میهن صنعت :

برندگان و بازندگان بازار خودرو اروپا

میهن صنعت : طی سال 2012 فروش خودرو در اروپا برای پنجمین سال متوالی سقوط کرد و به پایین‌ترین حد از سال 1995 به این سو رسید.

به گزارش میهن صنعت به نقل از دنیای اقتصاد، در سال گذشته در سراسر اروپا 12 میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو به فروش رسید که نسبت به سال 2011 سقوطی 8 درصدی را نشان می‌دهد.

با این وصف برخی خودروسازان فعال در بازار اروپا نه تنها از تبعات بحران اقتصادی این منطقه برکنار ماندند، بلکه توانستند رکوردی مثبت و سالی سودآور را ثبت کنند. کیا، هیوندای، آئودی و جیپ از جمله خودروسازانی بودند که به لطف معرفی خودروهایی تازه در بخش‌های پرطرفدار بازار بر خلاف روند نزولی سال 2012 سیری صعودی داشته‌اند.

لندرور با رشدی 35 درصدی و فروش 100 هزار و 698 دستگاه خودرو رکوردی تازه در اروپا ثبت کرد و طی سال گذشته سریع‌ترین رشد را در میان خودروسازان فعال در این منطقه داشته است. تقاضای بالا برای رنجرور ایووک از عوامل اصلی افزایش فروش خودروساز انگلیسی بوده است.
از آنجا که تقاضا برای این خودرو همچنان بالا است، لندرور امیدوار است با معرفی نسل چهارم خودروی رنجرور سال 2013 را هم با موفقیت پشت سر بگذارد.
جیپ، دیگر سازنده خودروهای شاسی‌بلند، در پایان سال 2012 از نظر سرعت رشد پس از لندرور در جای دوم ایستاد. فروش خودروهای جیپ در سال گذشته با افزایشی 19 درصدی به 28 هزار و 263 دستگاه رسید.
جیپ که در سال 2011 در رتبه نخست قرار داشت حالا به تنها نقطه امید فیات، کمپانی مادر جیپ، تبدیل شده است، چرا که سایر خودروهایی که تحت حمایت فیات تولید می‌شوند همگی در سال 2012 ضرری دورقمی برجای گذاشته‌اند.
خیزش کره‌ای
هیوندای و کیا از بزرگ‌ترین برندگان بازار اروپا در سال گذشته بوده‌اند. بر اساس گزارش اتحادیه خودروسازان اروپا فروش کیا با رشدی 15 درصدی به 337 هزار و 466 دستگاه و فروش هیوندای با رشدی 9 درصدی به 432 هزار و 240 دستگاه رسید.
با احتساب مجموع فروش دو خودروساز کره‌ای آنها پس از فولکس واگن، پژوسیتروئن، رنو، جنرال موتورز، فورد، بی‌ام‌و و فیات هشتمین بازیگر عرصه صنعت خودرو محسوب می‌شوند؛ روندی رو به رشد که به نظر می‌رسد کره‌ای‌ها با سرعتی حیرت‌آور همچنان ادامه‌اش می‌دهند.
اشکودا، شاخه فولکس واگن در جمهوری چک، برند دیگری است که از نظر رشد فروش پشت سر هیوندای و کیا ایستاده است. فروش خودروهای اشکودا در سال 2012 با رشدی 2 درصدی به 491 هزار و 951 دستگاه رسید.
در سوی دیگر خودروسازان متضرر صف کشیده‌اند.
فروش پژو سیتروئن 13 درصد و فروش رنو 22 درصد سقوط کرده است. اوپل هم افتی 16 درصدی و فورد افتی 13 درصدی را ثبت کرده‌اند. فهرست بازندگان طولانی است: تویوتا 2 درصد، نیسان 6 درصد، هوندا 6 درصد و میتسوبیشی 33 درصد. ژاپنی‌ها تقریبا در اغلب بازارهای مهم دنیا پیشتاز بوده‌اند، اما نهایتا نتوانستند از پس بحران عمیق و سنگین حوزه یورو برآیند.
آئودی، برنده نخست
در سال 2012 آئودی پرفروش‌ترین خودروساز اروپا بود. اگرچه نرخ رشد خودروساز موفق آلمانی چندان چشمگیر نبود (4 درصد) اما توانست نهایتا 704 هزار و 219 دستگاه از خودروهایش را به خریدارانی در سراسر اروپا تحویل بدهد.
بیش از هر رقیب دیگری در این منطقه، بی‌ام‌و با فروش 641 هزار و 83 دستگاه در رتبه دوم ایستاد و مرسدس بنز با یک درصد افت و فروش 586 هزار و 631 دستگاه خودرو در جای سوم.
آلمان‌ها در بازار آشفته اروپا همچنان موقعیتی برتر و باثبات‌تر از سایر رقبا دارند. طی سال 2012 و در عرصه جهانی آئودی 1 میلیون و 540 هزار دستگاه، بی‌ام‌و یک میلیون و 450 هزار دستگاه و مرسدس بنز 1میلیون و 320 هزار دستگاه خودرو فروخته‌اند؛ ارقامی که برای دیگر خودروسازان اروپا در حال حاضر فقط یک رویا است.
نگاهی به سال 1995‌
در سالی که گذشت مجموع فروش خودرو در اروپای غربی به 11 میلیون و 800 هزار دستگاه رسید. آخرین بار که چنین رقمی برای فروش در این منطقه از اروپا ثبت شد سال 1995 بود.
از آن زمان تاکنون بسیاری چیزها تغییر کرده است. فولکس واگن در آن روزها هم پیشتاز بود، اما سهمش از بازار از حدود 17 درصد فراتر نمی‌رفت. سهم امروز خودروساز آلمانی از بازار 5/24 درصد است. در سال 1995 فورد دومین و جگوار سومین بازیگر بزرگ بازار خودروی اروپا بودند.
سهم جگوار از این بازار 7/13 درصد بود و پس از خودروساز انگلیسی جنرال موتورز بود با سهمی 13 درصدی از بازار. اما در سال گذشته پژو با سهمی 12 درصدی از بازار در جای دوم ایستاد. فیات در 17 سال پیش با سهمی 11 درصدی در رتبه پنجم بود، اما در سال 2012، حتی با احتساب کرایسلر، 5/6 درصد از بازار را در اختیار داشت و به رده هفتم سقوط کرد.
اوضاع در اروپا به سرعت رو به تغییر است. در پی مشکلات مداوم مالی غوغای غول‌های سنتی صنعت خودروی اروپا فروکش می‌کند و رقبایی از شرق دور، آماده ربودن این فرصت طلایی هستند.
حالا به جای فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها با خودروهای لوکس و میلیونی‌شان، این آلمان‌ها هستند که پرچم صنعت خودروی اروپا را به دست گرفته‌اند و از این میدان نبرد سربلند خارج می‌شوند.
فهرست پرفروش‌ترین خودروها در اروپا در سال 2012
1. گلف، فولکس واگن، 441 هزار و 641 دستگاه
2. فیستا، فورد، 326 هزار و 503 دستگاه
3. پولو، فولکس واگن، 303 هزار و 696 دستگاه
4. کورسا، اوپل، 281 هزار و 875 دستگاه
5. کلیو، رنو، 259 هزار و 624 دستگاه
6. فوکس، فورد، 259 هزار و 353 دستگاه
7. آسترا، اوپل، 249 هزار و 943 دستگاه
8. قشقایی، نیسان، 218 هزار و 755 دستگاه
9. مگان، رنو، 207 هزار و 699 دستگاه
10. پاسات، فولکس واگن، 207 هزار و 273 دستگاه

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=12457
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه