میهن صنعت:

برنامه وزارت نیرو برای توسعه تجدید پذیرها

وضعیت ایران در حوزه انرژی های تجدیدپذیر مطلوب نیست به همین دلیل نیز وزارت نیرو برنامه هایی را برای ارتقا این صنعت در نظر گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در حاضر کل ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران ۲۴۳ مگاوات است که حدود ۱۵۸ مگاوات آن نیروگاه‌های بادی و مابقی نیروگاه‌های خورشیدی، برق آبی کوچک و زیست توده هستند.

باوجود اینکه پتانسیل خوبی برای استفاده از تجدیدپذیرها در ایران وجود دارد اما تا سال ۱۳۹۴ توجه چندانی به این انرژی صورت نمی‌گرفت به طوری که سالانه تنها حدود پنج مگاوات نیروگاه جدید نصب می‌شد اما این در حالی است که در سال گذشته، ۱۴ مگاوات نیروگاه جدید نصب شد.

بر اساس آخرین گفته های چیت چیان وزیر نیرو  قرار است که ۷۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در سال آینده و ۱۰۰ مگاوات تا پایان سال جاری به جمع مولدهای کشور افزوده شود.

وی با اشاره به سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران معتقد است که این نوع انرژی به دو دسته انرژی تجدیدپذیر و انرژی تجدیدپذیر نو تقسیم می‌شود که در گروه اول سدهای بزرگ برق آبی مورد محاسبه قرار می‌گیرند که با این شرایط باید گفت: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد ظرفیت تولید برق ایران به انرژی تجدیدپذیر اختصاص یافته است.

به گفته وی، متاسفانه در حوزه انرژی‌های نو آنطور که باید ظرفیت‌های موجود در ایران قابل قبول نیست. با این وجود وزارت نیرو با ارائه راهکارهایی همچون خرید تضمینی برق از تولیدکنندگان بخش خصوصی توانسته حجم سرمایه‌گذاری در این حوزه را افزایش دهد.

عقب ماندگی ایران در این حوزه دولت فعلی را وادار به تدوین سیاست هایی کرده است به طوری که بر اساس بند ب سیاست های کلی نظام که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده ایجاد نیروگاه های بادی، خورشیدی و … مورد تاکید قرار گرفته همچنین با توجه به اینکه مبنای برنامه های ۵ ساله نیز همین سیاست ها درنظر گرفته شده  در برنامه ششم توسعه تنها یک بند در خصوص انرژی وجود دارد و آن هم افزایش سهم انرژی های پاک و نوین است.

علاوه بر این ماده ۶۲ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، وزارت نیرو را مکلف به خرید برق تجدیدپذیر از بخش خصوصی کرده و ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف نیز وزارت نیرو را موظف به عقد قرارداد بلند مدت جهت خرید تضمینی برق تجدیدپذیر از بخش غیردولتی کرده است.

همچنین بر اساس ماده ۵ قانون حمایت از صنعت برق دولت موظف است برای تامین بخشی از منابع لازم برای توسعه و نگهداری شبکه های روستائی و تولید برق تجدیدپذیر، عوارض مصرف را در بودجه سالیانه پیش بینی و صد درصد آنرا صرفاً برای کمک به طرح های مذکور هزینه کند.

در دولت یازدهم به توسعه انرژی های تجدیدپذیر توجه ویژه‌ای شده اما پر واضح است که ایران با آنچه که می‌توانست در این عرصه بدست آورد فاصله زیادی دارد لذا لازم است که دولت دراجرای سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه سرعت عمل بیشتری نشان دهد./ایسنا/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=110545
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه