون تن گندم وارد می‌شود

کشاورز در پاسخ به سئوال دیگر فارس در مورد پیش‌بینی از تولید گندم و واردات، گفت: تولید گندم امسال حدود 10 میلیون و 400 هزار تن خواهد بود و نیاز به واردات حداکثر 3.5 میلیون تن است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی میزان نیاز به گندم را در کشور 14 میلیون تن عنوان کرد و گفت: 11 میلیون تن گندم خوراکی برای نان ، ماکارونی و صنایع است، 1.5 میلیون تن به عنوان بذر، 700 تا 800 هزار تن خوراک دام و 700 تا 800 هزار تن خود مصرفی و ضایعات است.

معاون تولیدات امور زراعی در عین حال عنوان کرد که عملکرد گندم نسبت به سال 80 از نظر عملکرد پس‌رفت داشته است.

وی در عین حال گفت: برنامه‌های آتی برای تولید گندم افزایش عملکرد در واحد سطح است و نیازی نیست 2.5 میلیون هکتار را به کشت گندم اختصاص دهند که عملکرد پایینی دارد.

کشاورز در عین حال افزود: اجرای هدفمندی یارانه‌ها بنا به گزارش مرکز آمار و بانک مرکزی 15 تا 20 درصد مصرف نان را بهینه کرده است.

وی ادامه داد: بهینه شدن مصرف نان کمک کرده است تا خودکفایی گندم با تولید 14 میلیون تن امکان‌پذیر است که این امکان در دهه 80 با 15 میلیون تن میسر بود.

* وزارت جهاد کشاورزی قرارداد 100 هزار هکتاری کشت فراسرزمینی منعقد می‌کند

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سئوال دیگر فارس در مورد برنامه‌های کشت فراسرزمینی گفت: این طرح یکی از سیاستهای پنج‌گانه اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی است و به جد پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: قرارداد 100 هزار هکتار با یکی از کشورها در مرحله انعقاد قرارداد است و قرار بود به این منظور این هفته سفری به کشور مقصد انجام شود که به بعد موکول شد.

کشاورز در مورد کشوری که قرار است قرارداد منعقد شود، به خبرنگاران پاسخی نداد.

وی درباره اینکه چه محصولاتی قرار است در زمینه‌های مورد بحث کشت شود، گفت: در محصولاتی مانند برنج، ذرت، شکر و بخشی از دانه‌های روغنی کشور ظرفیت خودکفایی ندارد و بنابراین این گونه محصولات در زمینه‌های مورد بحث کشت می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=50675
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه