میهن صنعت:

برنامه بخش خصوصی برای جلوگیری از عرضه لوازم یدکی تقلبی

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران از طرحی خبر داد که بر اساس آن، یک برچسب روی بسته بندی قطعات خودرو الصاق می شود و مشتری می تواند با پیامک کردن کدِ آن برچسب، از اصالت قطعه یدکی اطمینان پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، غلامرضا بخشی زاده امروز (دوشنبه) در یک نشست خبری، عنوان این طرح را «شناسا» عنوان کرد و گفت: طرح جلوگیری از عرضه لوازم یدکی تقلبی و قاچاق از پارسال به صورت آزمایشی آغاز و تاکنون یک میلیون برچسب نیز بر روی بسته بندی قطعات یدکی الصاق شده است.
وی با تاکید بر اینکه همکاری تولیدکنندگان و واردکنندگان قطعات در این طرح داوطلبانه است، گفت: این برچسب ها توسط شرکتی متشکل از 100 عضو نمونه اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهیه و ارایه می شود و مشتری ها می توانند با مشاهده این برچسب و ارسال پیامک کدِ ذکر شده در برچسب به شماره تلفنی که در آینده اعلام خواهد شد، از اصالت قطعه اطمینان پیدا کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو افزود: در پاسخ به پیامک مشتریان، اطلاعاتی نظیر نوع قطعه، شرکت و کشور تولیدکننده ارسال خواهد شد.
وی ادامه داد: اجرای آزمایشی این طرح با هدف عیب یابی طرح از یک سال گذشته آغاز شده است و انتظار می رود در مراسم پنجمین نمایشگاه قطعات خودرو (سبک و سنگین) و ماشین آلات تهران رونمایی و عملیاتی شود.
بخشی زاده اضافه کرد: پنجمین نمایشگاه قطعات خودرو دهم تا چهاردهم تیرماهدر مرکز نمایشگاهی برج میلاد برگزار خواهد شد.
وی، شفافیت بازار، ارتقای کیفیت قطعات موجود در بازار، انسجام صنفی و حمایت از تولید و اشتغال را مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد.
 بخشی از لوازم یدکی موجود در بازار در واحدهای تولیدی غیرمجاز تولید می شود و برای استفاده در خودروها کیفیت لازم را ندارد؛ این مساله همواره اعتراض مصرف کنندگان خودرو را به همراه داشته است.
همچنین بخشی از قطعات و لوازم یدکی موجود در بازار نیز از مبادی غیرقانونی به کشور وارد می شود که معاون فرهنگی و پژوهش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ارزش لوازم یدکی خودرو قاچاق را سالیانه یک میلیارد دلار ذکر کرد.

منبع:ایرنا

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=119430
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه