میهن صنعت:

“بنزین وارداتی” استانداردهای یورو را ندارد/آلايندگی بنزين وارداتي در هاله‌ای از ابهام

میهن صنعت: نمايندگان مجلس اعتقاد براين دارند آمارها و مستندات مربوط به گواهی کنترل کیفیت بنزین‌های وارداتی نشان می‌دهد که کیفیت بنزین های وارداتی در گذشته از بنزین تولید پتروشیمی‌ها پایین‌تر بوده است؛ به طوری‌که کیفیت آن در مواردی استانداردهای یورو را هم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سیدمهدی موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگویی با بیان این که در کشور استاندار کاملاً مشخصی برای بنزین تولیدی تعیین نشده است اظهار داشت: اگر چه از میان ۹ پالایشگاه موجود کشور تنها ۲ پالایشگاه اراک و تبریز مجهز به واحد بنزن‌زدایی هستند اما درصد بنزن در بنزین پالایشگاهی کشور بسیار بالاتر از حد استاندارد شرکت ملی پالایش و پخش است؛ به طوری که با تعیین وجود حداکثر پنج درصد بنزن در بنزین تولید کشور، این رقم برای بنزین پالایشگاه‌های کشور بالاتر از میزان مجاز تعیین شده است.
 
وی تصریح کرد: بنابراین اگر بحث بر روی وجود بنزن موجود در بنزین است، بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها به طور قطع بنزن بیشتر نسبت به بنزین پتروشیمی‌ها دارد و به راحتی می‌توان کیفیت دو بنزین مورد نظر را با توجه به مستندات موجود مقایسه و صحت ادعای مطرح شده را ثابت کرد.
 
وی گفت: از سوی دیگر در حالی بر واردات بنزین برای افزایش کیفیت بنزین مصرفی تاکید می‌شود که آمارها و مستندات مربوط به گواهی کنترل کیفیت بنزین‌های وارداتی نشان می‌دهد که کیفیت بنزین های وارداتی در گذشته از بنزین تولید پتروشیمی‌ها پایین‌تر بوده است؛ به طوری‌که کیفیت آن در مواردی استانداردهای یورو را هم نداشت. بنابراین بهتر است وزارت نفت اعلام کند که قرار است از کدام پالایشگاه در جهان و با چه کیفیتی واردات بنزین داشته باشد.  
 
موسوی نژاد تاکید کرد: در حال حاضر پالایشگاه‌های کشور حدود ۸۵ درصد و پتروشیمی‌ها ۱۰درصد از نیاز کشور به بنزین را تامین می‌کنند و اگر قرار باشد بنزین پتروشیمی مقصر آلایندگی باشد که قطعاً چنین نیست، ضمن این که بنزین تولید پتروشیمی در شهرهای حاشیه خلیج فارس- عسلویه و ماهشهر- تولید می‌شود و در همان استان های جنوبی هم مصرف می‌شود.
 
وی افزود: همچنین به دلیل بالا بودن اکتان بنزین پتروشیمی‌ها و نیاز کشور به اکتان‌افزا، بنزین مورد نظر با بنزین پالایشگاهی ترکیب می‌شود وغیر منطقی است که در شرایط نیاز شدید کشور به اکتان افزا، این بنزین بدون ترکیب شدن عرضه شود. همچنین اگر در دنیا از واحد پتروشیمی برای تولید بنزین استفاده نمی‌شود برای این است که واحدهای پتروشیمی در آن‌جا برای تولید محصولات دیگری برنامه ریزی شده است و ارزیابی‌های اقتصادی سرمایه‌گذارها در جهت محصول خاصی صورت گرفته،در غیر این صورت آن‌ها نیز از این واحد‌ها برای تولید بنزین می‌توانند استفاده کنند.
 
عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: از سوی دیگر در حالی بنزین تولید پتروشیمی‌های کشور مورد اتهام قرار می‌گیرد که در گذشته این بنزین (ریفرمیت) به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شد و پس از اضافه شدن برخی ترکیبات، دوباره تحت عنوان بنزین باکیفیت به ایران فروخته می‌شد.
 
** دلیل واردات بنزین چیست؟
 
ابراهیم نکو دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ایران توان تولید بنزین با کیفیت و استانداردهای جهانی را دارد  متاسفانه بنزین وارداتی توجیه اقتصادی ندارد بجای واردات باید تدابیری صحیح اندیشیده شود تا بتوانیم بنزین با کیفیت بالا در سطح کلان تولید کنیم تا دیگر نیازی به واردات این محصول استراتژیک در کشور نباشد.
 
وی تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون بنزین تولیدی داخل جوابگوی کشور نیست باید در این زمینه سرمایه گذاری اصولی صورت گیرد.
 
نکو  تاکید کرد: زمانی که بنزین در کشور به تولید انبوه  می‌رسد که دولت و مجلس برنامه های ویژه‌ای را در جهت افزایش تولید به اجرا در آورند.
 
وي در مورد علت اصرار دولت بر واردات بنزین گفت: به طور قطع نمی‌توان گفت علت اصلی اصرار دولت برای وارت بنزین چیست؟ اما استفاده از پول نفت بلوکه شده در خارج از کشور، حضور دوباره ذینفعان واردات بنزین، زیر سوال بردن عملکرد دولت گذشته در شرایط تحریم و یا معتقد نبودن وزیر نفت به ساخت پالایشگاه‌ می‌تواند ترکیبی از این عوامل باشد.
 
دبیراول کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این که بهتر است مسائل حاشیه‌ای و سیاست‌بازی را کنار گذاشته و در این زمینه به صورت منطقی و با نگاه ملی تصمیم گرفته شود گفت: در شرایطی که دم از اقتصاد مقاومتی زده می‌شود باید با داشته‌های موجود بیشترین بهره‌وری را ایجاد کرد و واردات بنزین به قیمت حذف بنزین پتروشیمی‌ها با توجه به تحریم و شرایط فعلی کشور هیچ توجیحی ندارد.
 

موید حسینی صدر رئیس کمیته پتروشیمی گفت: بنزین تولید پتروشیمی ها از آلایندگی یشتر برخوردار است از آنجا که بحث سلامتی مردم مطرح است باید در این زمینه تجدید نظر شود.
 
در حالی وزیر نفت و رئیس سازمان محیط زیست بر آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها مانور می‌دهند و اعلام می‌کنند با این شرایط با سونامی سرطان مواجه خواهیم شد و تنها راه نفس کشیدن خلاص شدن از شر بنزین پتروشیمی ها است که یکی از پارامترهای مهم در بحث آلایندگی مربوط به "بنزن" است که حجم این ترکیب در بنزین تولید پتروشیمی‌ها بسیار کم‌تر از بنزین تولید پالایشگاهای کشور است؛ چرا که واحدهای پتروشیمی کشور دارای واحد "بنزن‌زدایی" هستند و بالاترین رقم بنزن موجود در بنزین تولیدی آنها دو درصد است این درحالیست که پالایشگاه‌های کشور فاقد واحد بنزن‌زدایی هستند.

** توقف بنزين توليدی به بهانه آالايندگی

اين در در حالي است که دولت به بهانه آلایندگی بنزین تولید پتروشیمی‌ها و توقف این محصول در صدد افزایش حجم واردات بنزین به روزانه 10 میلیون لیتر است. نتایج آنالیز بنزین وارداتی نشان می‌دهد که بر خلاف گفته دولتمردان تدبیر و امید، بنزین وارداتی نه تنها مطابق با استانداردهای یورو4 نیست بلکه علی‌رغم نداشتن حداقل شاخص‌های زیست محیطی با تایید نهادهای دولتی به کشور  وارد می‌شود.

با وجود این که وزیر نفت، رییس سازمان محیط زیست و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری تاکید کرده‌اند که قرار است جایگزین بنزین تولید شده به کمک پتروشیمی‌ها مطابق با استاندارد‌های روز جهان ( یورو4) باشد، نتایج آنالیز بنزین وارداتی خلاف این موضوع را حکایت می‌کند.

 بر خلاف استاندارد اجباری 4904 – مربوط به کیفیت بنزین- مصوبه سازمان ملی استاندارد که از 1 فروردین ماه 1391 لازم الاجراست باید "بنزن" و " آروماتیک" بنزین وارداتی مورد سنجش قرار بگیرد و در صورتی که این دو شاخص با استانداردهای تعیین شده تطابق داشت محموله بنزین مجوز ورود به کشور را دریافت کند اما در حال حاضر درصد این دو شاخص زیست محیطی در مورد بنزین وارداتی مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد.

نکته مهم این است که محموله‌های بنزین ‌بی‌کیفیت با تایید اداره نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی که نماینده دولت در تایید کیفیت بنزین وارداتی است و آزمایشگاه‌های مرجع به عنوان نماینده سازمان ملی استاندارد وارد کشور می‌شوند و از همه مهم تر این که سازمان محیط زیست از واردات بنزینی حمایت می‌کنند که که طبق جداول آنالیز درصد " بنزن" و "آرومایتک" آن مشخص نشده است این در حالیست که این سازمان مدافع سلامت، بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی را "متهم" به وجود بالای "بنزن" و " آروماتیک" می‌کند.

به نقل از باشگاه خبرنگاران همچین آنالیز محموله‌های بنزین وارداتی نشان می‌دهد که حجم  گوگرد بنزین واراتی که باید حداکثر 10 پی.پی.ام باشد بیش از استانداردهای یورو4 است و در این زمینه نیز مسوولان مربوطه سکوت کرده‌اند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=47536
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه