میهن صنعت :

بلاتکلیفی ارزی خودروسازان

مشخص نبودن برنامه دولت برای نرخ ارز سبب نوعی بلاتکیفی در برنامه‌ریزی زنجیره خودروسازی کشور شده است


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میهن صنعت به نقل ازدنیای اقتصاد آن طور که عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما می‌گوید، در حال حاضر مشخص نبودن تصمیم دولت برای آینده نرخ ارز، مشکلی دیگر را به مشکلات خودروسازان اضافه کرده و آنها نمی دانند تکلیف شان در این مورد چیست. به گفته محمدرضا نجفی منش، خودروسازان و البته قطعه‌سازان در حال حاضر بلاتکلیف بوده و منتظر تصمیم قطعی دولت برای نرخ ارز هستند و حتی اگر نرخ مرجع ارز تغییر کند و افزایش یابد، باز هم بهتر از این بلاتکلیفی خواهد بود.
اظهارات وی در شرایطی است که روز گذشته وزیر اقتصاد تاکید کرده با توجه به مجموعه دلایل موجود، دغدغه دولت همچنان تک نرخی کردن ارز است و قرار نیست ارز چند نرخی شود.

هرچند خودروسازان در اظهاراتشان صحبت از افزایش داخلی سازی قطعات می‌کنند، اما با این حال هنوز هم صنعت خودرو ارزبری قابل‌توجهی دارد و با این حساب نوسان ارزی تاثیر خاص خود را بر روند فعالیت و هزینه تولید آنها می‌گذارد. البته در حال حاضر با توجه اولویت‌بندی انجام شده در تخصیص ارز مرجع، خودروسازان و قطعه‌سازان عملا باید از ارز آزاد استفاده کنند، اما به هر حال اعلام تصمیم نهایی در مورد سیاست ارزی دولت، می‌تواند بر روند فعالیت آنها تاثیر بگذارد، زیرا قیمت ارز در بازار تابعی از نرخ مرجع آن است.
فعالان صنعت خودرو معتقدند نوسان نرخ ارز تاثیر قابل‌توجهی بر هزینه تولید این صنعت می‌گذارد و حتی طی پنج سال اخیر، خودروسازان و قطعه‌سازان ضرری حدودا 600 میلیاردی از این بابت متحمل شده‌اند و حال اگر نوسان باز هم ادامه داشته باشد، طبعا زیان ارزی در صنعت خودرو و قطعه باز هم ادامه خواهد یافت. حال باید منتظر ماند و دید دولت در نهایت چه تصمیمی برای نرخ ارز خواهد گرفت و آیا این تصمیم به نفع صنایع کشور به خصوص خودروسازی خواهد بود؟

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2567
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه