میهن صنعت :

بلندپروازی‌های نفتی عراق در غیاب ایران

میهن صنعت : عراق با امید به کاهش تولید و صادرات نفت ایران تلاش می‌کند تا روز به روز جایگاه خود را در میان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) ارتقا دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، ساخت خط لوله‌ انتقال نفت بصره به دریای سرخ تازه ترین برنامه نفتی عراق است که به این کشور امکان می‌دهد علاوه بر دور زدن تنگه هرمز، در بازارهای سنتی نفت ایران در منطقه مدیترانه حضور بیشتری داشته باشد.

 

دولت عراق برای شناسایی پیمانکار اجرایی یک خط لوله‌ یک هزار و ٦٨٠ کیلومتری یک مناقصه بین‌المللی برگزار کرده تا امکان انتقال نفت صادراتی میدان‌های بصره را به بندر عقبه اردن در دریای سرخ فراهم کند.

 

احداث این خط لوله در راستای استراتژی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای دور زدن تنگه هرمز و انتقال نفت خود از راه‌های دیگر است.

 

عراق ماه گذشته پروژه‌ احداث یک خط لوله جدید میان میدان‌ نفتی کرکوک به بندر جیحان ترکیه را به مناقصه گذاشت که قرار است نام پیمانکار برنده آن در ماه جاری میلادی اعلام شود.

 

خط لوله قدیمی کرکوک- جیحان در ماههای اخیر بارها مورد حمله‌ قرار گرفته و استفاده از ظرفیت کامل آن که یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز اعلام شده تاکنون میسر نشده است.

 

اهمیت خط لوله بصره به دریای سرخ به دلیل فراهم کردن دسترسی بیشتر به بازارهای نفتی منطقه مدیترانه است. عراق با عملی شدن این پروژه بخش عمده‌ای از نفت صادراتی خود را به کشورهای منطقه مدیترانه که یکی از بازارهای سنتی نفت ایران محسوب می‌شود، منتقل خواهد کرد.

 

عراق با احداث این خط‌ لوله در واقع به دنبال دور زدن تنگه هرمز است.

 

عراق ۱۴۳ میلیارد بشکه ذخایر نفتی اثبات شده دارد و از این حیث چهارمین دارنده‌ منابع نفتی جهان به حساب می‌آید و این در حالیست که بسیاری از میدانهای نفتی این کشور همچنان ناشناخته مانده اند.

 

عراق پس از سقوط صدام و پایان تحریمهای بین‌المللی به یکی از مهم‌ترین مناطق نفت‌خیز مناسب سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های معتبر نفتی تبدیل شده است.

 

در سال ۲۰۰۹ عراق برای اینکه تولید نفت خود را ظرف کمتر از دو سال دو برابر کند، ۱۲ قرارداد با شرکتهای نفتی خارجی امضا کرد. این کشور تولید روزانه ۶ تا ۷ میلیون بشکه نفت را تا سال ۲۰۱۷ هدفگذاری کرده است. پیشتر عراق در اقدامی بلندپروازانه تولید روزانه ۱۲ میلیون بشکه نفت را تا سال 2017 هدفگذاری کرده بود اما این رقم را کاهش داد.

 

با ادامه مناقشه بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و تشدید تحریم‌های بین‌المللی و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا، میزان تولید نفت ایران در سال گذشته کاهش یافت تا عراق مدعی شود در جایگاه دوم اوپک قرار گرفته است. عراق و عربستان سعودی در حال حاضر مهمترین تامین کنندگان نفت مشتریان سابق ایران هستند.

 

طبق برنامه‌ ریزی دولت عراق خط لوله‌ بصره به دریای سرخ تا سال ۲۰۱۸ به بهره‌برداری می‌رسد. تا آن زمان اگر بی‌ثباتی در عراق تشدید نشود و تحریم ایران ادامه یابد، تولید نفت عراق بیش از دو برابر تولید کنونی ایران خواهد بود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=24881
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه