آمادگی شورای رقابت برای برگزاری جلسه رفع ابهام

بهانه جویی برای ایجاد ابهام شروع شد

میهن صنعت : رییس شورای رقابت از آمادگی این شورا برای برگزاری جلسه ای با خودرو سازان در زمینه رفع ابهامات دستور العمل قطعی قیمت خودرو خبر دادو گفت: البته به نظر من ابهامی در این دستور العمل وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، جمشید پژویان توصیه کرد که دست اندرکاران تا پایان هفته جاری صبر کنند و پس از اعلام متغیرها ازسوی بانک مرکزی و سازمان ملی استاندارد، در خصوص این فرمول اظهارنظر کنند.

وی با بیان اینکه قرار نیست پایگاه اینترنتی شورای رقابت، قیمتی را اعلام کند، اظهار داشت: البته این امکان وجود دارد که ارقام محاسبه روی پایگاه قرار گیرد، اما خودروسازان باید پس از اعلام ارقام، قیمت ها را محاسبه کنند.

یادآور می شود، مسعود موحدی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در نشستی خبری از وجود برخی ابهامات در فرمول قیمت گذاری خودرو خبر داده بود.

دستورالعمل شورای رقابت مبنای علمی دارد
همچنین عضو شورای رقابت با تاکید بر اینکه، دستورالعمل شورای رقابت مبنای علمی دارد، اعلام کرد: هیچ گونه ابهامی در دستورالعمل تعیین شده وجود ندارد و بنا بر این بهتر است کسی دنبال بهانه در این مصوبه نباشد.

محمدعلی مددی به ایرنا گفت: وظیفه شورای رقابت تعیین دستورالعمل قیمت گذاری بود که این امر نیز انجام شد و اعلام قیمت های نهایی نیز مربوط به مرجع دیگری است.

وی در مورد ابهامات مطرح شده در خصوص این دستورالعمل اظهار داشت: یکی از مسائلی که بعنوان ابهام مطرح شده این است که گفته می شود قیمت خودرو در اول فروردین 91 و یا اسفند سال 90 به عنوان مبنای قیمت گذاری قرار گرفته است، که مشخص نیست آیا در آن زمان قیمت خودرو در شرایط متعادل بازار قرار داشته است.

مددی با اشاره به اینکه، انتخاب این زمان برای تعیین قیمت خودرو بدلیل وجود تعادل در قیمت ها در این برهه زمانی بوده است گفت: این امر مورد تائید تمام کارشناسان و خودروسازان نیز بوده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه، افزایش 100 تا 200 درصدی قیمت خودرو پس از شهریور 91 اتفاق افتاده است، بنا بر این هیچ گونه ابهامی در انتخاب این زمان وجود ندارد.

این عضو شورای رقابت گفت: این که آیا هزینه های تولید مالی یا تأمین کالا برای خودروسازان از خارج از کشور در تورم بخشی در فرمول شورای رقابت مورد توجه قرار گرفته یا خیر را از دیگر ابهامات مطرح شده است، اما باید در نظر داشت که تمامی هزینه های مترتب تولید در پنج ردیف دیده شده است.

مددی تصریح کرد: در این ردیف ها هزینه های مالی در بخش های مختلف اعم از ساخت، دستمزد، بیمه، شماره گذاری، ارزبری و غیره در نظر گرفته شده است و بنا بر این در این بخش نیز ایرادی به مصوبه شورای رقابت وارد نیست.

وی تصریح کرد: گفته شده کیفیت خودرو از جمله معیارهایی است که در فرمول قیمت گذاری مورد توجه قرار گرفته است، در حالی که مؤسسه استاندارد در جریان کیفیت نیست.
مددی بیان کرد: برای تعیین میزان کیفیت خودرو نیز دستورالعمل کارشناسی دیده شده است و نیازی به اظهار نظر سازمان استاندارد وجود ندارد.

وی متذکر شد: میزان کیفیت خودرو در هر برهه زمانی نیز طبق آمار موجود مشخص است که در فرمول تعیین کیفیت قرار می گیرد تا این میزان مشخص شود.
این عضو شورای رقابت با برشمردن ایرادات فوق بیان کرد: با دلایل ذکر شده مشخص است که ایراد و ابهامی در مصوبه شورای رقابت وجود ندارد و بهتر است عده ای بدنبال آوردن بهانه جویی نباشند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=16459
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه