میهن صنعت:

برندینگ سوخت، قوانین صادرات بنزین را تغییر می‌دهد/ تولید بنزین انحصاری است

معاونت بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با بیان اینکه در حال حاضر حاکمیت به صورت انحصاری بنزین را تولید می‌کند، گفت: اگر شرایط به گونه‌ای ایجاد شود که مازاد بر نیاز داخلی در کشور بنزین وجود داشته باشد، به طور حتم صادرات در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، علیرضا رجب‌پور در گفت‌وگو با میزان، در رابطه با تأثیر طرح برندیگ جایگاه‌های سوخت بر صادرات بنزین از سوی بخش خصوصی، اظهار کرد: شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت به ویژه بنزین، معمولاً از حلقه‌های متفاوتی از اکتشاف، تولید و توزیع خرد در جایگاه‌ها تشکیل می‌شوند.

وی تصریح کرد: زمانی که وزارت نفت و شرکت ملی پخش، طرحی مبنی بر برندینگ جایگاه‌های سوخت را طراحی کرده است، برای هر کدام از این شرکت‌ها مدلی را در نظر گرفته که در تمام این مدل‌ها در ابتدا حلقه حمل را به جایگاه‌ها متصل کرده، حلقه انبارش یا ذخیره سازی در اختیار جایگاه‌ها قرار داده می‌شود که در مراحل پیشرفته‌تر حلقه تأمین و تولید سوخت در اختیار شرکت‌های صاحب صلاحیت قرار داده خواهد شد.

معاونت بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: در زمانی که حلقه تأمین سوخت در اختیار شرکت‌های صاحب صلاحیت قرار بگیرد این شرکت‌ها با توجه به معیارهای خود می‌توانند، سوخت را خریداری، وارد و با سرمایه گذاری مناسب در پالایشگاه‌های خود تولید کنند، که در صورتی که میزان تأمین بیش از نیاز داخلی باشد، این شرکت‌ها اجازه خواهند داشت تا سوخت خود را صادر کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر حاکمیت به صورت انحصاری فرآورده بنزین را تولید می‌کند و تأمین نیاز داخلی در اولویت نخست قرار دارد، نگاه و تفکری نسبت به بازارهای صادراتی وجود ندارد، اما اگر شرایط به گونه‌ای ایجاد شود که مازاد بر نیاز داخلی در کشور بنزین وجود داشته باشد، به طور حتم صادرات در دستور کار قرار می‌گیرد.

رجب پور در پاسخ به سؤال میزان، مبنی بر اینکه در صورتی که شرکت‌های صاحب صلاحیت با تولید مازاد بنزین مواجه باشند در راستای صادرات، نرخ گذاری، ارزش گذاری و قوانین صادراتی بنزین تغییر خواهد کرد، گفت: به طور قطع نرخ بنزین با توجه به میزان عرضه و تقاضا و نرخ رقابتی بازار هدف تعیین خواهد شدو از سوی دیگر قوانین صادراتی بنزین نیز تغییر خواهد کرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=105180
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه